Trafi: Kasvaminen pilotiksi on omien rajojen tuntemista

Diamond_lennolla_1Kesä on harrastelentäjille vilkkainta lento-aikaa. Ilmailu on upea harrastus, mutta lentämisessä on aina riskinsä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa lentäjiä omien rajojen tunnistamisen ja riskien arvioinnin tärkeydestä. Kuluneen vuoden aikana jo kuusi ihmistä on menehtynyt viidessä lento-onnettomuudessa.

”Onnettomuuksia voi sattua kokeneimmallekin pilotille. Riskejä voi kuitenkin pyrkiä minimoimaan”, toteaa ilmailujohtaja Pekka Henttu: ”Viimeaikaisten surullisten tapahtumien jälkeen on entistäkin tärkeämpää, että koko ilmailuyhteisö keskittää voimansa turvallisuuden parantamiseen.”

”Viranomaiset ovat asettaneet tietyt rajat turvalliselle lentämiselle. Silti tulee muistaa, että oma osaaminen saattaa olla kapeampi näiden rajojen sisällä”, muistuttaa Henttu: ”Erityisen tärkeää olisikin, että saisimme kaikki ilmailijat, myös ns. yksinäiset sudet, yhteisön piiriin oppimaan, kehittymään ja jakamaan kokemuksia.”

Viisi tärkeää turvallisuusasiaa – huomioi nämä

EFHF_kalustoa_talvella_1Harrasteilmailussa tekninen vika on harvoin syynä onnettomuuksiin. ”Pahimmillaan lupakirjan lentokokeen jälkeen osaamisen taso alkaa hiipua”, Henttu toteaa. Harrasteilmailija voi itse vaikuttaa suuresti toimintansa riskitasoon etukäteisarvioinnilla ja omilla valinnoillaan. Perusasiat näistä opitaan jo lupakirjakursseilla, mutta pilotiksi kasvaminen on elinikäinen prosessi, johon tärkeimpänä kuuluu omien rajojen tunnistaminen.

Vaikka kirkas taivas houkuttaisi lentämään, huomioi seuraavat seikat aina ennen siiville nousua: 

1) Lennon valmistelu
– Arvioi lento-olosuhteet, ja selvitä myös määränpään sää. Pelkkä taivaalle katsominen ei riitä, vaan tarkista lentoreitin sää esim. Ilmatieteen laitoksen Ilmailusää-palvelusta.
– Huolehdi, että kartat ovat asianmukaiset ja ajan tasalla. Tarkista myös voimassa olevat NOTAMit.

2) Ilmatilan ja toimintaympäristön tuntemus
– Varmista lentoreitillesi sattuvien valvottujen ilmatilojen sivurajat ja erityisesti korkeusrajat – suurin osa ilmatilaloukkauksista tapahtuu lähestymisalueilla, kun korkeusrajoituksia ei ole huomioitu.
– Selvitä lentoonlähtö- ja laskeutumisalueen erityispiirteet ja tavat, operoit sitten kentällä tai vedessä. Huomioi kentällä erityisesti kiitoteiden pituudet, pintojen soveltuvuus ja estevarat, vedessä erityisesti tuulensuunta, aallokko ja sivuesteet.

3) Koneen tuntemus
Cora_ultralight– Tunne koneen suorituskyky ja erityisesti sen rajoitukset. Koneen käsikirjaan kannattaa palata aina uudelleen.
– Kuormaa kone huolellisesti paino- ja painopisterajat huomioiden. Lentäminen ylipainoisella koneella on erittäin vaarallista. Huomioi matkustajien ja matkatavaroiden painon lisäksi myös se, että tankkiin mahtuu riittävästi polttoainetta.
– Huomioi, että kellukkeilla operoitaessa koneen käyttäytyminen voi muuttua radikaalisti ja epävakaus lisääntyä ääriolosuhteissa.

4) Omien kykyjen realistinen arviointi
– Tunne ja tiedosta omat taitosi ja rajasi. Ne muuttuvat jatkuvasti mm. viimeaikaisen kokemuksen ja oman vireystilan mukaan.
– Jos olet esim. tottunut lentämään tutun reitin pari kertaa kesässä aurinkoisessa säässä, älä lähde noin vain lentämään täysin uuteen paikkaan kehnossa säässä.
– Pidä yllä lentotaitojasi, kehitä itseäsi riskien tunnistamiseen ja osallistu lisäkoulutukseen.
– Muista myös jättää turvamarginaali omien taitojesi ja toimintaympäristön vaatimusten väliin.

5) Oikea asenne
– Muista, että olet vastuussa itsesi lisäksi myös muista.
– Jos olet epävarma, älä epäröi kysyä. Esim. ota reippaasti yhteyttä lennonjohtoon, jos tarvitset apua tai epäilet olevasi eksyksissä. Lennonjohtaja on sinua palveleva ilmailun ammattilainen.
– Aina voit jättää lennon väliin, jos olosuhteet näyttävät siltä. Turvallisuus menee ykköseksi. Esimerkiksi lahjaksi luvattua lentoa voi joutua siirtämään olosuhteiden takia useammankin kerran. Älä anna paineiden vaikuttaa päätökseesi lentoon lähdöstä.

Tänä vuonna Suomessa on tapahtunut viisi lento-onnettomuutta: kaksi yleisilmailussa ja kolme harrasteilmailussa. Näissä onnettomuuksissa menehtyi kuusi ihmistä. Viime vuonna onnettomuuksia tapahtui kaiken kaikkiaan 13: seitsemän yleisilmailukoneille ja kuusi harrasteilmailukoneille. Onnettomuudet vaativat kuuden ihmisen henkeä.

 

Tule tapaamaan Trafin ilmailuasiantuntijoita Jämi Flyhin

C172_1Trafi osallistuu tulevana viikonloppuna 6.–7.7.2013 Jämi Fly In -tapahtumaan Jämijärvellä. Tule kysymään Trafin asiantuntijoilta mm. lentokoulutukseen ja ilmailun lupakirjoihin liittyvistä asioista tai EASA-aikaan siirtymisestä.

Trafi kerää ilmailijoiden näkemyksiä ja kokemuksia harrasteilmailun turvallisuudesta. Kysely on Trafin nettisivuilla osoitteessa: www.trafi.fi/ilmailu/jamikysely. Kyselyyn voi vastata tietenkin myös Trafin osastolla Jämi Flyssa. Sen tuloksia käytetään harrasteilmailun turvallisuuden kehittämiseen.