Yhdysvallat ja Japani asettivat Osprey-tiltrotorit rajoitettuun operointiin - syynä materiaalilöydökset

91711_061224aYhdysvaltain merivoimat US Navy, ilmavoimat USAF, merijalkaväki USMC ja Japanin itsepuolustusmaavoimat rajoittavat Boeing V-22 Opsrey -tiltrotorien käyttöä. Taustalla ovat metallikomponentteihin liittyvät löydökset New Mexicossa marraskuussa 2024 Ospreylle tapahtuneessa hätälaskeutumiseen johtaneessa vakavassa vaaratilanteessa sekä vuoden takainen kuolemaan johtanut Osprey-onnettomuus Japanissa.

USAF:n erikoisjoukkojen CV-22 Osprey -tiltrotor joutui vaaratilanteeseen New Mexicossa 20. marraskuuta 2024. Ilma-alus joutui tekemään hätälaskeutumisen, jonka syyksi kerrottiin materiaalin vaurioituminen. Laskeutuminen onnistui ja neljän hengen miehistö pelastui.

MV22B_1Marraskuussa 2023 kahdeksan henkilöä menehtyi Japanissa USAF:n Ospreyn hätälaskeutumisen epäonnistuessa. Tuolloisen onnettomuuden raportoitiin johtuneen materiaaliviasta. Tarkemmin kyseessä oli katastrofaalinen vaihteiston vikaantuminen sekä lentäjien päätös olla suorittamatta laskeutumista lähimmälle mahdolliselle laskeutumispaikalle. Tuolloisen onnettomuuden seurauksena asetettu lentokielto päättyi maaliskuussa 2024.

New Mexicon tapauksen tutkinnassa tehdyt löydökset ja ilma-alustyypin aiempi historia johtivat 6. joulukuuta 2024 Yhdysvaltain laivaston materiaalilaitos Naval Air Systems Commandin (NAVAIR) ilmoitukseen, jonka perusteella USAF, US Navy ja USMC rajoittivat Osprey-kaluston operatiivista sekä koulutuskäyttöä. Osa kertoi keskeytyksen olevan voimassa 96 tuntia ja osa ei erotellut keskeytyksen kestoa.

91711_061224Myös Japanin itsepuolustusmaavoimat ilmoitti rajoittavansa Osprey-kaluston käytön ainoastaan luonnon katastrofeihin ja hätätilanteisiin kuten potilaskuljetuksiin liittyviksi. Japanilla on käytössä 17 Ospreyta.

Bell-Boeing V-22 Osprey -tiltrotoreilla on rankka historia kuolemaan johtaneiden lento-onnettomuuksien määrässä, joka juontaa juurensa vuonna 1989 tapahtuneeseen ensilennon jälkeisiin koelentohin. Kaikkiaan Osprey-tiltorotoreita on valmistettu noin 400 kappaletta, joista 16 ilma-alusta ja 62 ihmishenkeä on menetetty marraskuuhun 2023 mennessä tapahtuneissa onnettomuuksissa. Neljä Ospreyta menetettiin ja 30 henkilöä menehtyi koelennoilla vuosina 1991-2000.

osprey_2_usafBell-Boeing V-22 Osprey on kääntyväroottorinen lentokone, jossa yhdistyy kiinteäsiipisen matkanopeus sekä helikopterin kyky nousta ja laskeutua pystysuoraan. Kyseessä on myös tukialuskäyttöön tarkoitettu ilma-alus, jonka roottorit taittuvat kokoon ja siivet kääntyvät rungon suuntaisiksi.

Ospreyn voimanlähteinä on kaksi Rolls-Royce AE 1107C -moottoria, jotta pyörittävät molempia potkureita keskitetyn vaihdelaatikon kautta. Moottorihäiriötilanteessa yksikin moottori riittää molempien potkurien pyörittämiseen. Mikäli vaihdelaatikko vikaantuu tulee molemmat moottorit sammuttaa ja suorittaa hätälaskeutuminen.

Lue myös: