Airbus A400M Atlas -sotilaskuljetuskone on syöksynyt maahan Espanjassa lähellä Sevillan lentokenttää. Koneessa oli kuusi miehistön jäsentä, joista neljä sai surmansa. Tuhoutunut koneyksilö oli juuri noussut ensilennolleen. Sevillan San Pablon lentokenttä (LEZL) suljettiin onnettomuuden takia. Tunnuksella CASA423 lentänyt A400M Atlas tuhoutui pian kello 12.45 paikallista aikaa tapahtuneen lentoonlähdön jälkeen. Se ehti olla ilmassa alle kolme minuuttia. Kone oli kaartamassa takaisin kohti lentokenttää. Atlas ehti nousta 1500 jalkaan ennen kuin se alkoi pudottaa korkeutta. ADS-B-lähettimen (Automatic dependent surveillance – broadcast) datan mukaan koneella oli jopa -3000 ft/min pystynopeus sen syöksyessä maahan. Koneyksilö MSN0023 oli onnettomuuden tapahtuessa ensilennollaan. A400M syttyi palamaan maahansyöksyssä ja se tuhoutui pahoin. Koneessa oli sen ensilennolla mukana kuusi miehistön jäsentä. Heistä neljä sai surmansa ja kaksi loukkantui vakavasti. Kaikki koneessa olleet olivat espanjalaisia Airbus Defence & Spacen työntekijöitä. MSN0023 oli tarkoitus luovuttaa Turkin Ilmavoimille kesäkuun 2015 aikana. Maa on jo aiemmin vastaanottanut kaksi A400M-konetta. Ensimmäisen turkkilaisen koneen (MSN009) ensilento tapahtui elokuussa 2013 (otsikkokuvassa vielä ilman suojamaalausta). Kaikkiaan Turkin ilmavoimat on tilannut kymmenen A400M-koneta. Koneen valmistaja Airbus Defence & Space on vahvistanut MSN0023:n tuhon. Yhtiö on lähettänyt oman Go-teaminsa onnettomuuspaikalle. A400M Atlas -koneiden kokoonpano tehdään Airbus Defence & Spacen Sevillan tehtailla. Koneen osia valmistetaan Belgiassa, Englannissa, Ranskassa, Saksassa, Etelä-Afrikassa, Turkissa sekä Espanjassa. A400M Atlas on yksi maailman suurimmista potkuriturbiinimoottorein varustetuista sotilaskuljetuskoneista. Sen voimanlähteinä on neljä Europrop TP400-D6 -potkuriturbiinimoottoria. Kone kykenee taktisiin ja logistisiin kuljetustehtäviin sekä voi toimia myös ilmatankkerina. Hinta on reilut 150 miljoonaa euroa. Vuonna 2003 alkaneen A400M-ohjelman ensilento tapahtui joulukuussa 2009. Tyyppihyväksynnän kone sai Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta maaliskuussa 2013. Konetyypin ensimmäinen käyttäjä Ranskan Ilmavoimat sai koneen käyttöönsä elokuussa 2013. A400M Atlas -koneen tilaajamaat ovat Malesia, Turkki, Belgia Ranska, Saksa, Luxemburg, Espanja ja Englanti. Kaikkiaan niitä on tilattu kaikkiaan 174 ja niitä on toimitettu asiakkaille 12 koneyksilön verran. Kone on käytössä Malesiassa, Ranskassa, Saksassa, Turkissa ja Englannissa. Onnettomuuden seurauksen englantilaiset lopettivat operaatiot A400M-koneilla toistaiseksi. Englannilla on kaksi Atlas-konetta. Samaten Saksan Luftwaffe maadoitti A400M-koneensa, kunnes onnettomuuden syy on selvillä. Twitter-kuva tapahtumapaikalta @TheAvionist (lähikuva nokasta) Twitter-kuva tapahtumapaikalta @BOMBEROSSEVILLA (kuva sammutustyöstä) Twitter-kuva tapahtumapaikalta @AirLive.net (ilmakuva onnettomuuspaikalta)
päivitys 18.40: Muokattu kuljetuskoneen koon luonnehdintaa. A400M-konetta suurempi potkuriturbiinein varustettu sotilaskuljetuskone on Antonov An-22.
|
|||
"A400M Atlas on maailman suurin potkuriturbiinimoottorein varustettu sotilaskuljetuskone"
Mihinkäs AN-22 unohtui kirjoittajalta?