Finnair ja Neste pienentävät yhteistyössä lentoliikenteen päästöjä - kohti hiilineutraaliutta

neste_Finnair(päivittynyt 12.28) Finnair ja Neste julkistivat laajan lentoliikenteen päästöjä vähentävän yhteistyön Helsingissä 5. maaliskuuta. Uusiutuvan Neste MY -polttoaineen käyttöä lisätään asteittain Finnairin Helsinki-Vantaalta lähtevillä lennoilla. Finnair tavoittelee toimillaan pitkän aikavälin hiilineutraaliutta.

Finnairin tavoiteena on saavuttaa hiilineutraalius muissa kuin lentotoiminnoissa vuoden 2022 loppuun mennessä. Nettopäästöt koko yhtiössä aiotaan puolittaa vuoden 2025 loppuun mennessä ja hiilineutraalius pyritään saavuttamaan vuoden 2045 loppuun mennessä. Täysin fossiilittomaan lentämiseen on vielä merkittävästi matkaa eli kompensaatiotoimia tarvitaan.

Manner"Meidän tulee radikaalisti vähentää lentoliikenteen päästöjä. Sen takia Finnair on sitoutunut pitkän aikavälin suunnitelmassa hiilineutraaliuteen vuonna 2045. Se on mahdollista mutta haasteellista", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Finnairin absoluuttiset nettopäästöt puolittuvat vuoteen 2025 mennessä. Vuoteen 2025 mennessä päättyvällä strategiakaudella bruttopäästöt kuitenkin kasvavat lentoliikenteen kasvun myötä ennen kuin toimet alkavat vaikuttaa  ja uudet teknologiat ovat käytössä. Näitä päästöjä kuitenkin kompensoidaan muilla toimilla.

Finnairin lentoliikenteen bruttopäästöt vuonna 2019 olivat 3,5 mijoonaa tonnia hiilidioksidia.

 Finnair aikoo käyttää vuoden 2025 loppuun mennessä vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin polttoaineisiin. Biolpolttoaineen käyttömäärää siis lisätään vuosittain. Käytännössä lentoja tullaan siis lentämään biopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seokselle. Nykyinen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset.

JauhiainenNeste on Finnairin uusiutuvan polttoaineen toimittaja Helsinki-Vantaalla. Valmistajan mukaan tälläinen SAF-polttoaine  (Sustainable Aviation Fuel) on noin 3-4 kertaa fossiilista polttoainetta kalliimpaa. Neste MY vähentää päästöjä kuitenkin jopa 80 prosentilla verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen.

"Finnairille toimitettavan uusiutuvan polttoaine raaka-aineiksi on sovittu käytetty paistinrasva ja eläinrasva. Emme käytä esimerkiksi palmuöljyä", kertoo Nesteen Sami Jauhiainen.

"Jätetähde raaka-aineet ovat hyvin frakmentoituneesti sijoittuneita ja sitä varten on rakennettu merkittäviä kumppanuuksia raaka-aineiden saamiseksi tuotantoon. Koko elinkaaren päästöt on otettu huomioon siksi päästövähennys on 80 prosenttia eikä 100 prosenttia", jatkaa Jauhiainen.

Neste tuottaa uusiutuvan lentopolttoaineen Porvoossa ja nykyinen kapasiteetti on 100 000 tonnia. Singaporen jalostamon laajennus kasvattaa määrän vuonna 2022 miljoonaan tonniin vuodessa. Tavoite on yli 20 miljoonan tonnin valmistus vuoteen 2030 mennessä.

NExBTL_refinery_nesteoilNykyinen Porvoossa vuosittain tuotettu uusiutuva polttoaine siis riittää joksikin aikaa. Suomessa käytetään vuosittain 800 000 tonnia lentokerosiinia ja vuoteen 2030 mennessä tästä määrästä 30 prosenttia tulee olla uusiutuvaa polttoainetta hallituksen suunnitelmien mukaan.

Finnairin vuosittainen kulutus Helsinki-Vantaalla on yli puoli miljoonaa tonnia polttoainetta. Tulevat uusiutuvan polttoaineen tankkaukset suunnitellaan yhdessä  Nesteen kanssa kysynnän perusteella. Finnair ei tässä vaiheessa antanut aikataulua koska biokerosiinin käyttö Helsinki-Vantaalla alkaa.

Singaporen jalostamon lisäkapasiteetti on tarpeen, mutta toimitusketjuna Helsinki-Vantaalle yhtälö ei toimi. Finnair lentää myös Singaporeen, josta se todennäköisesti tankkaa tulevaisuudessa Nesteen biokerosiinia. Porvoon jalostamon kapasiteetin nostamisesta ei toistaiseksi ole julkistettuja suunnitelmia. Neste voisi tuottaa uusiutuvaa lentokerosiinia tulevaisuudessa myös Rotterdamin jalostamoltaan.


Finnair tekee laajasti toimia päästöjen vähentämiseksi lennoillaan

Finnair vähentää Euroopan liikenteen päästöjään 10-15 prosenttia uusilla hankittavilla lentokoneilla. Niihin investoidaan 3,5- 4 miljardia euroa. Konekauppoja ei ole vielä julkistettu , mutta toimitusjohtajan mukaan päätöksiä tehdään vuoden 2020 aikana. Mannerin yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä kertoman mukaan tilaus tulee sisältämään kapearunkokoneiden ohella myös kourallisen laajarunkokoneita.

