Ensimmäinen A350 XWB saatiin ulos loppukokoonpanosta

A350_XWB_static3net_airbusEnsimmäinen Airbus A350 XWB hinattiin 21. marraskuuta ulos loppukokoonpanoon käytettävästä rakennuksesta. Koneyksilö MSN5000 ei kuitenkaan koskaan lennä, vaan se on tarkoitettu staattisiin maassa tehtäviin rasitustesteihin.

Airbus A350 XWB -matkustajakoneen tyyppihyväksyntäprosessissa hyödynnettävä MSN5000 siirrettiin eilen Roger Béteille Final Assembly Line -rakennuksesta Lagardère-rakennukseen, jossa kootaan A380-koneita.

Staattisissa testeissa koneelle simuloidaan sen käytössä kohtaamia kuormituksia tavalla, jotka vastaavat normaaleja lentoja. Esimerkiksi A320-koneelle aikanaan simuloitiin 120 000 sykliä, joka vastaa 2,5-kertaista suunniteltua käyttöikää.

MSN5000 ei ole vielä täydellinen A350 XWB, koska kestävyyden kannalta epäolleellisia osia on jätetty pois. Esimerkiksi kalliita moottoreita ei koekoneeseen asenneta, vaan ne korvataan vastaavilla painoilla. Laskutelineetkin soveltuvat vain maahinauksiin.

a350_firstfly_net_airbusLoppukokoonpanolinjalla on myös jo ensimmäinen lennolle nouseva A350 XWB (MSN1). Kolme ensimmäistä rakennettavaa konetta on tarkoitettu tehtaan koelentoihin. Neljäs on jo tuotantosarjaa.

Finnair on tilannut 11 Airbus A350-900 XWB -matkustajakonetta. Lisäksi sillä on tilausvaraus kahdeksasta. Ensimmäisiä koneita yhtiölle odotetaan aikaisintaan vuoden 2015 loppupuolella.

 

Lue myös: