Finnair tarjoaa asiakkailleen 16. maaliskuuta 2022 alkaen jälleen mahdollisuuden hyvittää lentojensa päästöjä yhdistämällä sertifioituja päästövähennysprojekteja ja uusiutuvia lentopolttoaineita. Uuden palvelun avulla Finnairin matkustajat voivat laskea lentonsa päästöt ja hyvittää lennon hiilijalanjäljen yhdistämällä saumattomasti uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF) ja päästövähennysprojekteja. Finnairin ja sen yhteistyökumppanin laskurilla voi valita minkä verran omia päästöjään hyvittää uusiutuvalla polttoaineella ja minkä verran muilla ns. hyvitysprojekteilla. Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö vähentää lentoliikenteen päästöjä jopa 80 prosentilla. Hinta vaihtelee sen mukaan, miten käytettävä summa jakautuu näiden kahden välillä. Palvelu toimii Finnairin yhteistyökumppanin Chooosen sivustolla. ”Sekä Finnair että asiakkaamme haluavat pienentää lentomatkustuksen hiilijalanjälkeä, ja haluamme tarjota asiakkaillemme yksinkertaisen ja läpinäkyvän tavan tähän”, sanoi Finnairin vastuullisuusjohtaja Eveliina Huurre. "Palvelumme yhdistää kaksi keskeistä työkalua, joita molempia tarvitaan hiilineutraaliin lentämiseen: uusiutuvat lentopolttoaineet ja päästövähennysprojektit", jatkoi Huurre. Finnair toteaa, että uusiutuvan lentopolttoaineen korkea hinta ja rajallinen saatavuus asettavat edelleen haasteita sen käytön lisäämiselle, joten kysynnän ja tarjonnan kasvattaminen on tärkeää polttoaineen hinnan laskemiseksi ja saatavuuden lisäämiseksi. Päästöhyvitykset puolestaan ovat edelleen keskeisiä ilmailun hiilineutraaliuden saavuttamisessa, ja tarvitaan luotettavia päästövähennysprojekteja, joilla on konkreettisia vaikutuksia päästöihin. Finnairin aiempi Push for Change -päästöhyvityspalvelu lopetettiin maaliskuussa 2020 Suomen lainsäädännön vuoksi, jota on sittemmin muutettu siten, että yritykset voivat tarjota päästöhyvityspalveluita kuluttajille. Finnair tavoittelee nettopäästöjen puolittamista vuoden 2025 loppuun mennessä ja hiilineutraaliuden saavuttamista vuoden 2045 loppuun mennessä ja työskentelee systemaattisesti näitä tavoitteita kohti. Keväällä 2020 Finnair julkisti yhteistyön Nesteen kanssa uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisäämisestä. Hanke on jäänyt koronapandemian jalkoihin. Finnair kertoi tuolloin suunnitelmastaan käyttää vuoden 2025 loppuun mennessä vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin polttoaineisiin. Biopolttoaineen käyttömäärää siis lisätään vuosittain. Käytännössä lentoja tullaan siis lentämään biopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seokselle. Nykyinen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset. Eri toimijoilla on käynnissä hankkeita, joilla mahdollistetaan lähivuosina myös 100 prosenttisen biopolttoaineen käyttö. Finnairin työkalut päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi ovat sama kuin ennen pandemiaa – painopisteenä on omien päästöjen vähentäminen lentokoneiden painoa vähentämällä, polttoainetehokkaat lentomenetelmät sekä uusiutuvien polttoaineiden käyttö ja päästöhyvitykset. Uusiutuvat lentopolttoaineet vähentävät suoraan lentoliikenteen CO2-päästöjä. Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetäänkin maailmanlaajuisesti keskeisimpänä ratkaisuna ilmailun päästöjen vähentämiseksi lyhyellä aikavälillä. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. MH Lue myös:
|
|||