Positive Aviation kehittää kellukkeilla varustettua FF72-sammutuslentokonemallia Toulousen Blagnacissa, jossa sijaitsee myös ATR:n tuotantolinjasto. Hankkeessa kehitetään ja integroidaan tarvittavat modifikaatiot käytettyyn ATR 72-600 -potkuriturbiinikoneeseen. Muutostyöt tarkoittavat lähinnä kellukkeiden sekä vedenotto- ja pudotusjärjestelmien asentamista ja rakenteiden vahvistamista. Ensimmäisen FF72-X1 -amfibiokoneen odotetaan lentävän vuonna 2026. Tavoitteena on tuoda FF72 -sammutuslentokone vaihtoehtoisena ratkaisuna markkinoille jo vuonna 2028.
ATR 72 on lähes vastaavankokoinen konetyyppi kuin CL-415. Uusi FF72 voisi pudottaa jopa 8000 litran vesilastin, kun CL-415:n säiliön koko on 6140 litraa. ATR:n maksimilentoonlähtöpaino on 23 tonnia eli reilut 3000 kg suurempi kuin CL-415:llä.
Amerikkalainen Bridger Aerospace julkisti maaliskuussa 2025 aiesopimuksen Positive Aviationin kehittämän sammutuslentokoneen hankinnasta. Lopullisen sopimuksen toteutuessa toimitukset alkaisivat vuonna 2029. Bridger Aerospace käyttää nykyisin Super Scooper -kalustoa ja pyrkii hankkimaan lisäkoneita Espanjasta. Bridger on alueellisen sammutuslentotoiminnan markkinajohtaja Pohjois-Amerikassa.
|
|||