Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla nähtiin tänään todella harvinainen vieras, kun jatkosodan hävittäjäkaluston ykkösnyrkki Messerschmitt Bf 109 G-6 MT-452 laskeutui Ilmavoimien kuljetuslavetilta museon pihalle. Mersun saapuminen aloittaa valmistelujen sarjan, joka johtaa ”Mersut Suomessa 70 vuotta” -erikoisnäyttelyn avajaisiin sunnuntaina 17.3.2013. Se on avoinna yleisölle 29.9.2013 saakka. Erikoisnäyttelyn aikana yhdessä sotamuseon kanssa käynnistyy MT-452 -konservointiprojekti, jonka tavoitteena on saada merkittävä koneyksilö takaisin Utin tukikohtaan entistä ehompana ja varmistaa arvokkaan lentokoneen tulevaisuus. ”Mersut Suomessa 70 vuotta” -erikoisnäyttelyyn liittyy vahvasti museon Bf-109- hävittäjälentokonesimulaattori. Yleisö voi tutustua aitoon Mersu-hävittäjään ja sen jälkeen nousta sotataivaalle simulaattorissa. Erikoisnäyttelyn avaa 17. maaliskuuta kello 13.00 ”Mersut Suomessa 70 vuotta” -seminaari yhteistyössä ilmailumuseoyhdistyksen kanssa.
Ensimmäinen Messerschmitt Bf 109 saatiin Suomeen 70 vuotta sitten 10. helmikuuta 1943 ja kaikkiaan niitä lensi Ilmavoimissamme 162 kappaletta. Utin kone on tyyppiä Bf 109 G-6. Se tuotiin Suomeen 23. kesäkuuta 1944. MT-452:lla saavutettiin yhdeksän ilmavoittoa. Sodan jälkeen kone poistettiin aktiivipalveluksesta ja siitä tuli koulutusväline Kauhavalle. Lopullisesti kone poistettiin 1954 ja Sotamuseon pihan kautta Mersu päätyi Santahaminaan muistomerkiksi.
Kone oli vuosia ulkosalla, mutta lopulta sen suojaksi saatiin katos. Vuonna 1998 Mersu kunnostettiin Finnairin tekniikassa Vantaalla ja se sai sodan aikaiset värinsä. T.T.
Kymenlaakson Ilmakillan MT-452-sivu
|
|||