Utin jääkärirykmentin kopterit ja erikoisjoukot viime viikolla pääkaupungin taivaalla

Vutjr_harjoitus_1_puolustusvoimatiikon kestänyt Utin jääkärirykmentin erikoisjoukkojen ja NH90-helikopterien harjoitus pääkaupunkiseudulla päättyi perjantaina 4. joulukuuta. Helsinki-Malmin lentoasemalle tukeutunut harjoitus näkyi matalalentoina ja toimintana erityisesti yöaikaan. Tavoitteena oli harjoitella yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamista.

Harjoitukseen 29. marraskuuta - 5. joulukuuta osallistui ammattisotilaita, reserviläisiä ja varusmiehiä. Kokonaisvahvuus oli noin 400. Ammattilaisia oli mukana myös Merivoimien erikoistoimintaosastosta ja Rajavartiolaitoksesta.

utin_harjoitus_9Harjoitusjoukot ja kopterit tukeutuivat Helsinki-Malmin kiitotien 09/27 itäpäähän rakennettuun leiriin (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Eri kokoisista teltoista ja MoreHouse-konteista muodostuneen kokonaisuuden lisäksi mukana oli runsaasti erilaisia ajoneuvoja.

Harjoitus oli osa Utin jääkärirykmentin normaalia pitkään suunniteltua koulutuskalenteria. Malmilta uttilaiset ovat operoineet mm. 90-luvulla Mil Mi-8 -koptereilla.

utjr_harjoitus_4_puolustusvoimatNyt mukana oli useita ammattimaisten erikoisjoukkojen erikoisoperaatio-osastoja. Yksi tällainen Task Unit oli muodostettu reserviläisistä. Harjoituksessa joukot toimivat kulloisenkin tilanteen mukaan.

Kuljetuksissa hyödynnettiin Helikopteripataljoonan NH Industries NH90 -koptereita. Niitä oli mukana kolme, joista yksi oli varakoneena.

Silläkin lennettiin, vaikkei varsinaisia teknisiä ongelmia kahdessa muussakaan ilmennyt. Lisäksi mukana oli yksi Hughes MD500 -kevythelikopteri.

utin_harjoitus_8NH:t kuljettivat joukkoja, Hughes eli HH valvoi toimintaa ilmasta. Kuljetuskopterit on aseistettu Dillon Aero M-134D-H Gatling -ovikonekiväärillä (oikealla). Se on asennettu italialaisen OTO Melaran NH90-kopteriin valmistamalle kääntyvälle ns pintle-alustalle. Hughesin asevaikutuksesta vastasi avoimesta ovesta erikoisjoukkojen tarkka-ampuja.

Harjoituksen aikana tehtiin niin nopeita taktisia maahanlaskuja kuin Fast Rope -köysilaskeutumisia leijuvasta kopterista. Kopteriohjaajien mukaan aivan Helsingin keskustan alueelle ei olosuhteiden vuoksi päästy lentämään niin paljon kuin ehkä olisi haluttu.

Koska kymmenien tuntien lentotoiminta näkyi ja ennen kaikkea kuului tiheästi rakennetulla kaupunkialueella, Maavoimat tiedotti etukäteen laajasti harjoituksesta. Lentotoimintaa oli pääkaupunkiseudun ohella Porvoossa, Hankoniemellä ja Kymenlaaksossa.

utjr_harjoitus_2_puolustusvoimat"Harjoittelemalla pääkaupunkiseudulla varaudutaan alueen yhteiskunnan elintoimintojen kannalta kriittisten toimintojen turvaamiseen. Tämä antaa meille mahdollisuuden harjoituttaa tehokkaasti kaikkia suorituskykyjämme", kertoi Utin jääkärirykmentin komentaja eversti Ali Mättölä ennakkotiedotteessa.

Harjoituksen ajaksi oli luotu erilaisia tehtäviä, joihin erikoisjoukot lähetettiin tarpeen mukaan. Skenaariot alkoivat ns. harmaasta vaiheesta, jossa avustetaan poliisia ja muita viranomaisia. Harjoituksen edetessä siirryttiin valmiuslain mahdollistamaan toimintaan.

Operaatiot tapahtuivat suurelta osin yöaikaan. Ne tarjosivat kopterien lentomiehistöille realistisen mahdollisuuden harjoitella suurkaupunkimaisissa olosuhteissa, jotka poikkeavat suuresti Utin ympäristöstä.

utjr_harjoitus_3_puolustusvoimatYölennoilla käytettiin ohjaajien kypäriin kiinnitettyjä NVG-pimeänäkölaitteita (Night Vision Goggles, kuvassa vasemmalla). Helsingissä on paljon valosaastetta sekä erilaisia korkeita rakennelmia. Harjoituksen aikana oli tarjolla myös varsin huonoa lentosäätä, joka osaltaan lisäsi haastavuutta.

Lentotoiminta vietiin kuitenkin turvallisesti läpi olosuhteiden mukaisesti. Esimerkiksi merialueilla lennettäessä alueilla oli runsaasti lintuparvia.

Oman lisämausteensa toi toiminnan sovittaminen Helsinki-Vantaan lentoaseman liikenteeseen. Taktisten radioiden ja Virve-verkon ohella ohjaamomiehistöt pitivät yhteyttä myös lennonjohtoon ilmailuradion kautta.

Tähän aikaan vuodesta ei Helsinki-Malmilla ole kovinkaan paljon omaa yleisilmailuliikennettä. Uttilaisten mukaan yhteistyö lentoaseman kanssa sujuikin mainiosti.

utjr_harjoitus_6”Malmin keskeinen sijainti lyhensi lentoaikoja. Kaikki on saatu, mitä pyydettiin”, kiitti eversti Mättölä.

Harjoituksessa keskityttiin erikoisjoukkojen ja niitä tukevan SOATU-lento-osaston yhteistyöhön (Special Operations Air Task Unit) rakennetulla alueella toiminnassa. Kohteena oli esimerkiksi Sörnäisten rantatien alue (otsikkokuvassa ja alla, klikkaa kuvat suuremmaksi).

utjr_harjoitus_5_puolustusvoimatLento-operaatioita tuotettiin Malmin tukikohdasta 24/7-periaatteella. Yhdysvalloissa on harrastettu tällaista Urban Air Operations -nimellä tunnettua erikoisjoukkojen ilmakuljetteista kaupunkitoimintaa jo pitkään. Euroopassa sitä ollaan vasta harjoittelemassa.

Pääkaupungissa sijaitsee lukuisia yhteiskunnan toimintojen kannalta kriittisiä kohteita. SOTU-erikoisjoukkot (Special Operations Task Unit) voivat siirtyä suojamaan niitä koptereilla mahdollisesti ruuhkaantuneiden teiden ylitse.

”Hyvä harjoitus”, tiivisti eversti Mättölä kokemukset Malmin leirin ollessa jo osittain purkuvaiheessa. Helikopterien ja erikoisjoukkojen yhteistyössä kyseessä oli hänen mukaansa isoin kehitysharppaus 15 vuoteen. T.T.

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja Utin koptereista: