Onnettomuustutkintakeskus aloitti turvallisuustutkintalain nojalla tutkinnan Turun lentoasemalla 25. lokakuuta 2017 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. Ohjaajat menettivät Bombardier CRJ900 -koneen hallinnan laskukiidossa. Cityjet operoi kyseistä lentoa SAS:lle. SAS:n lennolla ollut Cityjetin kone oli noussut ilmaan Tukholmasta ja määränpäänä oli Turun lentoasema. Turussa käytössä olleen kiitotie 26:n olosuhteet yllättivät ohjaajat laskukiidossa. Kone ajautui ulos kiitotien sivusta ja pyörähti 190° suurella nopeudella pysähtyen kiitotien loppupäähän. Vaaratilanteen aikana Länsi-Suomessa satoi lunta ja räntää. Turun kiitotiellä oli tapahtumahetkellä sohjoa ja lentoasemalla vallitsivat sivutuuliolosuhteet. Ohjaajat pystyivät tapahtuman jälkeen rullaamaan itsenäisesti pois kiitotieltä. Koneessa oli 92 henkilöä, joista kukaan ei loukkaantunut tapauksessa. OTKESin tutkintaryhmän johtajaksi nimettiin lennonjohtaja (eläkkeellä) Pekka Orava, jäseniksi liikennelentäjä Mika Kosonen, kauppatieteiden tohtori ja psykologian maisteri Petri Koistinen sekä erikoistutkija Timo Naskali. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen. Lue myös:
|
|||