Boeingin insinöörit ovat ahkeroineet ja valmistajan mukaan jo 45 kaikista 50:stä Dreamliner-koneista on läpikäynyt akkujärjestelmän modifikaatiot. Valmistajan mukaan kaikki 787-koneet on modifioitu toukokuun loppuun mennessä.
Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA hyväksyi Boeingin kehittämän akkujärjestelmän korjausmodifikaation 13. maaliskuuta. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA puolestaan hyväksyi korjaustoimet 23. huhtikuuta. Boeing on aloittanut uudelleen Dreamlinereiden toimitukset ja ensimmäisenä vastaanottajana oli konetyypin suurin operaattorina ANA. Myös LOT on vastaanottanut uuden Dreamlierin laivastoonsa. Boeing on jatkanut 787-koneiden kokoonpanoa koko lentokiellon ajan. Koneet palaavat taivaalle
Unitedin mukaan neljä sen kuudesta 787-koneesta on jo modifioitu ja loput kaksi valmistuvat lähipäivinä. United aikoo lentää koneilla aluksi pelkkiä kotimaan lentoja ennen siirtymistä pidemmille kansainvälisille reiteille. Chilen LAN Airlines on saanut kaikki koneensa modifioitua jo 15. toukokuuta ja ensimmäinen koe lento on lennetty menestyksekkäästi Santiagon yllä. LAN aloittaa operaatiot koelentosarjan päätteksi lähipäivinä. Myös Qatar Airways on 1. toukokuuta aloittanut Dreamliner lennot Dohasta Dubaihin. Yhtiö operoi konetyypillä jo myös kansainvälisillä reiteillä. Air India on aloittanut kotimaanlennot ja kansainvälisille lennoille yhtiön Dreamliner siirtyy keskiviikkona 22. toukokuuta. Yhtiön mukaan kaikki sen kuusi Dreamlineria on liikenteessä toukokuun loppuun mennessä. Japanilaisoperaattorit ANA ja JAL ovat aloittamassa Dreamliner-lennot 1. kesäkuuta. Molempien operaattoreiden laivastossa on noin puolet kaikista toimitetuista 787-koneista. ANA:n 17:sta koneesta vain kolme on enää modifioimatta mutta työt on jo aloitettu. JAL:n seitsemästä koneesta viimeisimmän modifiointi ja koelento oli tehty 19. toukokuuta. Ainoa eurooppalainen 787-operaattori LOT aikoo aloittaa lennot konetyypillä 5. kesäkuuta alkaen. Elokuuhun mennessä LOT:n laivaston on määrä kasvaa vielä kahdella 787-koneella nostaen Dreamlinereiden määrän viiteen. Alkuperäinen akkuongelma yhä selvittämättä
Boeingin tekemät muutostyöt keskittyvätkin mahdollisten tulevien ylikuumenemisen seurausten turvalliseen hallintaan.
|
|||