Trafi myönsi Patrialle MPL-koulutusluvan

Patria_Mikko_Paronen_2Patria Pilot Training on saanut Trafilta hakemansa Multi Pilot Licence (MPL) -koulutusluvan. Uudenlaista MPL-koulutusta annetaan yhteistyössä Finnair Flight Academyn kanssa.  Ensimmäisen MPL-kurssin aloituspäivä ei vielä ole tiedossa mutta asiakkuuksien kartoitus on edennyt jo pitkälle.

 
Patria Pilot Trainingin hakema MPL-koulutuslupa myönnettiin yhtiölle huhtikuun alussa. Koulutuslupa on myönnetty Patrian lentokoulutusorganisaatiolle, jonka alihankkijana toimii Finnair Flight Academy. Kaikkiaan koulutuslupaprosessissa meni aikaa reilut puolitoista vuotta.

Patria Pilot Training ja Finnair Flight Academy tarjoavat neljään osaan jakautuvaa MPL-koulutusta Multifly-nimellä.  Patria kouluttaa oppilaille kaksi ensimmäistä peruslentovaihetta, joiden jälkeen Finnair Flight Academy antaa oppilaille jatko- ja tyyppikoulutuksen.

Multifly-koulutuksen avulla kyetään vastaamaan orastavaan lentäjäpulaan. Patrian tehokkaan koulutusohjelman avulla lentäjäoppilaista kouliintuu valmiita nuoria perämiehiä lentoyhtiöiden tarpeisiin jo 20:ssä kuukaudessa.

Patria_cirrusMultifly-koulutus sisältää 248 tuntia lentokoulutusta, josta noin 100 tuntia lennetään Tecnam ja Cirrus SR22 -koneilla. Loput lentokoulutuksesta suoritetaan Airbus -ohjaamoympäristöön oppilasta totuttavilla eriasteisilla lennonharjoittelulaitteilla, joista viimeisimpänä 64 tuntia Finnairin Full Flight Simulatorilla. Opinto-ohjelmaan kuuluu myös täysi ATPL-teoriakoulutus.

"Finnair Flight Academy on erinomainen yhteistyökumppani Patrialle uuden MPL Multifly-koulutuksen tarjoamisessa. Tuotteemme on MPL-ohjelmien valioluokkaa, tähän on panostettu kummassakin yhtiössä todella paljon aikaa ja vaivaa", iloitsee Patria Pilot Trainingin vastuullinen johtaja Mikko Paronen.

Finnair_A320_approach_1Potentiaalisia koulutusasiakkaita ovat ensivaiheessa kaikki Airbus A320 -operaattorit. Päämarkkina-alueeksi ovat muodostuneet ilmailun kasvavat markkina-alueet kuten Lähi-itä, Venäjä ja Kaakkois-Aasia.  Alueen lentoyhtiöt ovat lähivuosina tehneet satojen Airbus A320 -koneiden tilauksia ja niillä on kasvava lentäjätarve.

Amerikkalaisen lentokonevalmistaja Boeingin vuonna 2012 julkaiseman arvion mukaan vuoteen 2031 mennessä pitäisi kaupallisen liikenteen tarpeisiin kouluttaa 460 000 uutta lentäjää. Yksin Patrian kaavailemilla markkinoilla lentäjätarve on ennusteen mukaan yhteensä reilut 233 000 seuraavan 20 vuoden aikana.

MPL-koulutuksen eteneminen perustuu oppilaan osaamiskeskeiseen arviointiin, ja se keskittyy usean ohjaajan toimintaympäristössä operointiin. Koulutuksessa käytetään entistä laajemmin uudenaikaista lentosimulaatiotekniikkaa ja lopputuloksena lentoyhtiö saa omaan operointitapaansa täsmäkoulutetun Airbus -perämiehen.

Patrian ja Finnairin antamaa MPL-koulutusta on tulevaisuudessa tarkoitus laajentaa myös Embraer 170- ja 190- sekä ATR-kalustolle.


Moderni laivasto ja hyvä sijainti houkuttimina

pilottraining_patriaPatria käyttää lentokoulutuksessaan nykyaikaisia koulukoneita. Alkeiskoulukoneena toimii italialaisvalmisteinen Garmin 500 -lasiohjaamolla varustettu Tecnam P2002JF De Luxe. Mittarikoulutuskoneena on jäätäviin olosuhteisiin hyväksytty Cirrus SR22 GS G3, joissa on erittäin edistyksellinen Cirrus Perspective -ohjaamoavioniikka. Epätavallisten asentojen koulutusta annetaan tehokkaalla Extra 300 -taitolentokoneella.
 
Finnair Flight Academyn tiloissa Helsinki-Vantaan lentoaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevat jatkokoulutusta ja tyyppikelpuutusta varten tarvittavat Airbus A320 FFS -simulaattori sekä vaadittavat järjestelmäkoulutuslaitteet.

Patria_Cirrrus22_1Patria aikoo investoida tulevaisuudessa erilliseen Airbus A320 FNPT II -koulutuslaitteeseen. Näin oppilas viettää yli puolet simulaatiokoulutusajasta Airbus-ohjaamoympäristössä, jolla on merkittävä vaikutus oppimiseen.

Modernin konekaluston ja erinomaisen koulutusympäristön lisäksi sijainti historiallisella Malmin lentoasemalla Helsingissä ja Finnairin tarjoamat laajat yhteysvaihtoehdot maailmalle ovat myös omiaan houkuttelemaan asiakkaita Suomeen.

"MPL-koulutuksessa yhdistyy korkeatasoinen suomalainen lentokoulutusosaaminen, joka on erinomainen suomalainen vientituote. Patria tarjoaa Multifly-tuotteeseen vahvan peruslentokoulutusosaamisen sekä Euroopan uusimman lentokoulutuskaluston”, sanoo Patria Aviationin liiketoimintajohtaja Lassi Matikainen.

"Suomi saa tästä hyvän koulutusvientituotteen, kuten projektille rahoitustukea antanut TEKES luonnollisesti toivookin", jatkaa Paronen


MPL-koulutettuja jo taivaalla

MPL-koulutusohjelma hyväksyttiin Euroopassa joulukuussa 2006 ja ensimmäiset koulutuksen läpi käyneet ohjaajat työllistyivät Sterling Airlinesilla Tanskassa syyskuussa 2007. MPL-koulutusta annetaan mm. Saksassa, Kiinassa, Kanadassa, Filippiineillä ja Singaporessa.

Lentoposti.fi kertoi Patrian ja Finnairin yhteisestä suunnitelmasta MPL-koulutuksen antamisesta ensimmäisen kerran 19. tammikuuta 2012.