Lisälentovuoroja haettavissa Pekingin reitille - Finnairille tarjolla myös uusi kohde Kiinassa

FinnairA350tail(päivittynyt 13.31) Suomen ja Kiinan väliseen lentoliikenteeseen oikeuttavat liikennöintiluvat (useita reittejä) ovat tulleet haettaviksi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Suomi ja Kiina ovat sopineet seitsemästä lisävuorosta Helsinki-Peking -reitille sekä mahdollisuudesta lisätä yksi lentokohde Suomesta Länsi- tai Keski-Kiinaan.

Tammikuussa 2019 julkistiin toimintasuunnitelma Kiinan ja Suomen kahdenvälisen ilmailukumppanuuden edistämisestä. Suunnitelman tavoitteena on tehdä maiden välisestä yhteistyöstä tehokkaampaa ja tulosorientoitunutta.

Seitsemän lisävuoroa ja uusi lentokohde ovat ensimmäisiä askelia 4-vuotisen Joint Action Planin 2019 - 2023 -toimintasuunnitelman toteuttamisessa.

TA_gatearrivalIlmailualaa kehitetään yhdessä elivoimaisesti edistäen matkailu Kiinan ja Suomen sekä EU-alueen välillä. Toimintasuunnitelma sisältää tavoitteet maiden välisen lentoliikenteen kehittämisestä, lisävuoroista ja uusien kohdevaihtoehtojen löytämisestä.

Nykyisin lentoliikennesopimuksessa Kiinan kanssa on rajattu Suomen nimeämillä lentoyhtiöillä 43:een viikkovuoroon. Pekingin osalta on saatu kokonaiskapasiteetin sisällä seitsemän vuoroa lisää joten sinne voi jatkossa olla 14 viikkovuoroa. Shanghaihin on edelleen tarjolla vain seitsemän viikkovuoroa. Suomella on erilinen lentoliikennesopimus Hongkongin lennoista.

Kiinassa mahdolliset kohteet ovat lentoliikennesopimuksen mukaan tällä hetkellä Chongqing, Guangzhou, Nanjing, Peking, Shanghai, Xian, Gansu, Guangxi, Guizhou, Sisä-Mongolia, Ningxia, Qinghai, Sichuan, Tiibet, Xinjiang ja Yuannan. Uusi kohde olisi siis joku edellämainituista.

"Suomen ja Kiinan välisessä sopimuksessa on edelleen nk. kansallisuuslauseke, mutta Euroopan komissio on neuvotellut horisontaalisopimuksen kansallisuuslausekkeen korvaamiseksi EU-lausekkeella", täsmentää Traficomin johtava asiantuntija Johan Skjäl Lentoposti.fi:lle.

Ensimmäinen kiinalaisyhtiö avasi lentoliikenneyhteyden Suomeen 8. huhtikuuta 2019, kun Tibet Airlines avasi yhteyden Jinanista Helsinki-Vantaalle tarjoten yhdeyden myös Tibetin Lhasaan. Seuraavan avauksen tekee Juneyao Air, joka avaa 28. kesäkuuta 2019 reitin Shanghaista Helsinki-Vantaalle. Finnair on jo solminyt codeshare-yhteistyöstä Juneyao Airin kanssa ja tarjolla on useita lisäkohteita Kiinassa.

JuneyaoAir_ac_1Finnair on lisäksi solminut merkittävän yhteistyösopimuksen Kiinan suurimman lentoyhtiön China Southernin kanssa. Sen reittiverkosto tarjoaa Guangzhousta merkittävän lisäkohdemäärän Finnairin asiakkaille.

Helsinki-Vantaalta on nykyisin tarjolla jo huimat 44 viikkovuoroa eri kohteisiin Kiinassa. Finnair lentää niistä valtaosan eli 42 viikkovuoroa. Suomalaisyhtiö lentää Kiinassa Pekingiin, Shanghaihin, Guangzhouhin, Xianiin, Chongqingiin, Nankingiin ja Hongkongiin.

Lentoliikenne Suomen Tasavallan ja Kiinan Kansantasavallan välillä perustuu maiden väliseen lentoliikennesopimukseen vuodelta 1975 sekä maiden viranomaisten välisiin sopimusta täydentäviin yhteisymmärrysasiakirjoihin. Niitä ovat mm. sopimus siviililentoliikenteestä 19/1976 sekä siihen tehty muutos sopimus siviililentoliikenteestä 32/2003.

China_Southern_A321_taxiingLentoliikennesopimuksessa edellytetään lentoliikenneyrityksen pääasiallisen omistusoikeuden ja tehokkaan valvonnan kuuluvan Suomelle tai sen kansalaiselle. Suomen osalta lentoyhtiöiden määrää ei ole rajoitettu. Kiinasta on nimetty siis Tibet Airlines ja Juneyao  Air.

 Hakemus liikennöintioikeuksista on laadittava 24.6.2004 annetun Ilmailulaitoksen päätöksen liikennöinnistä reitillä, johon kohdistuu käyttörajoituksia (Ilmailulaitoksen normisarja 2/2004) 3 kohdan mukaisesti.

Liikennöintilupahakemus Kiinan reittien osalta on toimitettava Liikenne- ja viestintävirastoon Traficomiin viimeistään 28.6.2019 kello 16.15.

Ilmailulaitos Normisarja 2/2004

Päivitys kello 13.31: Tarkennettu tietoja lentoliikennesopimuksen mahdollistamista uusista Kiinan kohteista ja nimetyistä lentoyhtiöistä sekä viikkovuoroista.

Lue myös: