Vuoden 2025 suunnitelman painopisteet ovat varautumista ja ennakoivaa riskienhallintaa tukevissa toimenpiteissä. Lisäksi teemoina nousevat esiin mm. väsymyksenhallinta, matkustajien häiriökäyttäytyminen sekä kyberturvallisuus. "Tahattomat - mutta myös tahalliset, tarkoitukselliset uhat - kohdistuvat jo nyt, ja voivat kohdistua jatkossa laajemminkin ilmailujärjestelmäämme", totesi Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki.
"Meillä, ilmailun ammattilaisilla viranomaispuolella ja ilmailun organisaatioissa, on pitkä kokemus riskienhallinnasta. Työkalupakkimme turvallisuuden varmistamiseksi on monipuolinen", korosti Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen. Toimijat vastaavat oman toimintansa turvallisuudesta ja niiden on käsiteltävä Traficomin ja toimijoiden on käsiteltävä, dokumentoitava ja toteutettava Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelman toimenpiteet heitä koskevin osin. Traficom arvioi osana omaa valvontatyötään, miten toimijat ovat käsitelleet Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelmassa kuvatut toimenpiteet ja toimijaa koskevat uhat omassa turvallisuudenhallinnassaan.
Toimenpiteitä järjestelmätasolla ja kohdennetusti kaikille ilmailun toimijaryhmille Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelman toimenpiteet velvoittavat Traficomia ja ilmailun toimijoita. Pohja toimenpiteille tulee Euroopan Unionin lentoturvallisuusvirasto EASA:n julkaisemasta Euroopan ilmailun turvallisuussuunnitelmasta (EPAS 2025 Edition) sekä ilmailun kansallisesta riskienhallinnasta. Ilmailun eri osa-alueilta EPASin volume III -julkaisuun turvallisuuteemoihin Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelma sisältää kohdennettuja toimenpiteitä kaikille ilmailun toimijoille, kuten mm. lentoyhtiöille, helikopteritoimijoille, lentoaseman pitäjille, lennonvarmistuksen palveluntarjoajille, lentokouluille ja maahuolintaan. "Ilmailun osa-alueista vastaavat toimijat ovat keskeisin tietolähde jokapäiväisen operoinnin turvallisuusasioista uhkien tunnistamisessa, riskien arvioinnissa ja toimenpidetarpeiden määrittelyssä", korosti Finnish Aviation Safety Programme (FASP) -koordinaattori Heli Koivu. Yksi yhteistyön muoto ovat myös ilmailun tilaisuudet, kuten jatkossa vuosittain järjestettävä ilmailun turvallisuusfoorumi. Toukokuussa 2025 alan toimijat tekevät yhdessä viestintää häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi niin matkustamossa kuin lentokentilläkin.
|
|||