Patrian ja Finnairin ensimmäinen MultiFly-asiakkuus on lähellä

MPL-videoPatrian ja Finnairin MultiFly- nimellä tarjottava lentokoulutuskonsepti on pääsemässä vauhtiin ensimmäisen mahdollisen lentoyhtiöasiakkaan myötä. Neuvottelut ovat edenneet hyvin ja asiakkuus on lähellä. Uudenlaisen MPL (Multi-Crew Pilot Licence) -koulutuksen odotetaan alkavan Suomessa vuoden 2015 aikana.

"Lentoyhtiöt ovat heräämässä uudenlaiseen MPL-koulutukseen, jonka myötä Patria on nousemassa lentokoulutusta tarjoavien yritysten Top 5:een", iloitsee  Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen.

Toimitusjohtaja Paronen kertoo ensimmäisen asiakkaan olevan merkittävä lentoyhtiö ja neuvottelut ovat edenneet pitkälle. Neuvottelukumppanin kerrotaan olevan jo nykyisin Airbus A320-koneperheen operaattori.

Patria_Mikko_Paronen"Neuvottelujen edetessä positiivisesti konkretiaa on luvassa kesän loppuun mennessä viranomaisauditointien muodossa", kertoo Paronen meneillään olevien neuvotteluiden tilanteesta.

Patrian ja Finnairin tarjoama Multifly-koulutusohjelma on ensimmäinen ns. A2A (Airline to Airline) -koulutusohjelma, jossa lentoyhtiö myy koulutusosaamistaan toiselle lentoyhtiölle.

Lentoyhtiöille tarjottava MPL-koulutus jakaantuu neljään eri osa-alueeseen, joista Patria kouluttaa kaksi ensimmäistä peruslentovaihetta. Vaiheet kolme ja neljä suoritetaan Finnair Flight Academyssa, jossa oppilaille annetaan jatko- ja tyyppikoulutus.

"MPL-koulutuksessa lento-oppilas koulutetaan lentoyhtiön tarpeeseen suoraan yhtiön omilla menetelmillä", kertoo Paronen MPL-koulutuksen eduista.

Multi-Crew Pilot License koulutusohjelma on kehitetty monen ohjaajan lentokoneita varten. MPL-koulutuksessa käytetään peruskoulutusvaiheessa tavalliseen tapaan lentokoneita ja syventävissä opinnoissa simulaattoreita aina Full Flight -tasolle saakka. Ohjaamoyhteistyö, moniohjaajatoiminnan periaatteet,  inhimilliset tekijät sekä uhka- ja virhetilannekoulutus ovat vahvasti esillä koulutuksen kaikissa vaiheissa.

Patria_FNTP_harjoituslaiteMPL-koulutus sisältää teoriaopetuksen lisäksi 248 tuntia lentokoulutusta josta noin 100 tuntia lennetään Patrian  Tecnam- ja Cirrus SR22 -koneilla. Loput lentokoulutuksesta suoritetaan Airbus-ohjaamoympäristöön oppilasta totuttavilla eriasteisilla lennonharjoittelulaitteilla. Viimeisimpänä oppilaat saavat 64 tuntia koulutusta Finnairin Airbus A320 -Full Flight Simulatorilla.

Ensimmäisessä vaiheessa koulutukseen olisi tulossa 12 oppilasta, joille annettaisiin MPL-koulutusta Airbus A320-koneisiin. Tulevaisuudessa Multifly-koulutusta on suunniteltu tarjottavan myös Embraer 170/190- sekä ATR42/72-konetyypeille. Nyt neuvoteltavan sopimuksen toteutuessa Patria aikoo investoida myös Airbus A320 FNPT II -koulutuslaitteeseen.

Nykyisen neuvottelukumppanin lisäksi Patria hakee myös lisää asiakkaita. Patria on viimevuosina panostanut markkinoinnnissaan erityisesti Lähi-itään, Kaakkois-Aasiaan, Venäjälle sekä sen naapurivaltioihin. Alueen lentoyhtiöt ovat lähivuosina tehneet satojen Airbus A320 -koneiden tilauksia ja niillä on kasvava lentäjätarve.

 

 Lue myös muut Lentoposti.fi:n uutiset uudenlaisesta MPL-koulutuksesta:

Artikkeli: Patria - Lentäjäkoulutusta huippukalustolla