Vastuullisuustoimenpiteisiin panostetaan 60 miljoonalla eurolla yhtiön sisällä. Tärkein toimenpiteistä on painon hallinta lentokoneissa ja polttoainetehokkuus.

Larilahti"Jo yhden kilogramman matkavaravähennys lennoilla per matkustaja vaikuttaa vuositasolla merkittävästi. Polttoainesäästöllä lennettäisiin jopa 20 kertaa Helsingistä Tokioon", kommentoi Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.

Euroopan lennoilla painoa säästetään mm. lopettamalla tuotemyynti. Painosäästöä tulee 50-100kg per lento ja vuosittain näin saadaan säästöä 220 000 kg päästövähennyksinä. Lentokonemyynti loppuu 29. huhtikuuta, jonka jälkeen ostoksia voi tilata koneeseen ennakkomyynnillä. Näin ilmaan ei nouse ylimääräisiä tuotteita.  

"Vastuullisuus näkyy johtamisessa, prosesseissa ja jokaisessa työntekijässä. Vastuullisuus tulee toiminnan ytimeen. Finnairin hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että yhtiöjärjestystä muutetaan mahdollistamaan huomoimaan kaikkien sidosryhmien tarpeet entistä paremmin. Yhtiöjärjestyksen  ehdotetaan muutosta niin, että Finnair voi osallistua toimintaan, joka lisää positiivisia vaikutuksia ja vähentää negatiivisia vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan.  Finnair täyttää kolmen vuoden päästä 100 vuotta. Tällä valmistaudutaan ja määritetään tulevaa sataa vuotta", sanoo Manner.


Lentäjät voivat tehdä merkittäviä polttoainesäästöä tukevia toimia

Hakala_1Finnairin tekninen ohjaaja lentokapteeni Tom Hakala avasi polttoainetaloudellisuuden olevan osa lentäjien työpäivää. Se on jopa osa lentäjien peruskoulutusta ja mukana myös vuosittaisissa koulutuksissa.

"Ohjaajat ovat todella motivoituneita asian suhteen ja  säästämään polttoainetta. Tämä on olennainen osa heidän työtään", kommentoi lentokapteenin tehtävissäkin työskentelevä Hakala.

Lennonsuunnitteluun liittyvällä tankkauspäätöksellä voidaan tehdä merkittäviä säästöjä. Lentokoneella voidaan suorittaa tietyissä olosuhteissa yksimoottorirullaus lähtiessä lennolle. Sillä säästetään 5-10kg polttoainetta per rullausminuutti. Vastaavasti sisäänrullaus voidaan tietyin raja-arvoin suorittaa samalla tavoin. Näitä toimia harjoitellaan myös simulaattorissa.

Hakala_saastotLennon aikaista optimointia on lentokorkeuden ja nopeuden säätäminen olosuhteiden ja mahdollisuuksien mukaan. Myös lentoreittiä pyritään optioimaan. Nykyisin Pohjoismaissa on käytössä vapaan reitityksen ilmatila, mutta muualla Euroopassa reitillä voi olla mutkia, joita ei lennonsuunnittelussa voi välttää.

Myötätuulten ja etuajassa saapumisen osalta voidaan säästää polttoainetta lentämällä hitaammin. Näin saavutetaan myös polttoainesäästöjä.

Yksi merkittävä säästömahdollisuus on jatkuvan liu'un menettely ilman vaakalento-osuuksia. Tämä vähentää päästöjen lisäksi myös lentomelua. Lähestymisvaiheessa isossa roolissa on myös lennonjohto ja muu ilmaliikenne. Helsinki-vantaalla noin 80 prosenttia lähestymisistä lennetään jatkuvan liu'un menetelmillä. Näin saavutetaan noin kaksi miljoonaa kiloa polttoainesäästöä per vuosi.


Uusia lipputyyppejä mahdollistamaan matkustajien biopolttoaineostot

Finnair tuo loppuvuodesta 2020 asiakkailleen tarjolle uudenlaisia lipputyyppejä, joilla voi pienentää hiilijalanjälkeään uusiutuvan polttoaineen käytön kautta. Asiakas voi ostaa haluamansa määrän biopolttoainetta. Lipun voi ostaa myös ilman biopolttoaineostoa.

Finnair_tankkausFinnair kiihdyttää uusiutuvan polttoaineen käyttöä ja tuplaa asiakkaan ostaman biopolttoainemäärän.

Yrityssopimusten osalta lentojen päästöjen hyvitys alkaa 1.9.2020. Päivämäärä on pitkällä, koska Finnair joutuu uusimaan järjestelmiään Push for Change -hankkeen valitettavan päättymisen myötä. Uusien lipputyyppien ja niihin liittyvien biopolttoaineostojen odotetaan olevan lain mukainen tapa toimia.

  Myös Finnairin henkilöstön työmatkat lennetään jatkossa uusiutuvan polttoaineen ja fossiilisen polttoaineen yhdistelmällä. Näin saadaan lisään päästövähennyksiä. Finnairin lisäksi mukana päästövähennyksissä on Nesteen henkilökunnan työmatkat. Myös muut yritykset pääsevät mukaan.

Neste on tuottanut uusiutuvaa biopolttoainetta jo ainakin KLM:lle, Lufthansalle ja JetBluelle.

Päivitys kello 09.40: lisätty lehdistötilaisuuden tietoja.
Päivitys kello 12.28: Lisätty tieto, että biopolttoaineen käytön aloitus on vielä avoinna.

Lue myös: