FAA laittoi Dreamlinerit lentokieltoon

787_fire3_ntsbYhdysvaltain ilmailuviranomainen on laittanut kaikki maahan rekisteröidyt Boeing 787 -koneet toistaiseksi lentokieltoon kasvaneen tulipaloriskin takia. Sekä Japan Airlinesin ja All Nippon Airwaysin koneissa havaittiin akun ylikuumeneminen vain puolentoista viikon välein. Kyseessä on matkustajakonekäytössä uusi akkutyyppi.

ANA ja JAL laittoivat jo aiemmin oma-aloitteisesti yhteensä 24 Boeing 787 Dreamliner -konettaan toistaiseksi lentokieltoon. FAA:n nyt julkaiseman lentokelpoisuusmääräyksen mukaan 787-koneilla ei saa lentää, ennen kuin koneen akkujärjestelmä on osoitettu turvalliseksi. Tämä saattaa olla haastava tehtävä.

Käytännössä FAA:n määräys tarkoittaa suoraan kuutta United Airlinesin konetta. Muiden 787-käyttäjämaiden viranomaisten odotetaan kuitenkin seuraavan esimerkkiä. Japani ja Intia ovat jo laittaneet konetyypin lentokieltoon. Eurooppalainen EASA lienee tekemässä samoin

All Nippon Airways kertoo, että sen 16. tammikuuta hätälaskun tehneen Boeing 787 -koneen etulaitetilassa sijaitsevan akun sininen kansi oli mustunut kuumentumisen vuoksi. Myös akun elektrolyyttiä oli vuotanut ulos.

Ohjaajat saivat lennolla hälytyksen savusta laitetilassa ja sen jälkeen useita sähköjärjestelmään liittyviä varotuksia. Ohjaamoon levisi outo haju. Kone teki hätälaskun ja matkustajat evakuoitiin liukumäkien avulla.

Tammikuun 7. havaittiin JAL:n 787-koneessa lennon jälkeen tulipalo Boston Loganin lentoasemalla. Syyksi paljastui takalaitetilassa kuumentunut APU-turbiinin litium-ioni -akku (kuvassa).

ANA:n koneen etulaitetilan akku on samanlainen. 787:ssa on monet perinteisesti hydraulisesti tai vuodatusilmailla toimivat järjestelmät korvattu sähköisillä. Siksi tarvitaan tehokkaita uudentyyppisiä akkuja.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen Federal Aviation Admistration (FAA) käynnisti tapauksesta ja koneen tyyppihyväksyntäprosessista poikkeuksellisen erityistutkinnan. Keskiviikkoinen ANA:n 787-koneen hätälasku otetaan mukaan sen tarkasteluun.

Yhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen NTSB on puolestaan lähettänyt Japaniin tutkijansa seuraamaan ja avustamaan JTSB:tä ANA:n koneen hätälaskun tutkimuksessa.

 Boeingin koneita maadoitettiin nyt ensi kerran sitten vuoden 1979. Tällöin rajoitus koski DC-10 -koneen siipiongelmaa, joka johti tuhoisaan onnettomuuteen Chicagossa.

FAA:n tiedote (englanniksi)

Video ANA:n koneen evakuoinnista: Reuters

Lue myös: