Boeing on tehnyt useita suorituskykyä parantavia päivityksiä uuden 737 MAX -koneen suunnitelmiin. Uuden tyypin on määrä tuoda asiakkaille huomattavia polttoainesäästöjä vuodesta 2017 eteenpäin.
Boeingin 737-ohjelman apulaisjohtaja Beverly Wysen mukaan 737 MAX on oikeilla jäljillä tuodakseen huomattavia kustannussäästöjä asiakkaille. Konetyyppiin on tehty useita muutoksia, jotka tukevat suorityskykyvaatimuksia.
Suurimmat muutokset tehdään takarunkoon, moottorin kiinnitykseen sekä lentokoneen ohjausjärjestelmiin. Takarunkoa pidennetään ja sen myötä virtaus parantuu ja vastus vähenee.
CFM International LEAP-1B -moottorin kiinnitys siipeen toteutetaan samoin kuin 787 Dreamlinerissa. Nokkateline saa 8-tuuman jatkopalan, jolla turvataan samanlainen maavara kuin vanhemmissa 737-koneissa uudesta suuremmasta moottorista huolimatta.
MAX saa myös uudenlaiset fly-by-wire -spoilerijärjestelmät, jotka korvaavat aiemman mekaanisen ja painavan. Myös konetyypin paineistus toteutetaan sähköisellä vuodatusilmajärjestelmällä.
Lukuisten muiden konetyyppiä vahvistavien ja sen tehokkuutta parantavien päivitysten vaikutuksia tutkitaan aerodynaamikan, moottorin ja kaupallisuuden kannalta. Päivityspakettien on määrä olla valmiina kesällä 2013.
Lentoyhtiöt saavat 737 MAX:lla 10-12 prosentin polttoainesäästön verrattuna tämän päivän polttoainetehokkaaseen kapearunkokoneeseen sekä seitsemän prosentin säästön tulevaisuuden kilpailuun per istuinpaikka.
Kuusitoista asiakasta on tilannut Boeingin 737 MAX:ia jo yli tuhannen koneen verran.