Sichuan Airlines avasi 16. syyskuuta uuden reittiyhteyden Kiinan Chengdusta Helsinki-Vantaalle. Kyseessä on jo kolmannen kiinalaisyhtiön reittiavaus Suomeen vuoden 2019 aikana. Sichuan Airlinesin myötä Helsinki-Vantaalta on jo 53 viikkovuoroa kahdeksaan kohteeseen Manner-Kiinassa. Helsinki-Vantaa sai Sichuan Airlinesin reittiavauksen myötä Chengdusta uuden kohteen Kiinassa, mutta samalla myös uuden yhteyden Kööpenhaminaan. Sichuan Airlines lentää nimittäin reittiä Chengdu-Helsinki-Kööpenhamina sekä saman reitin takaisin päin. Kiinalaisyhtiön avauslento laskeutui Helsinki-Vantaalle maanantaiaamuna 16. syyskuuta hieman puoli kuuden jälkeen. Airbus A330-300 -kone oli lähes täynnä sillä kyydissä oli noin 280 matkustajaa. Avauslennon matkustajista reilut 210 jatkaa Kööpenhaminaan ja Helsinkiin jää reilut 50 matkustajaa. Käytännössä kaikki matkustajat olivat kiinalaisia. Perinteisen reittiavausnauhan leikkasivat Wei Haiou (Deputy general manager of Foreign Affairs Management Dept. Sichuan Airlines Co., Ltd.), Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori, Li Guang (Deputy general manager of Sichuan Airlines Co., Ltd.), Aviator Oy:n johtaja Jukka-Pekka Kujala ja Meng Zhongqiu (Deputy general manager of Business committee Sichuan Airlines Co., Ltd.). Sichuan Airlines lentää reittiä Helsinki-Vantaalle Airbus A330-300 -koneella, jossa on kaikkiaan 290 matkustajapaikkaa kahdessa luokassa. Business-luokassa paikkoja on 34 ja economy-luokassa 256. Saapumisaika Helsinkiin on aamulla kello 6.00 paikallista aikaa ja lento Kööpenhaminaan lähtee kello 8.35 saapuen takaisin Helsinkiin kello 13.35. Lento Chengduun Helsingistä lähtee kello 15.45. Sichuan Airlines avasi lennot Chengdusta Kööpenhaminaan joulukuussa 2018. Nyt 16. syyskuuta lähtien tehdään välilasku Helsinki-Vantaalla. Reittiä lennetään kahdesti viikossa. Reittiä lennetään kahdesti viikossa ja lentopäivät ovat maanantai ja perjantai. Sichuan Airlines lentää Chengusta myös muualla Eurooppaan. Muita kohteita ovat Moskova, Pietari, Praha ja Zürich. Uusi yhteys Kööpenhaminaan tuo haasteita matkustajavirtoihin Uusi yhteys tuo haasteita matkustajavirtoihin, sillä Chengusta saapuvan koneen matkustajat poistuvat koneesta turvatarkastukseen tai maahantulotarkastukseen, jos heidän määränpäänsä on Helsinki. Osa matkustajista voi valitettavasti eksyä väärään paikkaan. Mikäli matkustaja läpäisee rajatarkastuksen Helsinki-Vantaalla on hänen yhden kerran viisuminsa Schengen-alueelle jo käytetty. Tällöin hänellä ei ole enää mahdollisuutta päästä jatkolennolle Kööpenhaminaan. Finavia, maahuolintayhtiö Aviator ja Rajavartiolaitos tekevät yhteistyötä opastaakseen matkustajat oikeille reiteille. Uusi reittiyhteys Helsinki-Vantaalta Kööpenhaminaan on myös hieman poikkeava. Kyseinen ns. transit-lento operoidaan Helsinki-Vantaalla ja Kööpenhaminassa lentoasemien Non-Schengen-puolelta. Matkustajien tulee todistaa henkilöllisyytensä rajatarkastuksessa vaikka kyseessä onkin Euroopan sisäinen lento. Matkustusasiakirjaksi Sichuan Airlinesin lennolle Helsinki-Vantaan ja Kööpenhaminan välillä kelpaa vain passi tai EU-henkilökortti. Pohjoismaiden välillä normaalisti matkustusasiakirjaksi kelpaava suomalainen ajokortti sen sijaan ei riitä rajatarkastuksessa kyseiselle lentoyhteydelle. Helsinki-Vantaan non-Schengen-alueelta lennetään muuallekin EU-alueella kuten Englantiin ja Irlantiin. Kyseiset kohteet eivät kuulu Schengen-sopimukseen piiriin toisin kuin Tanska.
Sichuan Airlines on jo neljäs operaattori Suomen ja Kiinan välisessä lentoliikenteessä. Nyt viikkovuorojen määrä maiden välillä on jo 53. Finnairin ja Sichuan Airlinesin lisäksi reiteillä lentävät Tibet Airlines ja Juneyao Air. Kohteita Kiinassa ovat Peking, Shanghai, Xian, Nanjing, Guangzhou, Chongqing, Jinan ja Chengdu. Finnair lopettaa lokakuussa reitin Chongqingiin, mutta avaa marraskuussa yhteyden Pekingin uudelle Daxingin lentokentälle. Finavian Helsinki-Vantaan lentokentälle saattaa tulla uusia kiinalaisyhtiöitä jatkossakin. Neuvotteluita käydään usean lentoyhtiön kanssa. Uusiakin kaupunkipareja voidaan tulevaisuudessa nähdä, mutta kilpailu voi lisääntyä jo olemassa olevilla reiteillä. Tammikuussa 2019 julkistiin toimintasuunnitelma Kiinan ja Suomen kahdenvälisen ilmailukumppanuuden edistämisestä. Suunnitelman tavoitteena on tehdä maiden välisestä yhteistyöstä tehokkaampaa ja tulosorientoitunutta. Osapuolet ovat solmineen nelivuotisen Joint Action Planin 2019 - 2023 -toimintasuunnitelman toteuttamisessa. Se sisältää tavoitteet maiden välisen lentoliikenteen kehittämisestä, lisävuoroista ja uusien kohdevaihtoehtojen löytämisestä. Kiinassa mahdolliset kohteet ovat lentoliikennesopimuksen mukaan tällä hetkellä Chongqing, Guangzhou, Nanjing, Peking, Shanghai, Xian, Gansu, Guangxi, Guizhou, Sisä-Mongolia, Ningxia, Qinghai, Sichuan, Tiibet, Xinjiang ja Yuannan. Vuonna 2018 kiinalaisyhtiöt ohittivat eurooppalaiset yhteyksien määrässä Kiinan ja Euroopan välillä. Lue myös:
|
|||