Euroopan kuluttajakeskuksille kautta Euroopan tulee tällä hetkellä päivittäin yli 350 kyselyä koronaviruksesta ja etenkin sen aiheuttamista lentojen ja matkojen peruutuksista. Yrityksien asiakaspalveluissa ja kuluttajaneuvontapalveluissa on ruuhkaa, joten kuluttajakeskus kehottaa tutustumaan ennen yhteydenottoa viranomaisohjeistuksiin ja toimijoiden usein kysyttyjen kysymysten listaan. Viime viikkoina koronaan liittyviä yhteydenottoja on tullut 30 maassa toimiville Euroopan kuluttajakeskuksille yhteensä yli 3500. Euroopan kuluttajakeskuksen kohdistunut paine on etenkin viime viikoilla kohdistunut toimipisteisiin Italiassa ja Itävallassa. Suomessa kuluttajien kysymykset koskevat useimmiten erikseen ostettujen lentojen ja majoitusten tai risteilyjen peruuntumista tai peruuttamista koronatilanteen takia sekä erilaisia ulkomaisia tapahtumaperuutuksia. Euroopan kuluttajakeskukset auttavat EU-alueen kuluttajia kysymyksissä, joissa kuluttajalla on ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa toimivan yrityksen kanssa. Suomen Euroopan kuluttajakeskukselle suoranaisia korona-aiheisia yhteydenottoja on tullut joitain kymmeniä. Näissä on kyse tapauksista, joissa suomalaiskuluttaja on ostanut lennot, majoituksen tai matkapaketin suoraan ulkomaiselta yritykseltä. Saamme tällä hetkellä normaalitilannetta enemmän myös eurooppalaisten kuluttajien suomalaisia yrityksiä koskevia yhteydenottoja. Kuluttajakeskus toteaa, että kuluttajan kannattaa pyrkiä selvittämään asiaa ensin suoraan yrityksen kanssa. Poikkeustilanteessa myös yritysten vastausta kannattaa odottaa kärsivällisesti hieman pidempään ennen yhteydenottoa kuluttajakeskukseen. Koronaviruksen leviämisen aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa useiden Euroopan kuluttajakeskusten toimipisteiden ja koko verkoston (European Consumer Centres Network, ECC-Net) toimintaan muun muassa joissain maissa koetun valitustulvan ja etätyön aiheuttamien järjestelyjen myötä. Monessa ECC-toimipisteessä asiankäsittely on tällä hetkellä ruuhkautunut tai hidastunut, ja useassa toimipisteessä puhelinpäivystys on lopetettu etätyön teknisistä ratkaisuista riippuen ja asiakkaita palvellaan vain verkon kautta. Tilanne on kuvatun kaltainen esimerkiksi Italiassa, Itävallassa, Belgiassa, Alankomaissa, Saksassa, Ranskassa ja Isossa-Britanniassa. Suomessa Euroopan kuluttajakeskuksen puhelinpäivystys jatkuu normaalisti myös koko henkilöstön ollessa etätöissä ja palvelutaso pyritään säilyttämään ennallaan. Nyt priorisoidaan korona-aiheisia yhteydenottoja, jonka takia muiden aiheryhmien kohdalla käsittelyajat voivat olla hieman normaalia pidemmät. Suurin osa suomalaiskuluttajien korona-aiheisista yhteydenotoista koskee kuitenkin kotimaisia yrityksiä ja niissä neuvontaa kuluttajille tarjoaa Euroopan kuluttajakeskuksen sijaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta. KKV ja kuluttajaneuvonta ovat julkaisseet kattavia koronaohjeita kuluttajan oikeuksista ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. KKV:n ohjeita koronaviruksesta ja kuluttajan oikeuksista
|
|||