UNESCO tukee Airbusin opiskelijoille suunnattua Fly Your Ideas -haastetta, jonka tavoitteena on luoda uuden sukupolven insinöörejä. UNESCOn raportin mukaan insinööritaitojen kysynnän ja tarjonnan välillä on kuilu, joka vaikeuttaa teollisuuden toimintaa ja vaarantaa tulevan kasvun. Ilmailuala ei ole poikkeus: ilmailuinsinöörejä ei valmistu tällä hetkellä tarpeeksi täyttämään alan tarpeet ja miltei puolet vaihtaa alaa valmistuttuaan. Airbus tarjoaa Fly Your Ideas -kilpailussa opiskelijoille näköalapaikan ilmailun maailmaan yhtenä tapana innostaa heitä alalle. Maailmanlaajuinen kilpailu on juuri käynnistynyt kolmannen kerran. Se haastaa opiskelijat kaikkialla maailmassa kehittämään uusia ideoita ilmailun kestävä kehityksen edistämiseksi. Kilpailussa on kolme kierrosta; viimeiselle kierrokselle kesällä 2013 pääsee viisi joukkuetta, joista jokaisella on mahdollisuus voittaa 30 000 euroa. Jokaista joukkuetta tukee hankkeen kehittämisessä mentori Airbusista. Uutena tällä kertaa mukana on Airbusin asiantuntija antamassa neuvoja kilpailun tärkeimmissä vaiheissa. ”Insinöörit voivat muuttaa maailmaa. Haluamme Fly Your Ideas -kilpailun saavan nuoret innostumaan ilmailusta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista”, sanoo Fly Your Ideas -kilpailun suojelija ja Airbusin suunnittelujohtaja Charles Champion. “Tekniset taidot muuttuvat, ja parhaatkaan tekniset taidot eivät aina riitä innovointiin ja idean viemiseen eteenpäin tai takaa ihmissuhdetaitoja, joita tarvitaan monikulttuuristen tiimien johtamiseen ja tehokkuuteen globaalilla alallamme. Fly Your Ideas tarjoaa opiskelijoille kaikilta aloilta mahdollisuuden innovoida ja tehdä yhteistyötä kansainvälisissä, eri alojen edustajista koostuvissa tiimeissä. Aivan kuten työskentelemme Airbusissa.” UNESCOn tiedepolitiikasta vastaava johtaja Lidia Brito sanoo: ”Airbus antaa opiskelijoille harvinaisen mahdollisuuden soveltaa luokassa opittua todelliseen maailmaan ja ammentaa oppia ilmailualan merkkihenkilöiltä. Fly Your Ideas -haaste on malliesimerkki siitä, miten teollisuus ja akateeminen maailma voivat tehdä yhteistyötä opiskelijoiden ja johtajien välisen eron tasoittamiseksi. Se korostaa insinööritaitojen keskeistä asemaa kestävän tulevaisuuden luomisessa ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden kokea tämä seikkailu.” Fly Your Ideas -kilpailu on osa kestävän ilmailun Future by Airbus -visiota vuodelle 2050. Kaikkia yliopisto-opiskelijoita kannustetaan osallistumaan kilpailuun: he voivat edustaa mitä tahansa alaa markkinoinnista liiketalouteen, tieteestä muotoiluun ja olla mitä tahansa kansallisuutta. Esitettyjen ideoiden on esitettävä ratkaisu johonkin näistä ilmailun haasteista: energia, tehokkuus, kestävä kasvu, liikenteen kasvu, matkustuskokemus tai yhteisön huomioiminen. Airbus Fly Your Ideas -kilpailu Joka toinen vuosi järjestettävässä kilpailussa on kolme kierrosta. Voittajat jakavat 30 000 euron pääpalkinnon. Toiseksi sijoittunut joukkue saa 15 000 euroa. Finaaliin kesällä 2013 pääsee viisi joukkuetta. Voittajajoukkueen valitsee arvostettu tuomaristo, jonka kokoonpano ilmoitetaan myöhemmin. Päästäkseen kilpailuun joukkueiden pitää rekisteröityä 19.6.–30.11.2012 osoitteessa www.airbus-fyi.com. Joukkueessa on 3–5 jäsentä. Käynnistymässä on kolmas Fly Your Ideas -kilpailu. Edellisessä kilpailussa vuonna 2011 mukana oli yli 2 600 opiskelijaa 287 yliopistosta ja 75 maasta. Wings of Phoenix -joukkue Nanjingin ilmailu- ja avaruusyliopistosta voitti lentokoneiden jättöpyörteitä hyödyntävällä tuulivoimajärjestelmällään. Myös muiden joukkueiden ja yliopistojen ehdotusten soveltamista käytäntöön on tutkittu. Esimerkiksi vuoden 2009 kilpailun Stanford-finalistien kanssa solmittu kumppanuus johti yhteistyötutkimushankkeeseen, joka on juuri päättynyt. Hankkeessa tutkittiin Stanfordin yliopiston kanssa lentokoneiden lentoa muodostelmissa. Lisäksi käynnissä on hanke vuoden 2011 malesialaisten finalistien kanssa, mutta on vielä liian aikaista arvioida, onko idea toteutettavissa. UNESCO ja sen pääsihteeri Irina Bokova antoivat kilpailulle tukensa toukokuussa 2012 UNESCOn Ranskan-komission puheenjohtajan Jean Audouzen tukemana. UNESCO julkaisi Engineering: Issues, Challenges and Opportunities for Development -raporttinsa lokakuussa 2010.
|
|||