Venäläisen valtionilma-aluksen epäillään loukanneen lyhyen aikaa Suomen ilmatilaa 20. toukokuuta Suomenlahdella noin kello 16.00. Aiemmin kerrottiin toisesta epäillystä ilmatilaloukkauksesta, joka tapahtui noin kello 18.07. Kyseessä olivat eri ilma-alukset. Rajavartiolaitos selvittää kumpaakin tapausta normaalin käytännön mukaisesti.
Twiitin mukaan Baltian ilmapuolustuksesta vastaavat NATO:n hävittäjät ja suomalaiset Hornetit olisivat käyneet tunnistamassa tiistaina lentänyttä konetta. Jos tieto pitäisi paikkansa, se saattaisi liittyä juuri epäiltyyn ilmatilaloukkaukseen noin kello 16. Ranskan ilmavoimien julkaisemassa arkistokuvassa (yllä) NATO:n Baltic Air Policing -operaatioon osallistunut Armée de l'Airin Dassault Mirage F-1CR -hävittäjä tunnistaa Itämeren yläpuolella lentävää vastaavaa Iljushin Il-20 -signaalitiedustelukonetta vuonna 2013.
Kyseessä oli tunnuksen perusteella ilmeisesti Venäjän merivoimien (VMF, Voenno-Morskoj Flot) Tupolev Tu-154M (RF-85856). Koneen lentämä reitti voisi mahdollisesti viitata meren päällä olleen ukkossolun kiertämiseen. Tupolev Tu-154M on matkustaja- ja rahtikone (kuva alla). Mahdollisesti kyseessä on ollut normaali yhteyslento Kaliningradiin. Tähän viittaisi myös se, että kone käytti transponderia eli tutkavastaajaa, joka näytti Tupolevin siviililennonjohdolle ja myös mahdollisti sen reitin tallentumisen nettipalveluun.
Kone ei itse lähettänyt sijaintiaan useimpien liikennekoneiden tapaan tarkkana ADS-B-datana (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). Reitit perustuivat kummallakin kerralla FlightRadar24:n epätarkempaan T-MLAT-laskentaan (Test Multilateration) ilma-aluksen transponderin lähettämien signaaleiden perusteella. YLE kertoo, että Porvoon seudulla kuultiin laajalla alueella tiistai-iltana kello 22.15 ylisoonisella nopeudella lentäneen F/A-18 Hornet -suihkuhävittäjän perässään vetämä ja maassa olijoille pamauksena tuntuva shokkiaalto. Äänihavainnot viittannevat siihen, että Ilmavoimat mahdollisesti kävi tunnistamassa 85856VMF:n myös sen paluulegillä kello 22? Ilmavoimat ei lennä maa-alueiden yläpuolella ääntä nopeammin kuin pakottavissa operatiivisissa tehtävissä. Suomenlahdella on suhteellisen kapea kansainvälinen ilmatila. Venäläiset lentävät Itämeren yllä mm. huoltolentoja Liettuan ja Puolan välissä olevaan Kaliningradin enklaavin tukikohtaansa. Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti myös eri valtioiden signaalitiedustelukoneita ja muita sotilasilma-aluksia. ++ Lue myös:
|
|||