Kongsberg esittelee Kaivopuiston näytöksessä JSM-merimaaliohjusta ja lennonjohdon etätornia

JSM_12Norjalainen Kongsberg tuo Kaivopuiston lentonäytöksen tapahtuma-alueelle täysikokoisen mallin Joint Strike Missile (JSM) -risteilyohjuksestaan, joka on suunniteltu torjumaan erityisesti merimaaleja. Kongsberg esittelee Kaivopuistossa myös lennonjohdon NINOX-etätorniratkaisuaan.

Joint Strike Missile (JSM) edustaa pitkän kantaman risteilyohjustekniikkaa. Sen ohjausjärjestelmä perustuu GPS-avusteiseen inertianavigointiin. Käytössä on myös TERCOM (Terrain Contour Matching) -paikannus, joka hyödyntää maastotietokarttaa yhdessä radiokorkeusmittauksen kanssa. Ohjuksessa on myös infrapunaetsin maaliin hakeutumista varten.

JSM_mallitOhjus kykenee lentämään erittäin matalalla lähellä meren- ja maanpintaa välttääkseen tutkat. JSM on nelimetrinen alisooninen  ja liikehtimiskykyinen ohjus. Se pystyy mukauttamaan reittiään väistääkseen esteet lähestyessään kohdetta.

JSM on suunniteltu laukaistavaksi moderneista suihkuhävittäjistä. Siinä hyödynnetään häiveteknologiaa (stealth), joka tekee maaliaan lähestyvän ohjuksen havaitsemisen vaikeaksi puolustajan tutkissa.

Kongsberg_JSM_1JSM voidaan integroida mm. Lockheed Martin F-35A ja F-35C Lightning II -koneiden sisäisiin asekuiluihin tai ulkoisiin ripustimiin. Ohjus soveltuu käytettäväksi myös F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet ja F-15 Eagle -hävittäjissä.

Joint Strike Missile on suunniteltu meritorjuntaan ja tarvittaessa vaikuttamaan myös maalla sijaitseviin maaleihin. JSM perustuu NSM (Naval Strike Missile) -ohjuksessa käytettyyn teknologiaan.

Kongsbergin mukaan JSM on risteilyohjusehdokkaana puolustusministeriön HX-hävittäjähankkeessa, jolla etsitään korvaajaa Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjille.

Lennonjohdon etätornijärjestelmä Kongsbergiltä

Siviilipuolen ratkaisuna Kongsberg esittelee Kaivopuiston lentonäytöksessä yhdessä Indra Navia ja Avinor Air Navigation Services  kanssa kehittämäänsä NINOX-etälennonjohtojärjestelmää. Se mahdollistaa useiden lennonjohtotornien etäoperoinnin keskitetysti yhdestä lennonjohtokeskuksesta.

Kongsberg_Ninox_1NINOX käyttää Kongsbergin Modular Electro Optical Sensors Suite -ohjelmistoa ja se on valmistajan mukaan suunniteltu tarjoamaan etälennonjohtotorneille ihmissilmän tarkkuutta vastaavan “out the window” -kokemuksen.

NINOX hyödyntää yhtä pyörivää 360 asteen kameraa, joka tallentaa reaaliaikaista panoraamavideokuvaa. Järjestelmässä on integroituna Indra Navian ilmatilanhallintaratkaisu InNOVA sekä GAREXin ääniviestintä- ja ACAMS Airport Solutions -tekniikat.

Kongsberg_Ninox_2Järjestelmä on tulossa käyttöön Norjassa jopa 36:ssa eri kohteessa. Käyttöönottoa suunnitellaan tehtäväksi 15 lentokentällä, joiden liikenne johdettaisiin tulevaisuudessa yhdestä RTC:stä eli etätornikeskuksesta. Sen Norjan lennonvarmistusyhtiö Avinor sijoittaa Bodøhön.

Kongsberg on Pohjoismaiden johtava puolustus-, turvallisuus- ja avaruusyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Norjassa. Vuonna 2016 se osti 49,9 prosenttia suomalaisen Patria Oyj:n osakkeista.

Lue myös: