Finnairin tammikuussa 2019 julkistama Push for Change -hanke mahdollistaa pian yhtiön kaikkien aikojen neljännen biopolttoainelennon toteutumisen. Matkustajille on tarjottu mahdollisuus kompensoida lentojen päästöjä osallistumalla päästövähennysprojektiin tai ostamalla biopolttoainetta. Markkinanluontivaiheessa oleva hanke on käynnistynyt hyvin ja kuluttajien odotetaankin siirtyvän harkintavaiheen jälkeen myös kompensointipalveluiden käyttäjiksi. Matkustajat voivat hyvittää lentojensa päästöt tukemalla hiilinieluhankketta tai vähentää päästöjään ostamalla biopolttoainetta. Finnair kertookin lentävänsä lähikuukausina ensimmäisen Push for Change -hankkeeseen liittyvän biopolttoainelennon. Maaliskuun 2019 loppuun mennessä kaikkiaan 2545 matkustajaa hyvitti päästöjään Push for Change -kampanjassa. Varoja päästöhyvitykseen kertyi 18 248 euroa. Keskimäärin matkustajat ovat siis maksaneet reilun seitsemän euron lisämaksun. Suurin osa kampanjaan tarttuneista matkustajista osallistui hiilinieluhankkeeseen ja pienempi osa osti biopolttoainetta lentokoneisiin. Esimerkiksi biopolttoainetta voi ostaa Finnairin palvelun kautta 10, 20 tai 65 eurolla. Yhtiön mukaan se vastaa 15% biopolttoainepanostusta edestakaisella kotimaan lennolla, Euroopan lennolla tai kaukolennolla. Päästöjään on hyvittänyt vielä hyvin pieni osuus matkustajista, sillä Finnair kuljetti vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ennätysmäärän eli 3 147 800 matkustajaa. Päästöhyvitysten määrän odotetaan nousevan nopeasti. Finnair ei pidä mahdollista lentoveroa tarkoituksenmukaisena, sillä sitä ei voi kohdistaa valtion budjetista suoraan ympäristöhankkeisiin. Matkustajien vapaaehtoinen päästöhyvitys esimerkiksi biopolttoaineostoina toisi suoria ympäristövaikutuksia. "Kauttamatkustus on Finnairille iso asia ja tarjoamme asiakkaillemme lyhyttä pohjoisen reittiä Aasiasta Eurooppaan Helsinki-Vantaan kautta. Mahdollinen lentovero voisi johtaa matkustajat valitsemaan pidemmän reitityksen, joka taas ei ole hyväksi ympäristölle", kertoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Finnair teki ensilentonsa biopolttoaineella vuonna 2011 lennolla Amsterdamista Helsinki-Vantaalle. Tuolloin käytettiin juuri SkyNRG:n polttoainetta. Tuolloin biopolttoainemäärän kerrottiin olevan puolet lennon tankkauksesta. Biopolttoainelentoja lennettiin kaksi kappaletta. Vuonna 2014 Finnair lensi yksittäisen lennon New Yorkiin Airbus A330-koneella. Tuolloin tankeissa oli 10 prosenttia SkyNRG:n biokerosiinia. Seuraavan biopolttoainelennon odotetaan toteutuvan siis vielä kuluvan vuoden aikana ja tuolloin laajarunkokoneen tankeisssa odotetaan olevan 15 prosenttia biopolttoainetta. Finnair on viime vuosina lisännyt liikennettä merkittävästi. Viimeisimmässä raportissaan Trafille Finnair kertoi vuoden 2017 osalta CO2-päästöjen olleen 1 051 722 tonnia CO2-päästöjä, kun määrä oli vuoden 2016 osalta 988 568 tonnia. Vuonna 2017 Finnair lensi 81 koneella yli 130 000 lentoa. Kuluvan vuoden aikana Finnair saa laivastoonsa jo 14:sta polttoainetehokkaan Airbus A350-900 -laajarunkokoneen. Kapearunkolaivaston uusimishanke on myös käynnissä mutta aikataulu on edelleen avoin. "Vaihtoehtoja tutkitaan. Kapearunkolaivaston uudistaminen on Finnairille tulevan vuosikymmenen suurin investointi" päätti Manner. Artikkeli: Ekologinen lentäminen kiinnosti – Helsingissä kaksi tapahtumaa samana päivänä Lue myös:
|
|||