Finnair avasi historialliset kaukoliikenneoperaatiot Tukholman Arlandasta kahdella Airbus A350 XWB -laajarunkokoneella. Norwegianin jättämän markkinatyhjiön täyttäminen tuo kaivattua lisätyötä suomalaisille lentomiehistöille. Kilpailu vaikuttaa kuitenkin kiristyvän Tukholmassa ainakin Thaimaan-kohteiden osalta. Finnair käynnisti kaukoliikenneoperaatiot Tukholman Arlandasta perjantaina 22. lokakuuta lennolla Bangkokiin, 23. lokakuuta Miamiin ja 24. lokakuuta Phuketiin. Myöhemmin marras- ja joulukuussa Finnair avaa Tukholmasta vielä reitit Los Angelesiin ja New Yorkiin. Ensimmäiset reittiavaukset toteutettiin kahdella koneyksilöllä, mutta Arlandaan sijoitetaan mahdollisesti jopa kolme A350-konetta. Finnair toteutti avauslentoja varten toteutetut siirtolennot matkustajalentoina Helsinki-Vantaalta Arlandaan, joka mahdollisti matkustajille A350-koneen matkustuskokemuksen. A350-koneiden rotaatiot Finnair on suunnitellut niin, että Tukholmasta kaukokohteeseen lentänyt kone voi palaa sieltä Helsinkiin, ja Helsingistä kaukokohteeseen lähtenyt kone voi puolestaan palata Tukholmaan. Laajarunkokoneiden tarvittava peruslinjahuolto toteutetaan Arlandassa, jonka lisäksi koneet lennetään viikoittain huoltoon Helsinki-Vantaalle. Finnairin operaatioiden käynnistymistä juhlistettiin Swedavian Tukholman Arlandan lentokentällä pelastusajoneuvojen vesisuihkutervehdyksellä ja lähtöportilla ennen lentoja oli tarjolla myös reittiavauksen nauhanleikkaus sekä kakkutarjoilu. Ruotsin-operaatioiden Finnairin lentojen matkustamohenkilökunnan virkapuvuissa on Finnairin omista virkapuvuista poiketen käytössä vihreät huivit, joita Finnair esitteli Feel Finnairin Instagramin stories -osiossa. Finnairin kaukoliikenteen solmukohdan avaaminen Tukholmaan työllistää noin 270 suomalaista, joista noin 100 työskentelee Finnairilla. Valtaosa Finnairilla työllistetyistä on lentäjiä, mutta mukana on myös mm. tekniikan osaajia. Alunperin finnairilaisia oli määrä työllistyä, jopa 400, mutta lopulta matkustamohenkilökunta tuli Airpron kautta, koska Finnairin omaa matkustamohenkilökuntaa edustava AKT ei suostunut pyydettyihin joustoihin.
Finnair täyttää lennoillaan ansiokkaasti Tukholmaan Norwegianin kaukolentojen päättymisen jälkeisen tyhjiön. SAS on perinteisesti keskittänyt kaukolentonsa Kööpenhaminaan. Finnair joutui kuitenkin muuttamaan suunnitelmiaan ennen operaatioiden käynnistymistä. Syyskuussa 2021 Finnair kertoi tarjoavansa lentoja Tukholmasta jo viiteen kaukokohteeseen, kun Los Angeles ja New York tulivat mukaan liikenneohjelmaan. Aiemmista kohteista Bangkokiin lennetään Tukholmasta suunniteltua vähemmän ja tämä kapasiteetti käytetään sen sijaan muihin Pohjois-Amerikan kohteisiin. Lentojen kysyntä on kasvanut ja Tukholmasta Thaimaahan myös lentävä Thai Airways lisää lentovuoroja Bangkokiin. Lentoja on tarjolla kahdesti viikossa lentopäivien ollessa tiistai ja torstai. Lisäksi Thai Airways palauttaa talviaikataulukaudelle myös lennot Arlandan ja Phuketin välille 6. marraskuusta 2021 lähtien. Thai Airwaysin lentoja Phuketiin on tarjolla kerran viikossa lauantaisin. Phuketin lentoja ei ollut tarjolla Arlandasta noin 18 kuukauteen.
Thaimaa avaa rajojaan rokotetuille turisteille 1. marraskuuta 2021 alkaen. Ensivaiheessa maahantulo sallitaan 46 valtiosta, jos matkustajat ovat olleet ko. maassa vähintään 21 päivää ennen matkaa. Tässä hyväksyttyjen maiden joukossa ovat myös Suomi ja Ruotsi. Sallituista maista saapuviin lentomatkustajiin ei enää marraskuun alusta lähtien kohdisteta pitkiä karanteenivaatimuksia. Thaimaahan saapuvan tulee täyttää COE-dokumentti (Certificate of Entry), sekä esittää enintään 72 tuntia ennen matkaa otettu negatiivinen Covid-19 PCR-testitulos. Matkustajilta vaaditaan lisäksi matkavakuutus, joka korvaa kuluja vähintään 50 000 Yhdysvaltain dollarin edestä. Edellisten lisäksi matkustajalla tulee olla yhden yön varaus hyväksyttyyn karanteenimajoitukseen sekä saapumisen jälkeen otettavaan toiseen Covid-19 -testiin. Näiden velvoitteiden täytyttyä matkustaja voi liikkua vapaasti Thaimaassa. Lisätesti vaaditaan 6-7 päivän kuluttua. Lue myös:
|
|||