Kehäradalta kuljettu viikko terminaaleihin sukkulabusseilla - Lentoasema-asema aukeaa pian

keharata_aviapolis_10Liikenne Helsingin keskustan Helsinki-Vantaan lentoasemalle yhdistävällä Kehäradalla käynnistyi heinäkuun alussa. Aluksi lentomatkustajat ovat joutuneet käyttämään sukkulabussia Aviapolis-asemalta terminaaleihin. Lentoasema-aseman Tietotien uloskäynnin avauspäiväksi on kerrottu 10. heinäkuuta.

keharata_aviapolis_11

Lentoasema-aseman Tietotien paviljonki sijaitsee pysäköintialueiden keskellä (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Maanantaina työt olivat vielä käynnissä, mutta rakentajien mukaan kaiken pitäisi olla valmista 10. heinäkuuta.

Tietotieltä matkustajat voivat kävellä terminaaleihin tai käyttää jatkossakin tarjolla olevia sukkulabusseja. Lopullinen suora tunneliyhteys rautatieaseman laituritasolta lentoaseman terminaalien väliseen yhdyskäytävään saadaan auki syksyllä.

Kehäradan liikenteen käynnistyttyä heinäkuun alussa sukkulabussit ovat kuljettaneet matkustajia terminaaleihin aivan Aviapolis-aseman pohjoisen uloskäynnin ulkopuolelta (otsikkokuvassa).

keharata_aviapolis_9

Sukkulabussit liikennöivät viiden minuutin välein, joten yhteys on varsin toimiva. Laituritasolla on kylttejä ja lattiatarroja, joilla matkustajia ohjataan oikealle uloskäynnille (oikealla).

”Sukkulabussiliikenne Aviapoliksen asemalta lentokentälle on sujunut mainiosti. Olemme pystyneet tarjoamaan lentomatkustajille hyvän palvelutason”, sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo sanoo.

VR ja Helsingin Seudun Liikenne ovat pystyttäneet lentoaseman suunnasta kaupunkiin jatkaville junamatkustajille lippunmyyntipisteen Aviapolis-aseman pohjoiseen paviljonkiin. Junat kulkevat päivisin 10 minuutin välein.

Kehäradan liikenteen käynnistyttyä havaittiin, että ihmiset jäävät seisomaan laitureiden päihin, vaikka junarungot pysähtyvät keskelle laituria (kuva alla). Tämä hidasti kuormausta ja siten liikennöintiä.

Nyt Aviapolis-asemalla toistetaan kuulutusta, joka kertoo junarungon pysähtyvän keskelle asemalaituria. Samaten lattiatarroilla osoitetaan pysähtymiskohta.

keharata_aviapolis_6

Kehäradan Stadler FLIRT Sm5 -junissa (Fast Light Innovative Regional Train) matkusti ensimmäisenä liikennöintipäivänä arviolta 80 000 matkustajaa.

Tikkurilan kautta lentoasemalle menevä I-juna oli kiertosuunnista aavistuksen verran suositumpi: sen kyydissä matkusti ensimmäisenä päivänä noin 42 000 ihmistä, kun Vantaankosken kautta kulkeva P-juna kyyditsi noin 38 000 matkailijaa.

”Ensimmäinen päivä sujui hyvin. Suuri osa matkustajista oli matkalla varta vasten tutustumassa Kehärataan ja uusiin asemiin. Matkustajat olivat hyvällä tuulella ja erittäin tyytyväisiä uuden yhteyden aukeamiseen”, HSL:n ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi sanoo.  

Osa junista ei pysynyt ensimmäisenä päivänä täysin aikataulussa ja joitakin junavuoroja jouduttiin perumaan. Jo toisena päivänä liikenne sujui pitkälti häiriöttä.

”Aikataulujen venyminen johtui usean asian summasta. Rata oli teknisesti uudenkarhea ja lentokentän aseman rakennustöiden takia osassa rataa nopeusrajoitukset ovat matalampia, kuin mitä aikataulussa on mitoitettu. Kuljettajille uuden radan optimiajon oppiminen kestää myös hetken", Kimmo Sinisalo arvioi.

HSL on yhdessä VR:n ja Liikenneviraston kanssa tehnyt korjaavia toimia ja junien täsmällisyyttä on saatu parannettua.

VR:n kaukoliikennelipulla lentoasemalle

keharata_aviapolis_3

Kehäradan avautumisen myötä kaukoliikenteen junalipulla pääsee matkustamaan Helsingin lentoasemalle asti ilman lisähintaa. Ostettaessa kaukoliikennelippua pääteasemaksi pitää valita lähiliikenteen asema, esimerkiksi Helsinki Lentoasema.

Vaihtoaika lähiliikennejuniin on 80 minuuttia ennen ja jälkeen kaukoliikennematkan. Lippuja voi ostaa kaikista VR:n myyntikanavista.

Hyvät yhteydet ja vaihdot mahdollistavat VR:n mukaan matkan esimerkiksi Lahdesta lentoasemalle nopeimmillaan alle tunnissa ja Tampereelta 1,5 tunnissa. Lappeenrannasta Helsingin lentoasemalle parhaimmillaan kahdessa tunnissa. 

Lentokentälle pääsee yhä myös bussilla

keharata_aviapolis_2

Kehäradan aamun ensimmäiset ja illan viimeiset lähdöt ajetaan pääradan kautta, jota kautta matkustajakysyntä on suurempaa. Aamulla ensimmäiset Helsingistä lähtevät I-junat korvaavat samalla myös entisen M-junan varhaisaamun lähtöjä Vantaankoskelta Helsinkiin.

Lentoasemalle pääsee kehäradan avaamisen jälkeenkin bussilla. Kesäliikenteessä 9. elokuuta asti säilyvät yhteydet lentoasemalle vielä nykyisillä bussilinjoilla (esim. Vantaan linjat 51 Myyrmäen suuntaan ja 61 Tikkurilaan).

Yöyhteydet paranevat syysliikenteen alusta 10. elokuuta alkaen nykyisestä: bussit 615 ja 562N palvelevat joka yö 30 minuutin välein. Lisäksi uutena linjana tulee 415N, jolla pääsee Myyrmäen suunnasta lentoasemalle varhaisaamuisin.

Myös myöhäisiltaisin liikennöidään linjaa 415N. Bussilinja 562N liikennöi yöllä Mellunmäestä Tikkurilan kautta Lentoasemalle asti.

Kehäradan liityntäpysäköintipaikat käyttöön elokuussa

keharata_aviapolis_4Kivistön ja Vehkalan liityntäpysäköintialueet ovat vielä kesän ajan suurelta osin työmaa-alueita. Autolla junalle suuntaavan kannattaa käyttää kesän ajan vielä Vantaankosken asemaa.

Kivistön asemaa palveleva pysäköintialue Keimolanmäessä Hämeenlinnanväylän länsipuolella vapautuu liityntäliikenteen käyttöön Vantaan Kivistön asuntomessujen jälkeen 10. elokuuta.

Messujen ajan Keimolanmäen parkkipaikka toimii messuvieraiden maksullisena pysäköintialueena. +TT+

keharata_aviapolis_1

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja Kehäradasta: