Merenkurkun alueelle avautuu uusia lentoreittejä, kun FAIR-hankkeessa (Finding Innovations to Accelerate Implementation of Electric Regional Aviation) sähkölentokoneyhteyksiä tavoittelevat osapuolet avaavat lennot Kokkola-Pietarsaaren, Skellefteån ja Uumajan välillä. Elokuussa 2022 avattavan reitin operaattorina on ruotsalainen Jonair. Käytössä on useimpien suunnitteilla olevien sähkölentokoneiden tavoin 19-paikkainen lentokone.
FAIR-hankkeessa ja erityisesti Skellefteån lentoaseman (SFT) ja Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman (KOK) välillä on tehty kevään 2022 aikana intensiivisesti töitä uuden, säännöllisen lentoreitin perustamiseksi. Molempien lentoasemien toimijat kokoontuivat torstaina 9. kesäkuuta kahteen lehdistötilaisuuteen, joissa tiedotettiin uudesta yhteistyöstä ja lennoista Kokkola-Pietarsaaren, Skellefteån ja Uumajan välillä "Saavutettavuutta on mahdotonta parantaa ilman alueellisia lentoasemia. Pienten ja pienempien lentoasemien lakkauttaminen on nykypäivänä haitallista, sillä tiedämme sähkölentojen mullistavan lentämisen ja luovan uusia lentoreittejä. Sähkölentämisellä on nimittäin suuria yhteiskunnallisia hyötyjä lyhentyneiden matkustusaikojen ja vähentyneiden CO2-päästöjen muodossa, sanoi Kiinteistö Oy Kruunupyyn Lentohallin toimitusjohtaja Stig-Göran Forsman. "Toimenpiteisiin on ryhdyttävä nyt tulevaisuutta ajatellen. Alueiden välillä on jo nykyisin paljon yhteistoimintaa, ja itä-länsisuuntaisten yhteyksien jatkuvalle parantamiselle on tarvetta. Lisäksi Merenkurkun alue ja Pohjoismaat ovat valtavan muutoksen partaalla teollisuuden historiallisten suurten investointien myötä. Tämä tarkoittaa suurempaa saavutettavuuden kysyntää sekä yritysten, työntekijöiden että alueen asukkaiden puolelta. Toimiva, alueellinen sähkölentoverkosto voi auttaa vastaamaan osaan tästä kysynnästä", kertoi Skellefteån kunnan kunnanneuvos Evelina Fahlesson. "Otamme tämän toimenpiteen myötä konkreettisen askeleen alueen valmistelussa kohti sähköilmailua. Alussa tarjoamme hiilivapaata polttoainetta niille, jotka haluavat pienentää matkansa ilmastovaikutusta. Arvioimme voivamme siirtyä kokonaan biopolttoaineeseen vuodesta 2024 lähtien. Muutama vuosi tämän jälkeen reiteillä on toivottavasti mahdollista lentää sähkölentokoneilla. Alueen valmisteleminen tällä tavoin sähköilmailua varten on yksi FAIR-sähkölentohankkeen kannattamista toimenpiteistä", kertoi Skellefteån lentoaseman toimitusjohtaja Robert Lindberg. FAIR-sähkölentohankkeessa on toteutettu alueella kattavia selvityksiä. Nyt pyritään rakentamaan pitkäjänteisesti kysyntää lentoreitin kannattavuuden saavuttamiseksi. Vakiintunutta reittiä pidetään yhtenä tärkeimmistä valmisteluista ennen sähkölentokoneiden tuloa markkinoille. Alueellisia reittejä varten tarkoitettuja sähkölentokoneita arvoidaan saatavaksi markkinoille viiden vuoden kuluessa. Ruotsalainen Jonair aloittaa lennot reiteillä 15. elokuuta 2022 kahdella viikkovuorolla, jotka lennetään maanantaisin ja tiistaisin. Lennot lähtevät Uumajasta Kokkolaan, sieltä edelleen Skellefteåån, takaisin Kokkolaan ja lopulta kone palaa Uumajaan. Lippuja voi ostaa operaattorin verkkosivujen kautta. Halvimmat liput yhdensuuntaisille lennoille maksavat 47 euroa. Reittiä liikennöidään ensivaiheessa 19-paikkaisella Beechcraft 1900C -potkuriturbiinikoneella. Vuonna 1973 perustettu Jonair lentää taksilentoja ja ns. ohuilla reiteillä Ruotsissa. Yhtiön laivastossa on Beechcraft 1900C -koneen lisäksi Beechcraft King Air 200 -koneita ja Piper Navajo- sekä Chieftain -koneita. FAIR-hanke on ensimmäinen askel kohti kestävän sähkölentämisen varhaista käyttöönottoa Merenkurkun alueella Ruotsin ja Suomen puolella sekä Helgelandin alueella Norjassa. Hanke lisää tietoa sähkölentämisestä, selvittää mahdollisuuksia sekä kartoittaa tarpeita ja tarvittavia teknisiä investointeja.
Lue myös:
|
|||