Ensimmäinen uuden yhteistyön mukainen kurssi alkaa jo tämän vuoden lopulla. Vuosittain on tarkoituksena aloittaa kolme uutta, puolitoista vuotta kestävää kurssia. Opintojen alkuvaihe toteutetaan Tampere-Pirkkalan uudessa koulutuskeskuksessa, jonne Patria Pilot Training siirtää toimintansa Malmilta tämän vuoden lopulla.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi yhtiöille MPL-koulutusluvan huhtikuussa 2013. Sen jälkeen se on muokattu nykyiseen EASA-aikaan. Kyseessä on nelivaiheinen koulutusohjelma, jonka hinta on noin 80 000 euroa. Loppuvuodesta alkavan ensimmäisen kurssin osalta teoriaosuus alkaa mahdollisesti Helsingissä. Varsinainen lentokoulutusosuus suoritetaan Tampere-Pirkkalassa, jonne Patria muuttaa vuodenvaihteessa.
MPL-koulutus sisältää teoriaopetuksen lisäksi noin 250 tuntia lentokoulutusta josta noin 100 tuntia lennetään Patrian Tecnam- ja Diamond DA-42NG -koneilla. Loput lentokoulutuksesta suoritetaan Airbus-ohjaamoympäristöön oppilasta totuttavilla eriasteisilla lennonharjoittelulaitteilla. Patria hankkii koulutuskeskukseensa uuden A320 FNPTII FTD1 MCC -lennonharjoittelulaitteen. Viimeisimpänä oppilaat saavat noin 70 tuntia koulutusta Finnair Flight Academyn Airbus A320 -Full Flight Simulatorilla Vantaalla. Vastaavaa koulutusohjelmaa maailmalla hyödyntävät useat lentoyhtiöt kuten Lufthansa, EasyJet ja Qatar Airways. "MPL-koulutuksen avulla Finnair saa täsmäkoulutetun Airbus-perämiehen koneidensa ohjaamoihin ", tarkentaa Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen koulutuksen hyötyjä Lentoposti.fi:lle.
Patria on viimevuosina keskittynyt yhä enemmän lentoyhtiöasiakkaisiin. Nyt julkistetun Finnair-sopimuksen lisäksi Patria on kouluttanut aiemmin mm. Kazakstanilaislentäjiä yhteistyössä maan ilmailuakatemian kanssa. Finnair yhteistyön myötä jatkossa lienee luvassa myös muita lentoyhtiöasiakkaita.
"Olemme iloisia tästä yhteistyöstä. Finnairin kiihdytetyn kasvustrategian ja kasvavan A350-laivastomme myötä lentäjätarpeemme kasvaa tulevina vuosina merkittävästi", sanoo Finnairin lentotoiminnan johtaja Jari Paajanen. "MPL-yhteistyömme Patrian kanssa luo rinnakkaisen koulutusväylän nykykoulutukselle. Nämä yhdessä tarjoavat laadukkaat koulutusmahdollisuudet lentäjiksi haluaville ja yhteistyö vastaa Finnairin tulevien vuosien rekrytointitarpeisiin”, jatkaa Paajanen. Rinnakkaisella koulutusväylällä Paajanen viittaa lentokoulukseen Suomen Ilmailuopistossa, joka jatkuu normaalisti tuottaen lentäjiä lentoyhtiöiden tarpeisiin. Kovan kasvun takia Finnair tarvitsee lisäkapasiteettia lentäjäkoulutukseen. Strategiamme antaa hyvät mahdollisuudet päästä lentämään eri Airbus-lentokonetyyppejä ja edetä uralla aina kapteeniksi ja kouluttajaksi saakka", jatkaa Paajanen.
”MPL–koulutusohjelma tarjoaa erinomaisen lähtökohdan liikennelentäjän uralle. Koulutuksessa käytetään perinteistä lentokoulutusta ja modernia simulaatiotekniikkaa, joilla oppilas koulutetaan suoraan Finnairin ohjaamomiehistön jäseneksi lentämään Finnairin A320-sarjan koneita perämiehenä”, selventää Finnair Flight Academyn toimitusjohtaja Ari Kuutschin. Lue myös:
|
|||