Päätöksen lentoyhtiö teki Azerbaidžanin ilmailuviranomaisen kehotuksesta, jonka taustalla ovat alustavat tiedot lennolla J28243 tuhoutuneen Embraer 190 -koneen tutkinnasta. Koneesta löytyi ulkoisia sirpalevaikutuksen aiheuttamia vaurioita, jotka ovat todennäköisesti aiheuttaneet matkustajakoneen ohjattavuuden menettämisen.
Azerbaijan Airlines kertoo maksavansa kompensaatiota lentoturmassa vammautuneille sekä menehtyneiden omaisille. Vammautuneille matkustajille maksetaan 20 000 manatin eli noin 11 300 euron korvaus ja kuolleiden omaisille maksetaan 40 000 manatia eli noin 22 600 euroa. Matkustajat tulevat lisäksi saamaan vakuutuskorvauksia Azerbaidžanin voimassa olevan käytännön mukaisesti. Lennolla oli 62 matkustajaa ja viiden hengen miehistö. Maahansyöksyn jälkeen 29 henkilöä kuljetettiin sairaalahoitoon. Lentoyhtiö on vahvistanut molempien lentäjien ja yhden matkustamohenkilökunnan jäsenen menettäneen henkensä turmassa. Kaikkiaan turmassa menehtyi 38 henkilöä.
Koneelle ei annettu lupaa laskeutua Groznyiin eikä lähikentille. Se ohjattiin itään kohti Kaspianmerta ja sen itärannalla sijaitsevaa Kazakstanin Aktauta. Vaurioitunut matkustajakone syöksyi loivassa kulmassa maastoon noin kolmen kilometrin päässä Aktaun kiitotiestä. Turmapaikalla lentokoneen takarungosta paljastui merkittäviä sirpalevaurioita, jotka olivat todennäköisesti vaurioittaneet koneen hydraulijärjestelmiä.
Sirpalevaurioiden aiheuttajana oli mahdollisesti venäläinen Pantsir S -ilmatorjuntajärjestelmän ohjus. Järjestelmän Nato-koodi on SA-22 Greyhound. Toinen vaihtoehto vaurioiden aiheuttajaksi on ilmatorjuntakonekivääri. Ilmailun historiasta tunnetaan useita tapauksia, joissa myös matkustajakone on ammuttu alas väärän tunnistuksen seurauksena. Viime aikojen tunnetuimpia väärästä tunnistuksesta johtuneita siviililento-onnettomuuksia ovat Iranin vuonna 2020 alasampuma Ukraine International Airlinesin Boeing 737 ja venäjän vuonna 2014 Ukrainan yllä pudottama Malaysian Airlinesin Boeing 777. Vuonna 1988 Yhdysvallat pudotti Iran Airlinesin Airbus A300 -matkustajakoneen Persianlahden yllä. Vuonna 1983 neuvostoliittolaishävittäjä ampui ilmataisteluohjuksen pudottaen Korean Airlinesin 747 -koneen. Vuonna 1978 neuvostoliiton ilmapuolustus pudotti Korean Air Linesin Boeing 707 -koneen lähellä Murmanskia. Siviililentoyhtiöt tekevät omat riskiarvionsa konfliktialueiden läheisyydessä lentämisestä ja myös ilmailuviranomainen antaa niiden välttämiseksi omia suosituksiaan. Lue myös:
|
|||