Suomen Ilmailumuseon SIM2020 (Suomen Ilmailumuseo 2020) -uudishanke eteni rahoitusvaiheeseen ja nykyisin Uusi Ilmailumuseo -nimellä kulkeva hanke etsii tukijoita. Suunnitelmissa on muutto uusiin tiloihin ja todennäköisenä vaihtoehtona esiin on noussut Helsinki-Vantaan lentokentällä sijaitseva Finnarin vanha rahtiterminaali. Ilmailumuseo julkisti heinäkuussa 2018 uuden blogin ja Uusi Ilmailumuseo -verkkosivuston kertomaan museon ajankohtaisimmasta ja suurimmasta hankkeesta – Uudesta Ilmailumuseosta. Kyseessä on Suomen Ilmailumuseon historian suurin muutos. Vuonna 2012 aloitetun SIM2020-hankkeen tarkoituksena on museon tilaongelman ratkaiseminen. Ilmailumuseosäätion omistamat rakennukset sijaitsevat Aviopoliksessa Karhumäentiellä vuokratontilla, jonka osalta vuokrasopimus päättyy vuonna 2022. "Nykyiset tilat ovat jo ikääntyneet, ahtaat ja toimimattomat. Päänäyttelyhallit ovat lämmittämättömät, mikä tekee olosuhteista epäsuotuisat niin museoesineille kuin kävijöillekin", bloggasi ilmailumuseon johdossa syyskuussa aloittava Piia Illikainen Ilmailumuseo koukuttaa -blogissaan. Vaihtoehtoina on pyöritelty nykyisen museon laajennusta sekä kokonaan uutta kymmenien miljoonien arvoista museorakennusta. Syyskuussa 2017 suunnitelmiin tuli uusi käänne ja mukaan vaihtoehdoksi nousi Finnairin entinen rahtiterminaali Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Sen tilat ovat osin tyhjät Finnairin avattua uuden COOL Nordic Cargo Hub -rahtiterminaalin toiselle puolelle lentokenttää. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan Ilmailumuseolla oli mahdollista saada rahtiterminaalista yli 10 000 neliömetrin kokoiset tilat. Ne jakautuisivat kellarikerrokseen ja kolmeen maanpäälliseen kerrokseen. Tilat kasvaisivat merkittävästi nykyiseen noin 5700 neliömetrin kokoiseen museoon verrattuna. Uudet tilat olisivat lisäksi kokonaan lämpimät Rahtiterminaali toisi uudisrakennukseen verrattuna merkittävästi kustannussäästöjä ja sen sijainti aivan lentoaseman matkustajaterminaalien vieressä toisi matkustajavirrat lähes suoraan museoon. Vantaan kaupunki ja Helsinki-Vantaan lentoasema saisivat merkittävää julkisuutta ja näkyvyyttä uuden matkailukohteen myötä. "Ilmailumuseon kehittäminen aivan uudella konseptilla ja liiketoimintamallilla tulisi mahdolliseksi", bloggasi Illikainen. Tuoreimman Lentoposti.fi:n toukokuussa 2018 uutisoiman rahtiterminaalikäänteen osalta hankkeessa on solmittu jo aiesopimus Suomen Ilmailumuseon ja Finnairin entisen rahtiterminaalin omistavan LAK Real Estate Oy:n välillä. Tarkempia tietoja sen sisällöstä ei kuitenkaan ole tarjolla. Ilmailumuseon hanke on saanut tukea konseptilleen monelta eri taholta. Se on mukana myös Opetus- ja Kulttuuriministeriön investointiohjelmassa. Nyt Uusi Ilmailumuseo -hanke on kuitenkin edennyt rahoitusneuvotteluvaiheeseen ja tarvitaan konkreettisia toimia. Sen myötä hankkeen yhteistyökumppanihaku on nyt käynnissä. Päämääränä on uuden museon aikaansaaminen sekä uuden ilmailun kansallisen kokoelmakeskuksen perustaminen. Se varmistaisi yhteisten ilmailumuistojen säilyttämisen ja välittämisen tuleville sukupolville. Uusi Ilmailumuseo -verkkosivusto Lue myös:
|
|||