Germanwingsin lento 753 oli päättyä katastrofiin Kölnissä, kun ohjaajat lähes tuupertuivat kesken lähestymisen. Airbus A319-konessa oli 149 henkeä. Vaaratilanteen yksityiskohdat tulivat julki vasta lähes kaksi vuotta tapahtuneen jälkeen. Tutkinnan aloitusta ei tehty yli vuoteen ja koneen lennontallennin (DFDR) sekä äänitallenteet ohjaamosta (CVR) olivat jo ehtineet pyyhkiytyä. Germanwingsin lento 753 Wienistä Kölniin 19. joulukuuta 2010 oli jo lähestymisvaiheessa, kun molemmat ohjaajat saivat oireita hapenpuutteesta. Lentovuorossa ollut perämies ilmoitti lähestymisen aikana kapteenille olevansa kyvytön lennon turvalliseen suorittamiseen. Perämies raportoi siirtäneensä ohjaimet kapteenille ja ottaneensa happimaskin esiin. Hänen kätensä ja jalkansa olivat lähes tunnottomat eikä perämies voinut enää ajatella selkeästi. Kapteeni huomasi itsekin kärsivänsä hapenpuutteen oireista. Hän tunsi pistelyä käsissään ja jaloissaan, sekä huimausta että näkökentän kaventumista. Lääketieteellisten tutkimusten mukaan perämiehen happisaturaatio oli lennon jälkeen vain 80 prosenttia ja lennon kapteenilla 70 prosenttia. Normaalisti happisaturaatio on lähellä sataa. Perämies raportoi 144 henkeä ja viisi miehistön jäsentä kuljettaneen A319-koneen (D-AGWK) olleen lähellä tuhoutua - koneessa oli kahdeksan tonnia kerosiinia. Lasku onnistui vaikeuksista huolimatta ja ohjaajat kuljetettiin koneesta ambulanssilla. Vaikka Germanwings raportoi tilanteesta Saksan onnettomuustutkijoille BFU:lle, ei tietoa tapahtuneesta löytynyt kuukausittaisesta raportista. Ilmailuasiantuntijat uskovat Lufthansan tytäryhtiön vähätelleen vaaratilannetta, jotta tutkintaa ei aloitettaisi. Vaaratilanteen aiheuttajaksi epäillään ohjaamoilmaan mahdollisesti joutunutta jäänpoistonestettä.
|
|||