Suomen Ilmailumuseon maamerkiksi jalustalle nostettu DC-3 Lokki sai siivet

Lokki_museolla_1Suomen Ilmailumuseon maamerkiksi noussut Douglas DC-3 -lentokone ”Lokki” (OH-LCD) on saanut jälleen siivet. Vaiherikkaan historian omaama Lokki asettiin maamerkiksi Suomen Ilmailumuseon edustalle elokuussa heti Asuntomessujen päättymisen jälkeen.

Lokki oli kesällä 2015 esillä Asuntomessuilla Vantaan Kivistössä. Asuntomessuilla historiallisen matkustajakoneen näki lähes 140 000 vierailijaa. Sieltä se kuljetettiin 14. elokuuta takaisin lentokentän toiselle puolelle Suomen Ilmailmuseoon. Siirtoa varten siivet piti irrottaa.

Ennen messuvierailuaan vapaaehtoistyöntekijät palauttivat koneen alkuperäiseen loistoonsa Suomen Ilmailumuseolla. Siellä pressuhallin suojassa talkootyöllä poistettiin vuosikymmenten hapettumat. Koneen alumiinipinnat saatiinkin lähes uutta vastaavaan kiiltoon. Kunnostustyöt vaativat yhteensä yli 2000 työtuntia.

Lokki_museolla_2Nyt museolla palanneeseen Lokkiin on jälleen kiinnitetty siivet ja kone on nostettu jalustalle Ilmailumuseon maamerkiksi. Se toivottaa vierailijat tervetulleiksi Karhumäentielle ja Suomen Ilmailumuseoon. Koneen valaistus ja ympäristön maisemointi tullaan viimeistelemään syksyn ja ensi kevään aikana.

Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Aviapoliksen juna-aseman välittömässä läheisyydessä sijaitseva Suomen Ilmailumuseo ylläpitää Suomen laajinta ilmailuaiheista kokoelmaa. Museon kokoelmien painopisteenä on Suomen ilmailu ja suomalaisten suunnittelemat tai käyttämät lentokoneet.

Ilmailumuseo on aktiivinen ja elämyksellinen kansainvälisen tason museokohde. Ilmailumuseo on valtakunnallinen erikoismuseo ja Trafiikki-museo. Ilmailumuseota ylläpitää Suomen Ilmailumuseosäätiö.


Lokki on ollut monessa mukana

Nykyisin Lokkina tunnettu DC-3 -kone valmistui vuonna 1943 Douglasin Long Beachin tehtailla Kaliforniassa. Samalta tehtaalta lukuisat Finnairin koneet aina MD-11-aikaan asti. 

Aero-Oyn-Douglas-DC-3-OH-LCD-Malmin-lentoasemalla-maaliskuussa-1948Valmistunut kone sai tehtaalta sarjanumeron 19309. Kone palveli Yhdysvaltain Ilmavoimien Kuljetuslennoston käytössä vuoteen 1946.  Se osallistui mm. Normandian maihinnousun operaatioihin kesäkuussa 1944.

Sodan jälkeen Suomen valtio osti Liittoutuneiden ylijäämäkalustosta kuljetuskoneita ja varaosakoneita. Hankittu DC-3 -kone merkittiin keväällä 1947 Suomen ilma-alusrekisteriin ja luovutettiin Aero Oy:lle.

 Suomessa se sai rekisteritunnuksen OH-LCD ja lempinimen “Lokki”. Kesäkuun 26. päivänä vuonna 1952 Charlie Delta laskeutui lentokapteeni Wolmar Laurilan ohjaamana kaikkien aikojen toisena koneena silloin vielä keskeneräiselle Seutulan lentoasemalle.

Kuten muutkin DC-3 koneet, myös Lokki lensi aluksi pääasiassa kotimaan reiteillä, kunnes ulkomaanliikenne käynnistyi marraskuussa 1947.

asuntomessut_avajaiset_1Lokki lensi matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jonka jälkeen sitä käytettiin vielä rahtilennoilla ja Maanmittaushallituksen kartoituskoneena.

Ilmavoimien kuljetuskoneena Lokki lensi tunnuksella DO-8. Kone poistettiin aktiivikäytöstä vuonna 1984. Sen viimeinen lento tehtiin 1986.

Lokki lensi viimeisen lentonsa vuonna 1986, jonka jälkeen kone siirtyi Airveteran Oy:n omistukseen. Airveteran Oy kunnosti Lokkia 90-luvulla, jonka jälkeen se on ollut ulkosäilytyksessä useissa eri paikoissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toinen Airveteranin omistama DC-3-kone OH-LCH lentää yhä DC-yhdistyksen operoimana Malmilta.

Lue myös: