(Uutinen päivitty Onnettomuuskone oli kaksipaikkainen suomalaisvalmisteinen ATOL Avion ATOL 650 LSA -amfibio, jonka tuotanto on käynnistymässä Rovaniemen lentoaseman läheisyydessä. Koneen prototyypillä on viime päivinä tehty koelentoja. Otsikkokuvassa yllä ATOL OH-XNA nousee Rovaniemen lentoasemalta turmalennolle 3. heinäkuuta. Nokkaan on kiinnitetty koelentoihin liittyvä pitkä instrumenttipuomi.
ATOL syttyi pakkolaskun jälkeen tuleen ja paloi metsässä. Syttymissyy ei ole selvillä, mahdollisesti polttoaineen kokoojasäiliö oli irronnut. Koneessa oli kaksi ihmistä ja he pääsivät itse poistumaan ohjaamosta. Ilmeisesti kumpikin selvisi tapauksesta toisen ja kolmannen asteen palovammoilla. Savun havainneen silminnäkijän mukaan onnettomuuspaikka on 2-3 kilometrin päässä lentoasema-alueelta. Liikkeellä oli runsaasti pelastusyksikköjä Alueelle lähettiin vasteena mm. kolme ensihoitoyksikköä ja FinnHEMS-kopterin maayksikkö. Ensimmäisenä onnettomuudessa mukana olleet tapasi maastossa Puolustusvoimien lääkäri. Kiitotien 03 myötätuuliosan lopulla sijaitsevaa onnettomuuspaikkaa ei heti löydetty. Alueen yllä lensi Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB412 -helikopteri. Myös Ilmavoimien BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskone kierteli alueella.
Poliisi oli kuvannut onnettomuuspaikan tuoreeltaan dronella. Tapaus tallentui myös Ounasvaaran Live -kameran kuvaan. Kello 10.00 eteenpäin kuvissa näkyy turmapaikalta nouseva savupilvi. Onnettomuus sattui hieman kello kymmenen jälkeen tiistaina 3. heinäkuuta. Kyseessä oli koelentäjän tutustumislento. Hänellä on noin 15 000 tunnin kokonaislentokokemus, mutta viime ajoilta ei pienkonetiimaa. Molemmat koneessa olleet olivat kokeneita lentäjiä.
ATOL Avionin mukaan onnettomuus ei vaikuta konetyypin markkinointiin. Proton nyt tuhouduttua käytännössä kokonaan ensimmäinen tuotantokone jää kuitenkin yhtiön käyttöön. Jo nyt on päätetty tehdä kuomuun tuulihaka, joka estää sen aukeamisen kokonaan. Koneen tehovipu ja kuomunavauskahvat sijaitsevat vierekkäin koneen vasemmalla ja oikealla puolella (Kuvassa alla). Muita tulevia muutoksia on kokoojasäiliön kumittaminen. Onnettomuustutkintakeskus ei näillä näkymin ole aloittamassa turvallisuustutkintaa tapahtuneesta lentoturmasta. "OTKES ei todennäköisesti tutki onnettomuutta. Kyseessä oli harrastelijoiden lentokone eikä turmassa tullut vakavia vammoja", kommentoi Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäharjoittelija Jussi Aaltonen Lentoposti.fi:lle.
ATOL 650 LSA -koneen rakenteessa on 2-5 kerrosta suomalaista koivuvaneria, jonka päälle liitetään 5-20 mm PVC-levy ja sen päälle tulee vielä toinen vanerikerros. Valmistajan mukaan kone voi kuljettaa luokkansa suurimman jopa 275 kilon hyötykuorman. Nimessä 650 tarkoittaakin koneen maksimilentoonlähtöpainoa. Lentokoneen voimanlähteenä on 100-hevosvoimainen Rotax 912iS -moottori, joka käyttää 95 tai 100LL -polttoaineita. Valmistaja lupaa koneelle 170 kilometrin tuntinopeuden matkalennossa ja toiminta-aikaa on jopa kahdeksan tuntia. Prototyypin (OH-XNA) ensilento tapahtui Rovaniemellä keväällä 2015. Tuotantolupa saatiin keväällä 2016. ATOL-koneita on tuotannossa kuusi kappaletta. Koneen hinta on 169 000 euroa + ALV. ATOL 650 LSA (Light Sport Aircraft) -amfibiolentokone perustuu jo 90-luvun alussa kehitettyyn Atol Amfibio-lentokoneeseen. Vaikka ensiversion lennosta on jo yli 30 vuotta, on 650 LSA täysin uusi konetyyppi. T.T, M.H.
Päivitys klo 13.15: Uutiseen on päivitetty tietoja kello 13 Rovaniemen lentoasemalla järjestetystä tiedotustilaisuudesta. Päivitys klo 16.30: Lisätty tietoja ja kuvia tapauksesta. Päivitys klo 18.17: Lisätty linkki Ounasvaaran Live -kameran taltioimaan kuvaan. Päivitys klo 20.30: Lisätty kuva koneen noususta hieman ennen lentoturmaa sekä kuva savusta taivaalla. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -uutisia ATOL-koneesta:
|
|||