Nuoret teknisen alan oppilaitoksista ja työpajoista ovat aktiivisesti mukana VL Myrsky -hävittäjälentokoneen entisöintiprojektissa. Ensimmäisiin työn tuloksiin voi tutustua Suomen Ilmailumuseon näyttelyssä. Projektista on määrä kuoriutua museokelpoinen kone arviolta syksyksi 2019. Historiallisen kotimaisen hävittäjälentokoneen VL Myrskyn entisöinti etenee suunnitelmallisesti. Entisöinnissä hyödynnetään koneen vanhoja osia ja puuttuvien osien tilalle rakennetaan uusia. Tähän mennessä teräksinen runkokehikko on hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Koneen puisen siiven rakentaminen on käynnissä. Myrskyn osia on nähtävillä Vantaalla Suomen Ilmailumuseon Hylyistä Helmiksi -näyttelyssä, joka on avoinna 22. maaliskuuta saakka. Projektista vastaavat Ilmailumuseoyhdistys ry, Keski-Suomen Ilmailumuseo ja Suomen Ilmailumuseo. Valtion Lentokonetehtaan (VL) seuraaja Patria on projektin päätukija. Taloudellisen tuen ohella yhtiö on mukana projektissa myös tuotannollisesti esimerkiksi osien teettämisessä. Tärkeässä roolissa projektissa ovat työpajojen ja ammattiopistojen nuoret. Ammattiopisto Varian opiskelijat Vantaalla ovat valmistaneet siiven rakentamiseen tarvittavia osia. Jyväskylän ammattiopistossa nuoret ovat luetteloineet ja järjestäneet koneen piirustuksia. Vantaan kaupungin nuorten työpajoihin kuuluva Viestintä- ja vuorovaikutuspaja on valmistellut kolmiosaisen Myrsky-aiheisen animaatioelokuvan tekoa. ”Patrian kanssa tehty tukisopimus tuo vahvemmin nuorisopajat ja nuorten syrjäytymisen estämisen mukaan projektiin. Vuonna 2014 yhteistyö nuorten kanssa päästiin aloittamaan ja vuosi 2015 tuo nuoret entistä tiiviimmin mukaan", sanoo projektijohtaja Janne Salonen Ilmailumuseoyhdistyksestä. "Suurin ponnistus heillä vuosina 2015-2017 on siipien eri osien valmistamisessa sekä rungon verhoilun puu- ja metalliosien ja kokonaisuuksien valmistamisessa. Myös viestinnässä nuorilla on merkittävä osuus alkavana vuonna. Yhteistyön odotetaan olevan molemmille osapuolille innostavaa”, jatkaa Salonen.
VL Myrsky kuuluu historiallisesti merkittävimpiin suomalaisiin sotilasilma-aluksiin ainoana sarjatuotantoon päässeenä kotimaassa suunniteltuna hävittäjänä. Niitä valmistettiin 51 kappaletta, mutta yhtään yksilöä ei ole säilynyt kokonaisena. Vuonna 2014 Patria lähti mukaan Ilmailumuseoyhdistys ry:n, Keski-Suomen Ilmailumuseon ja Suomen Ilmailumuseon hankkeeseen Myrskyn entisöimiseksi. Patrian edeltäjä Valtion Lentokonetehdas on aikanaan vastannut koneen suunnittelusta, kehitystyöstä ja tuotannosta. Myrskyn entisöinnin arvioidaan kestävän kuusi vuotta, ja näyttelykunnossa Myrsky on syksyllä 2019. "Patria haluaa mahdollistaa tämän historiallisesti merkittävän koneen entisöinnin ja olla mukana projektissa pääyhteistyökumppanina tukemassa sitä taloudellisesti ja materiaalihankintojen osalta sekä valmistamalla tai valmistuttamalla itse osia projektin käyttöön", toteaa yrityssuunnittelu- ja markkinointijohtaja Jukka Holkeri Patriasta. "Lisäksi meille on tärkeää se, että projektissa hyödynnetään nuorten työpajoja ja sitä kautta tuetaan nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä, mikä on ollut jo vuosia Patrian tukikohteena", päättää Holkeri. Toisen maailmansodan kynnyksellä lentokaluston ostaminen ulkomailta Suomeen oli kallista ja lähes mahdotonta maailmanpoliittisen tilanteen takia, Siksi kotimaista hävittäjälentokonetuotantoa käynnistettiin. Myrskyn suunnittelu aloitettiin keväällä 1939. Kotimainen lentokoneteollisuus kehittyi valtavasti toisen maailmansodan aikana ja silloisen Valtion Lentokonetehtaan (VL) toiminta loi pohjan nykyiselle Patrian ilmailuosaamiselle. Myrskyn prototyyppi lensi ensimmäisen kerran 23.12.1941. Sota‐aika ja sen korvikemateriaalit asettivat omat haasteensa projektille, mutta Myrsky ehti kuitenkin laivuekäyttöön jatkosodan viimeisinä viikkoina sekä myös Lapin sotaan. Viimeisen kerran koneella lennettiin 10.2.1948. Projektin edistymistä voi seurata internetissä osoitteessa www.vlmyrsky.fi Lue myös:
|
|||