Keskustelun aikana todettiin, että azerbaidžanilaisen matkustajakoneen lentäneen lennon J28243 aikataulun mukaisesti ja lento yritti toistuvasti laskeutua Groznyin lentokentälle. Samanaikaisesti ukrainalaiset miehittämättömät ilma-alukset olivat hyökäneet Groznyyin, Mozdokiin ja Vladikavkaziin. Niihin venäjä vastasi ilmapuolustusjärjestelmille torjuen hyökkäykset. Lentoposti.fi kertoi ilmapuolustuksesta ja dronehyökkäyksestä Grosnyyin uutisessaan 25.12.:Azerbaijan Airlinesin E190-koneen takarungossa merkkejä ulkoisten sirpaleiden aiheuttamista rei'istä). Kremlin mukaan venäjän tutkintakomitea on aloittanut tapauksesta rikoslain mukaisen tutkimuksen. Alustava tutkinta on käynnissä, ja viranomaiset kuulustelevat siviili- ja sotilasasiantuntijoita.
Azerbaijan Airlinesin lennolla J28243 oli 62 matkustajaa ja viiden hengen miehistö. Maahansyöksyn jälkeen 29 henkilöä kuljetettiin sairaalahoitoon. Lentoyhtiö on vahvistanut molempien lentäjien ja yhden matkustamohenkilökunnan jäsenen menettäneen henkensä turmassa. Kaikkiaan turmassa menehtyi 38 henkilöä. Azerbaidžanin presidentti Ilham Aliyevin antaman lausunnon mukaan Azerbaijan Airlinesin matkustajakone joutui ulkoisen fyysisen ja teknisen häirinnän kohteeksi venäjän ilmatilassa. Vaurioituneen lentokoneen lentäjät lähes onnistuivat hätälaskeutumisessa vain ammattitaitonsa avulla. Lentokoneen takarungon vauriot ja lennonseurantapalveluiden tiedot voivat tarkoittaa, että lentäjillä oli koneen ohjaamiseksi jäljellä mahdollisesti vain moottorit, kun kaikki ohjainpintoja ohjaajat hydraulijärjestelmät olivat mahdollisesti vaurioituneet. Azerbaidžanin presidentin lausunnon mukaan onnettomustutkinta sovittiin suoritettavaksi kunnolla sekä läpinäkyvästi ja asiasta tiedotetaan aktiivisesti.
Ilmailun historiasta tunnetaan useita tapauksia, joissa myös matkustajakone on ammuttu alas väärän tunnistuksen seurauksena. Viime aikojen tunnetuimpia väärästä tunnistuksesta johtuneita siviililento-onnettomuuksia ovat Iranin vuonna 2020 alasampuma Ukraine International Airlinesin Boeing 737 ja venäjän vuonna 2014 Ukrainan yllä pudottama Malaysian Airlinesin Boeing 777. Vuonna 1988 Yhdysvallat pudotti Iran Airlinesin Airbus A300 -matkustajakoneen Persianlahden yllä. Vuonna 1983 neuvostoliittolaishävittäjä ampui ilmataisteluohjuksen pudottaen Korean Airlinesin Boeing 747 -koneen. Vuonna 1978 neuvostoliiton ilmapuolustus pudotti Korean Air Linesin Boeing 707 -koneen lähellä Murmanskia. Siviililentoyhtiöt tekevät omat riskiarvionsa konfliktialueiden läheisyydessä lentämisestä ja myös ilmailuviranomainen antaa niiden välttämiseksi omia suosituksiaan. Useat lentoyhtiöt ovat Azerbaijan Airlinesin lennon kohtalon jälkeen keskeyttäneet lentonsa venäjän ilmatilaan. Keskeytyksestä ovat ilmoittaneet ainakin Israelin El Al, Kazakstanin QAZAQ, Turkmenistan Airlines, Flydubai ja Azerbaijan Airlines. Lue myös:
|
|||