Uusi sammutuslentokoneratkaisu - kehitteillä kellukkeilla varustettu ATR 72 -potkuriturbiinikone

FF72_1Ranskalainen Positive Aviation pyrkii kehittämään ATR 72-600 -potkuriturbiinikoneesta uuden sukupolven sammutuslentokonetta vaihtoehdoksi nykyisille Super Scooper -koneille. Yhtiön tavoittena on tuoda markkinoille vuoteen 2028 mennessä kellukkeilla varustettu FF72-abmfibiosammutuslentokone.

Positive Aviation kehittää kellukkeilla varustettua FF72-sammutuslentokonemallia Toulousen Blagnacissa, jossa sijaitsee myös ATR:n tuotantolinjasto. Hankkeessa kehitetään ja integroidaan tarvittavat modifikaatiot käytettyyn ATR 72-600 -potkuriturbiinikoneeseen. Muutostyöt tarkoittavat lähinnä kellukkeiden sekä vedenotto- ja pudotusjärjestelmien asentamista ja rakenteiden vahvistamista.

Ensimmäisen FF72-X1 -amfibiokoneen odotetaan lentävän vuonna 2026. Tavoitteena on tuoda FF72 -sammutuslentokone vaihtoehtoisena ratkaisuna markkinoille jo vuonna 2028.

FF72_2Tällä hetkellä sammutuslentokonemarkkinoita vaikuttaa hallitsevan ikääntyvä Canadair CL-415 Super Scooper -kalusto. Positive Aviationin näkemyksen mukaan se ei enää täyttäisi nykypäivän vaatimuksia luotettavuuden osalta.

ATR 72 on lähes vastaavankokoinen konetyyppi kuin CL-415. Uusi FF72 voisi pudottaa jopa 8000 litran vesilastin, kun CL-415:n säiliön koko on 6140 litraa. ATR:n maksimilentoonlähtöpaino on 23 tonnia eli reilut 3000 kg suurempi kuin CL-415:llä.

FF72_3Vedenottoa ajatellen ATR:n lähestymisnopeus on 98 solmua eli kahdeksan solmua enemmän kuin CL-415:llä. Vedenottoon FF72 tarvitsee 1500 metriä pitkän vesialueen, jossa sen säiliöt täyttyvät kahdeksassa sekunnissa.

Amerikkalainen Bridger Aerospace julkisti maaliskuussa 2025 aiesopimuksen Positive Aviationin kehittämän sammutuslentokoneen hankinnasta. Lopullisen sopimuksen toteutuessa toimitukset alkaisivat vuonna 2029. Bridger Aerospace käyttää nykyisin Super Scooper -kalustoa ja pyrkii hankkimaan lisäkoneita Espanjasta. Bridger on alueellisen sammutuslentotoiminnan markkinajohtaja Pohjois-Amerikassa.

MAC_1Positive Aviationin lisäksi vastaavanoloinen kehityshanke oli taannoin käynnissä myös Yhdysvalloissa, jossa ilmavoimat tavoitteli erikoisjoukkokäyttöön paremmin merelliseen toimintaympäristöön sopivaa kellukkeilla varustettua C-130J Hercules -kuljetuskonetta. Yhdysvaltalaishanke kuitenkin peruttiin vuoden 2024 aikana.