Finnair tutkii sähkölentokoneiden tuomista laivastoonsa - aiesopimus jopa 20 ES-19 -koneesta

HEARTFinnair on allekirjoittanut Letter of Interest –aiesopimuksen Heart Aerospacen kehitteillä olevista Heart ES-19 –sähkölentokoneista. Finnair näkee potentiaalia kahdellekymmenelle 19-paikkaiselle Heart Aerospacen ES-19 sähkökoneelle, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää ensisijaisesti yhtiön lyhyillä reiteillä osana monimuotoisia matkaketjuja.

Larilahti”Sähkölentäminen on osa tulevaisuuden keinovalikoimaa lentämisen ilmastokysymysten ratkaisemisessa etenkin lyhyillä reiteillä. Haluamme olla aktiivisesti mukana kehittämässä ja käyttöönottamassa uusia teknologioita, joilla mahdollistetaan hiilineutraali lentäminen”, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.  

Heart Aerospace on arvioinut ensimmäisten kaupallisten lentojen näillä koneilla olevan mahdollisia vuonna 2026.

Anders-Forslund“Olemme innoissamme, että Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest -aiesopimuksen sähkölentokoneistamme. Finnairilla on alan kunnianhimoisimpiin kuuluvat ympäristötavoitteet ja uskomme, että sähkölentokoneemme voivat olla tärkeässä roolissa hiilineutraalin lentämisen mahdollistamisessa Finnairin lyhyillä reiteillä. Olemme työskennelleet yhdessä läheisesti pohjoismaisen hankkeen parissa, ja olemme olleet hyvin vaikuttuneita yhtiön määrätietoisuudesta ja sitoutuneisuudesta. Olemme hyvin kiitollisia yhtiön tuesta kehittäessämme ja sertifioidessamme ES-19-konetta”, sanoo Heart Aerospacen toimitusjohtaja Anders Forslund.

Finnair on ollut vuodesta 2019 lähtien mukana pohjoismaisessa hankkeessa, jossa edistetään sähkölentämisen kehitystä.

Hanke keskittyy neljään alueeseen, joissa kaikissa on selvät tavoitteet sähkölentämisen edistämiseksi: sähkölentämisen infrastruktuurin standardisointi Pohjoismaissa, liiketoimintamallien kehittäminen alueelliseen lentämiseen, lentokoneteknologian kehittäminen pohjoisen sääolosuhteisiin ja alustan luominen eurooppalaiselle ja globaalille yhteistyölle.    

heart2Finnairin tavoitteena on puolittaa lentämisen nettopäästöt vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2045. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan laajaa keinovalikoimaa, mukaan lukien polttoainetehokkuuden parantaminen, koneiden painon vähentäminen, eri liikennemuotojen yhdistäminen, päästökauppa, uusiutuvat ja vaihtoehtoiset polttoaineet sekä uusi lentokoneteknologia.  

”Lentämisen ilmastohaasteen ratkaisu on välttämätöntä, jotta lentämisen tuoma sosiaalinen ja taloudellinen hyvä voivat jatkua”, sanoo Larilahti.

”Monet ratkaisuista edellyttävät yhteistyötä, myös yli teollisuudenalojen, ja yhteistyö kumppaneiden kanssa on keskeisessä roolissa vastuullisuustyössämme", jatkaa Larilahti.


Finnair voisi laittaa kotimaan matkaketjut uuteen uskoon

A321ER_10Sähkölentokone sopisi matkustajakapasiteetiltaan ja kantamaltaan useille kotimaan reiteillä Suomessa, jonka lisäksi olemassa oleva lentokenttäinfra mahdollistaisi paljon uudenlaisia lentoyhteyksiä ympäri Suomea, mutta myös lähialueilla Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Finnairin 20 konetta kattava aiesopimus mahdollistaisi kokonaan uudenlaisten matkaketjujen rakentamisen kohti Helsinki-Vantaan laajaa jatkolentotarjontaa.

Parhaillaan Suomessa on käynnissä kilpailutus kuudesta kotimaan reittilentoyhteydestä. Mahdollinen sähkölentokonehankinta toisi Finnairin taas mukaan kisaamaan ohuemmista kotimaan lentoreiteistä 2020-luvun loppupuolella.


Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokone


heart3Heart Aerospace on ruotsalainen ilmailualan startup, joka toimii Ruotsin Göteborgissa.

Yhtiö kehittää parhaillaan 19-paikkaista ES-19 – matkustajakonetta, jonka voimanlähteenä on neljä -sähkömoottoria ja niiden akusto on moottorin yhteydessä.

Kone on suunniteltu akuston ympärille vastaavasti kuin sähköautot on suunniteltu sen akuston ympärille. ES-19 -koneen runko on itsessään erittäin kevyt ja noin kolmasosa koneen massasta tulee akuista.

Heart Aerospace on jo rakentanut 400 kW -sähkömoottorin prototyypin, jonka akustona on 180 kWh litiumioni-akkupaketti. Nykyteknologialla tarjolla on 720 kWh:n verran energiaa.

Prototyyppimoottorin hyötysuhteeksi Heart Aerospace kertoo 97 prosenttia. Vääntöä siinä kerrotaan olevan 2300 Nm eli pienen potkuriturbiinimoottorin verran.  Moottoreihin on määrä kiinnittää seitsemänlapaiset potkurit, jotka mahdollistaisivat 180 solmun matkalentonopeuden ja 215 solmun huippunopeuden.

ES-19 -sähkölentokoneen toimintamatka on 400 kilometriä. Teknologian kehittyessä koneella suunnitellaan lennettävän jopa 2000 kilometrin mittaisilla reiteillä. ES-19 -koneella voidaan valmistajan mukaan operoida jopa 800 metrin pituisilta kiitoteiltä.

Jo aiemmin on raportoitu, että Heart Aerospace olisi saanut aietilauksia kahdeksalta operaattorilta Euroopasta, Pohjois-Amerikasta ja Aasiasta. Yhtiöt ovat tilanneet yli 150 ES-19 -konetta.

Finnairin lisäksi tilaajalistassa ovat SAS, Braathens, Wideroe, Air Greenland, Sounds Air, Pascan, Quantum Air ja CityClipper.

Lue myös: