V Harjoitukseen 29. marraskuuta - 5. joulukuuta osallistui ammattisotilaita, reserviläisiä ja varusmiehiä. Kokonaisvahvuus oli noin 400. Ammattilaisia oli mukana myös Merivoimien erikoistoimintaosastosta ja Rajavartiolaitoksesta.
Harjoitus oli osa Utin jääkärirykmentin normaalia pitkään suunniteltua koulutuskalenteria. Malmilta uttilaiset ovat operoineet mm. 90-luvulla Mil Mi-8 -koptereilla.
Kuljetuksissa hyödynnettiin Helikopteripataljoonan NH Industries NH90 -koptereita. Niitä oli mukana kolme, joista yksi oli varakoneena. Silläkin lennettiin, vaikkei varsinaisia teknisiä ongelmia kahdessa muussakaan ilmennyt. Lisäksi mukana oli yksi Hughes MD500 -kevythelikopteri.
Harjoituksen aikana tehtiin niin nopeita taktisia maahanlaskuja kuin Fast Rope -köysilaskeutumisia leijuvasta kopterista. Kopteriohjaajien mukaan aivan Helsingin keskustan alueelle ei olosuhteiden vuoksi päästy lentämään niin paljon kuin ehkä olisi haluttu. Koska kymmenien tuntien lentotoiminta näkyi ja ennen kaikkea kuului tiheästi rakennetulla kaupunkialueella, Maavoimat tiedotti etukäteen laajasti harjoituksesta. Lentotoimintaa oli pääkaupunkiseudun ohella Porvoossa, Hankoniemellä ja Kymenlaaksossa.
Harjoituksen ajaksi oli luotu erilaisia tehtäviä, joihin erikoisjoukot lähetettiin tarpeen mukaan. Skenaariot alkoivat ns. harmaasta vaiheesta, jossa avustetaan poliisia ja muita viranomaisia. Harjoituksen edetessä siirryttiin valmiuslain mahdollistamaan toimintaan. Operaatiot tapahtuivat suurelta osin yöaikaan. Ne tarjosivat kopterien lentomiehistöille realistisen mahdollisuuden harjoitella suurkaupunkimaisissa olosuhteissa, jotka poikkeavat suuresti Utin ympäristöstä.
Lentotoiminta vietiin kuitenkin turvallisesti läpi olosuhteiden mukaisesti. Esimerkiksi merialueilla lennettäessä alueilla oli runsaasti lintuparvia. Oman lisämausteensa toi toiminnan sovittaminen Helsinki-Vantaan lentoaseman liikenteeseen. Taktisten radioiden ja Virve-verkon ohella ohjaamomiehistöt pitivät yhteyttä myös lennonjohtoon ilmailuradion kautta. Tähän aikaan vuodesta ei Helsinki-Malmilla ole kovinkaan paljon omaa yleisilmailuliikennettä. Uttilaisten mukaan yhteistyö lentoaseman kanssa sujuikin mainiosti.
Harjoituksessa keskityttiin erikoisjoukkojen ja niitä tukevan SOATU-lento-osaston yhteistyöhön (Special Operations Air Task Unit) rakennetulla alueella toiminnassa. Kohteena oli esimerkiksi Sörnäisten rantatien alue (otsikkokuvassa ja alla, klikkaa kuvat suuremmaksi).
Pääkaupungissa sijaitsee lukuisia yhteiskunnan toimintojen kannalta kriittisiä kohteita. SOTU-erikoisjoukkot (Special Operations Task Unit) voivat siirtyä suojamaan niitä koptereilla mahdollisesti ruuhkaantuneiden teiden ylitse. ”Hyvä harjoitus”, tiivisti eversti Mättölä kokemukset Malmin leirin ollessa jo osittain purkuvaiheessa. Helikopterien ja erikoisjoukkojen yhteistyössä kyseessä oli hänen mukaansa isoin kehitysharppaus 15 vuoteen. T.T. Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja Utin koptereista:
|
|||