Pisimmälle lentävän Boeing 737 MAX -koneen koelento-ohjelma käyntiin

B737MAX7_FF_2Boeing 737 MAX 7 (N7201S) lensi ensimmäisen kerran 16. maaliskuuta. Amerikkalaisvalmistajan pienin mutta pisimmälle lentävä versio uudistetusta kapearunkokoneesta on yhtiön mukaan aikataulussa. Ensilento aloitti koelento-ohjelman ja tyyppihyväksynnän ja ensimmäisen toimituksen on määrä tapahtua Southwest Airlinesille vuonna 2019.

Boeingin koelentäjät lensivät 737 MAX 7 -koneella kolme tuntia ja viisi minuuttia. Ilmaan noustiin Rentonista ja laskuun koelennolta tultiin Seattlen Boeing Fieldille. Ensilennolla varmistuttiin järjestelmien toimivuudesta ja koneen käsiteltävyydestä.

MAX 7 -versio on uudistetun kapearunkokoneperheen tuorein jäsen. Sen matkustajakapasiteetti on 172 ja koneella voidaan lentää jopa 3850 merimailin pituisia lentoja. Kyseessä on MAX-koneista pisimmälle lentävä versio. MAX 7 on suunniteltu erityisesti operaatioihin korkealla sijaitsevilla lentopaikoilla sekä kuumassa ilmanalassa.

B737MAX7_FF_1Boeing vertaa MAX 7 -konettaan Airbusin vastaavaan A319neo-koneeseen. Amerikkalaisvalmistajan mukaan sen kapearunkokone kuljettaa 12 matkustajaa enemmän jopa 400 merimailia pidemmälle kuin A319neo. Myös polttoainekustannusten sanotaan olevan seitsemän prosenttia pienemmät.

Boeingin kapearunkoperheeseen kuuluvat MAX 7 -koneen lisäksi jo aiemmin lentäneet MAX 8 ja MAX 9. Niiden lisäksi on esitelty myös MAX 10 -kone, jonka odotetaan tulevan kaupallisen käyttöön vuonna 2020.

Boeing on myynyt kaikkiaan yli 4300 kapearunkoista 737 MAX -konetta 93 asiakkaalle. Tilauksista vain 60 koskee MAX 7 -konetta. Koneita ovat tilanneet Southwest Airlines ja WestJet. Yhtälaisen heikosti on myyty myös Airbusin  A319neo -konetta, josta on vain 30  tilausta. Suuremmat versiot ovat siis myyneet merkittävästi paremmin. Perinteisen duopolin pienimpien koneversioiden kanssa kilpailuvat myös Bombardier C series CS300 ja Embraer E195-E2 -koneet.

Lue myös: