Liikenne- ja viestintävirasto Traficom jatkaa maaliskuussa 2020 aloitettua poikkeusmenettelyä, jonka avulla lentäjien tiettyjen kelpuutusten ja valtuutusten voimassaoloa on voitu jatkaa vaatimuksista poiketen. Edellytyksenä on edelleen, että normaali voimassaolon jatko ei ole mahdollista koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Tästä syystä Traficom on tehnyt EU-asetuksen (EU) No 2018/1139 artiklan 71 (2) mukaisesti päätöksen, jonka perusteella lentäjien kelpuutusten voimassaoloa voidaan jatkaa poikkeusmenettelyllä enintään 31.3.2021 saakka. Mikäli lentäjä on saanut kelpuutukseensa tai valtuutukseensa jatkoa jo kevään poikkeusluvan perusteella, tulee tuo aikaisempi jatko huomioida uutta jatkoa tehtäessä. Nämä yhteenlasketut jatkot voivat olla maksimissaan kahdeksan kuukautta, tai 12 kuukautta opettajien ja tarkastuslentäjien osalta. Tehty päätös koskee Part-ORO -organisaatiossa (Organisation Requirements for Air Operations) työskenteleviä sekä seuraavia kelpuutuksia ja valtuutuksia. Traficomin myöntämiin Part-FCL-lentolupakirjoihin merkityt luokkakelpuutukset, tyyppikelpuutukset, mittarilentokelpuutukset, kielitaitomerkinnät, opettajakelpuutukset ja tarkastuslentäjävaltuutukset joiden haltijat osallistuvat kyseisiin luokkiin ja tyyppeihin kuuluvien ilma-alusten käyttöön sellaisessa organisaatiossa, johon sovelletaan lentotoiminta-asetuksen liitettä III (Part-ORO):
Muiden kuin Part-ORO -organisaatiossa työskentelevien osalta eli mm. yleisilmailijat, koulutusorganisaatiossa tai kolmannen maan operaattorin palveluksessa työskentelevät koskee mahdollisuus seuraavia kelpuutuksia ja valtuutuksia.
Traficomin myöntämiin Part-FCL-lentolupakirjoihin merkityt luokkakelpuutukset, tyyppikelpuutukset, mittarilentokelpuutukset, kielitaitomerkinnät, opettajakelpuutukset ja tarkastuslentäjävaltuutukset joiden haltijat eivät osallistu kyseisiin luokkiin ja tyyppeihin kuuluvien ilma-alusten käyttöön sellaisessa organisaatiossa, johon sovelletaan lentotoiminta-asetuksen liitettä III (Part-ORO):
Pisin mahdollinen voimassaolon jatko riippuu alkuperäisen poikkeusluvalla tehdyn jatkon alkamispäivämäärästä, joten se vaihtelee lentäjästä riippuen. Lue myös:
|
|||