Utin jääkärirykmentin toimintanäytöspäivä avasi lentonäytöskauden ja houkutteli paikalle runsaasti yleisöä. Vaikka oli arkipäivä, suosio oli niin suuri että kuutostien liikenne ruuhkautui. Sää suosi tapahtumaa: kaikki esitykset nähtiin, mutta Midnight Hawks ja Hornet joutuivat turvautumaan pilvien takia matalan kelin ohjelmiinsa. Aiemmin avoimien ovien päivän pysäköinti on ollut Utti-aukiolla varuskunnan portin ulkopuolella. Viime vuonna tapahtuman päättyessä autoilla oli vaikeuksia päästä vilkkalle kuutostielle Stop-merkin takaa. Poistumista oli jouduttu odottamaan jopa tunti. Nyt kokeiltiin järjestelyä, jossa yksityisautot pysäköitiin ns. Utin leirikentälle parin kilometrin päähän varuskunnasta. Sieltä oli sukkulabusseilla kuljetus lentokentälle. Tapahtuma kiinnosti kuitenkin niin paljon, että tämäkin järjestely aiheutti ruuhkaa, tällä kertaa kuutostielle. Sotilaspoliisit olivat paikalla ohjaamassa liikennettä ja suuria viivästyksiä ei ainakaan poistumisvaiheessa koettu. Tarkkaa kävijämäärää ei ole selvillä, koska tilaisuuteen oli vapaa pääsy. Arvioiden mukaan paikalla oli kuitenkin useita tuhansia katsojia. Heille syötävää tarjosivat Sotilaskoti munkkeineen ja pitsoineen sekä Leijona Catering hernekeitto-pannukakku -menullaan. Tapahtuman aluksi NH Industries NH90 esitteli Bambi Bucket -sammutusvesisäiliön toimintaa. Riippuvana kuormana kuljetettavan säiliön avulla kopterit voivat tehokkaasti osallistua metsäpalojen sammutukseen. Ilmavoimien puolelta lentonäytöskauden avasi itseoikeutetusti BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneilla lentävä Midnight Hawks -osastotaitolentoryhmä. Tässä vaiheessa kautta oli havaittavissa vielä pientä epävarmuutta, mutta ryhmän tunnusomainen vinoneliömuodostelma pysyi edelleen tiukasti koossa. Esityksen aikana pilvet roikkuivat sen verran matalalla että ohjelmassa ei ollut pystyliikkeitä. Samaten Ilmavoimien vuoden 2015 esityslentäjän kapteeni Ville Uggeldahlin lentämä McDonnell Douglas F/A-18C Hornet (HN-411) joutui turvautumaan flat-profiilin ohjelmaansa. Toisaalta pilvien alainen kosteus tiivistyi ajoittain varsin näyttävästi HN:n yläpinnalla ja siivenkärjissä. Luonnollisesti kotikentän tapahtumassa nähtiin Utin Helikopteripataljoonan NH90 (NH-210) ja Hughes MD500 (HH-7) -helikopterien esityslennot. Kumpikin ohjelma lennettiin tiukasti yleisön nähtävissä ja kopterien suorituskykyjä esiteltiin monipuolisesti. Kaksi NH90-kopteria (NH-218 ja NH-217) olivat mukana myös toimintanäytöksessä (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Siinä Fast Rope -menetelmällä kopterista laskeutuneet erikoisjoukot pelastivat panttivangin, jota esitti yleisön joukosta valittu vapaaehtoinen. Kopterien saapuessa noutamaan joukkoja toinen niistä käytti lämpöhakuisten ohjusten harhauttamiseen tarkoitettuja kuumina hehkuvia soihtuja. Operaatio tapahtui kaukana yleisöstä ja lähes pilven sisällä, mutta silti näky oli vaikuttava (otsikkokuvassa). Kyseessä oli NH90-kopterin ensimmäinen soihdutus yleisölle avoimessa lentonäytöksessä. Maanäyttelyssä oli esitteillä uusin NH90-koneyksilö NH-220 peräramppi avattuna. Toisessa kopterissa (NH-213) oli näytteillä oviaseena käytettävä Gatling-periaatteella toimiva Dillon Aero M-134D-H Minigun -konekivääri. Utinkin historiassa merkittävää roolia näytellyt Airveteranin Douglas DC-3/C-47 saapui aamulla paikalle. Kone kuitenkin pysäköitiin siviiliplatalle kentän toiselle puolelle. Hieman tuoreempaa uttilaista historiaa edusti maanäyttelyssä esillä ollut Mil Mi-8 -helikopteri (HS-14). Lentonäytökset jatkuvat Ilmavoimien Ilmailusta ammatti -tapahtumilla Pirkkalassa (19.5.), Rissalassa (20.5.), Tikkakoskella (21.5.) ja Rovaniemellä (27.8.). Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Turussa järjestetään 6.-7. kesäkuuta. Seuraavaksi on vuorossa Kauhavan Lentäjien Juhannus ja 15.-16. elokuuta Finland International Airshow Helsinki-Malmin lentoasemalla. T.T. Utin jääkärirykmentti pyysi kavijöiden kuvia tapahtuman Facebook-sivulle teemalla "Särmin somettaja". Niitä voi katsoa täällä. Lue myös:
|
|||