Airbus A350 XWB -matkustajakoneen tyyppihyväksyntäprosessissa hyödynnettävä MSN5000 siirrettiin eilen Roger Béteille Final Assembly Line -rakennuksesta Lagardère-rakennukseen, jossa kootaan A380-koneita. Staattisissa testeissa koneelle simuloidaan sen käytössä kohtaamia kuormituksia tavalla, jotka vastaavat normaaleja lentoja. Esimerkiksi A320-koneelle aikanaan simuloitiin 120 000 sykliä, joka vastaa 2,5-kertaista suunniteltua käyttöikää. MSN5000 ei ole vielä täydellinen A350 XWB, koska kestävyyden kannalta epäolleellisia osia on jätetty pois. Esimerkiksi kalliita moottoreita ei koekoneeseen asenneta, vaan ne korvataan vastaavilla painoilla. Laskutelineetkin soveltuvat vain maahinauksiin.
Finnair on tilannut 11 Airbus A350-900 XWB -matkustajakonetta. Lisäksi sillä on tilausvaraus kahdeksasta. Ensimmäisiä koneita yhtiölle odotetaan aikaisintaan vuoden 2015 loppupuolella.
Lue myös:
|
|||