Jarrut hehkuivat kirkkaan punaisina A350 XWB -koneen MERTO-testissä

A350_MERTO_airbusAirbus A350 XWB -matkustajakoneen koelento-ohjelma lähenee loppuaan. MSN001-kone teki lauantaina maksimienergialta toteuteutetun keskeytetyn lentoonlähdön kokeen. Maximum Energy Rejected Take-Off (MERTO) tarkoittaa suurta lentoonlähtöpainoa ja nopeutta. Kokeen jälkeen jarrut tyypillisesti hehkuvat punaisina ja renkaiden painevarokkeet laukeavat.

Tyyppihyväksynnässä koe on tehtävä jo aiemmin normaalikäytössä olleilla ja siten kuluneilla jarruilla. Koe on destruktiivinen eli jarrut menevät uusintaan. Siksi se yleensä tehdään vasta koelento-ohjelman loppuvaiheessa. Jarrujen lämpötila nousee jopa 1400 asteeseen, kun ne absorboivat koneen liike-energiaa.

Koneen pysähdyttyä sen on seistävä ilman ulkopuolista avustusta viisi minuuttia. Joidenkin konetyyppien MERTO-testeissä laskutelineet ovat syttyneet tuleen.

Siksi pelastusajoneuvot ovat aina valmiina sammuttamaan tai jäähdyttämään jarruja. Jotta renkaat eivät räjähtäisi kuumuudessa, niissä on erityiset lämpöön reagoivat painesulakkeet, jotka tyhjentävät ne hallitusti.

Lauantainen koe tehtiin Ranskan ilmavoimien Istresin koelentokeskuksen 3750-metrisellä kiitotiellä. MERTO seurasi kaksi kuukautta sitten toteutettua HERTO-koetta (High Energy Rejected Take-Off), jolla valmisteltiin lopullista jarrutustestiä.

"Olosuhteiden on oltava kunnossa. Vaaditaan kuiva kiitotie ja sivutuulta ei saa olla lainkaan. Kone pysäytetään maksimijarrutuksella noin 160-170 solmun nopeudesta", kertoo Airbusin koelentäjä ja lentokapteeni Frank Chapman.

MERTO on A350:n toiseksi viimeinen koelento-ohjelman vaihe. Lopuksi Airbus varmistaa koneen sopivuuden asiakkailleen omalla lentoyhtiötyylisellä operoinnilla. Airline1-nimellä kulkeva ohjelma varmistaa uuden konetyypin sujuvan käyttöönoton operatiivisen luotettavuuden ja keskeytysten osalta.

Tulevilla Route Proving -lennoilla A350 XWB -konetta operoidaan aivan kuten lentoyhtiökäytössä. Sen aikana kone käy myös Helsinki-Vantaalla. Lentoja kerätään kolmen viikon aikana noin 200 lentotunnin verran. Lue myös Lentoposti.fi:n uutinen A350 XWB valmistautuu Route Proving -lentoihin - kohdelistalla odotetusti Helsinki-Vantaa

Lue myös:

A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää