airBaltic lentää uusiutuvalla lentopolttoaineella - Nesteelle jo neljäs asiakkuus Helsinki-Vantaalla

AirBaltic_NesteLatvialainen airBaltic ja Neste aloittivat yhteistyön ilmastopäästöjen vähentämiseksi, kun airBaltic toteutti ensimmäisen lentonsa Nesteen uusiutuvalla lentopolttoaineella.
Yhteistyölento toteutettiin joulukuun 2021 lopulla lennolla Helsingistä Riikaan.

airBalticin ja Nesteen päästövähennyksiin tähtäävän yhteistyön avauslennolla käytetystä polttoaineesta 37 prosenttia oli Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta ja 63 prosenttia perinteistä fossiilista lentopolttoainetta. airBalticille tämä oli toistaiseksi suurin osuus uusiutuvaa lentopolttoainetta yksittäisellä lennolla.

AB_Gauss_2“Visiomme mukaan haluamme olla vastuullinen lentoyhtiö EU:n lentoliikennemarkkinoilla. Uskomme, että uusiutuvilla lentopolttoaineilla on keskeinen rooli ilmailualan tulevaisuuden varmistamisessa ja ilmastopäästöjen vähentämisessä", sanoi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss.

"Olemme lisänneet uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä vuodesta 2020 verkostossamme operoivien polttoainetarjoajien avulla, ja nyt olemme iloisia siitä, että pääsimme toteuttamaan ensimmäisen vähäpäästöisemmän lennon Nesteen tarjoaman uusiutuvan vaihtoehdon avulla. Tavoitteenamme on lisätä uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä vuonna 2022 ja siitä eteenpäin”, jatkoi Gauss.

Latvialainen airBaltic lentää suoria lentoja kaikkien Baltian maiden pääkaupungeista yli 70 kohteeseen Eurooppaan, Venäjälle ja Lähi-itään. airBaltic ilmoitti joulukuussa avaavansa toukokuusta 2022 alkaen uuden lentoliikenteen solmukohdan Suomeen, Tampereelle.

Suomessa Neste on aiemmin tehnyt yhteistyötä Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finnairin, SAS:n ja liikelentoyhtiö Jetfliten kanssa tukeakseen lentoyhtiöitä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään. Nyt Neste sai siis Helsinki-Vantaalle airBalticista jo neljännen asiakkuuden.


Uusiutuva lentopolttoaine on välitön ratkaisu ilmailualan päästöjen vähentämiseksi


Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta on jo saatavilla monilla lentoasemilla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa, ja sitä toimitetaan monille kaupallisille lentoyhtiöille ja liikelentoyhtiöille joko suoraan Nesteeltä tai Nesteen toimittamien jakelijoiden kautta.

Sellaisenaan käytettynä Neste MY uusiutuva lentopolttoaine auttaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä koko tuotteen elinkaaren aikana jopa 80 prosenttia verrattuna fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön. Polttoaine on 100-prosenttisesti yhteensopiva nykyisen suihkumoottoriteknologian ja polttoaineen jakeluinfrastruktuurin kanssa.

Nykyinen uusiutuvan ja fossiilisen lentopolttoaineen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset. Käynnissä on useita eri hankkeita, joissa tähdätään 100-prosenttisen uusiutuvan polttoaineen tyyppihyväksyntään. Myös Neste on mukana näissä hankkeissa.

Rotterdam_NExBTL_plant_night2_small“Olemme sitoutuneet tukemaan ilmailualaa saavuttamaan ilmastotavoitteensa. Uusiutuva lentopolttoaineemme on drop in -ratkaisu, joka on helposti saatavilla ja tarjoaa välittömän ratkaisun lentämisen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Kaikkia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan, ja tässä jokainen askel on tärkeä. Olemme iloisia voidessamme tukea airBalticia päästöjen vähentämisessä”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.

Suomalaisyhtiö Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja  lisäinvestoinneilla Rotterdamin jalostamoon Neste pystyy valmistamaan vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä.

Lue myös: