Neljä Yhdysvaltain ilmavoimien A-10 -lentokonetta ja KC-135 Stratotanker -ilmatankkauskone lentävät Suomen ilmatilassa perjantaina 13. toukokuuta 2022. Kyseessä on Suomen yli suuntautuva siirtolento, jonka aikana A-10 -rynnäkkökoneet saavat polttoainetäydennystä. USAF:n Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II -rynnäkkökoneet tankataan Suomen ilmatilassa, mutta ne eivät laskeudu Suomen maaperälle. Ylilento Suomen ilmatilassa on osa koneiden reittisuunnitelmaa. Suomen yltä lentävät koneet tulevat mahdollisesti Norjasta ja niiden määränpää on Baltiassa. Vieraan valtion valtionilma-alus saa tulla Suomen alueelle luvan perusteella. Aluevalvontalain perusteella Pääesikunta käsittelee ja ratkaisee lupa-asian. Pääesikunta on käsitellyt ja hyväksynyt ylilennon Suomen ilmatilassa osaksi lentosuunnitelmaa. Kymmenen Marylandin ilmakansalliskaartin A-10C Thunderbolt -rynnäkkökonetta saapui Islantiin 5. toukokuuta 2022 osana Yhdysvaltain vuosittaista Swift Response -harjoitusta. Se jakautuu osa-alueisiin, joita suoritetaan 20. toukokuuta saakka Itä-Euroopassa arktinen alue, Itämeri ja Balkanin niemimaa mukaanlukien. Koneista kuusi siirtolennettiin Pohjois-Makedoniaan ja neljä Norjaan. Koneet harjoittelevat Pohjois-Makedoniassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. KC-135 Stratotanker -ilmatankkauskoneet ovat tuttu näky Suomen yllä ilmavoimien harjoituksista. Suomen ilmavoimat on harjoitellut Suomessa Yhdysvaltain A-10 -koneiden kanssa elo-syyskuussa 2015 sekä elokuussa 2017. A-10 -koneita on nähty Suomessa myös lentonäytöksissä. Vuonna 2011 rynnäkkökoneet saapuivat Turkuun ja vuonna 2006 Kauhavalle.
Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II on suunniteltu 70-luvun alussa pysäyttämään Varsovan liiton panssarien hyökkäystä länteen. Ensilentonsa se teki 1972. Kone on rakennettu massiivisen 30 mm GAU-8 Gatling-tykin ympärille. Ohjaamoa ympäröi titaanipanssarin muodostamassa "amme". Thunderboltia - tai Warthogia, kuten se yleisesti tunnetaan - ei koskaan tarvittu idästä tulevan panssarivyöryn pysäyttämiseen. Myohemmin se on osoittanut kykynsä mm. Persianlahden sodissa. CAS-lähitulituki (Close Air Support) on A-10:n erikoisalaa, varsinkin oloissa joissa USAF:lla on ilmaherruus. Yhdysvalloissa ilmavoimat on jo pitkään ehdottanut A-10-koneiden käytöstä luopumista ja siirtymistä samoissa tehtävissä F-35 Lightning II -koneisiin. US Army kuitenkin vastustaa tätä, koska A-10:n 30 mm tykkiä, suurta asekuormaa, kykyä lentää maata hipoen ja kestää asevaikutusta on vaikeaa ellei jopa mahdotonta korvata. MH Päivitys kello 10.44: Lisätty tieto A-10 -koneiden Swift Response- harjoitustoiminnasta Lue myös:
|
|||