Latvialainen airBaltic avaa ensimmäisen Baltian ulkopuolella sijaitsevan liikenteen solmukohtansa Tampere-Pirkkalaan. Toukokuussa 2022 avataan kuusi suoraa reittiä Eurooppaan, joiden lisäksi lentojen määrää Riikaan kasvatetaan. Tampereen alue nousee airBalticin avulla matkailun maailmankartalle ja yhdistyy yhdellä välilaskulla eri puolille maailmaa jopa mannertenvälisin lennoin.
Niiden myötä Tampere ja lähialueet nousevat merkittävästi matkailumaailman kartalle, sillä latvialaisoperaattorilla on codeshare-yhteistyötä 24 lentoyhtiön kanssa. Niiden joukossa ovat mm. Lufthansa ja SAS sekä Emirates. Tampereen tavoitettavuus ei siis laajene vain kuuden uuden reitin verran vaan merkittävästi suuremmin Lufthansan Frankfurtin ja Münchenin liikenteen solmukohtien ja SAS liikenteen solmukohtien Kööpenhaminan ja Oslon reittiyhteyksillä. Tampere yhdistyy jo näiden yhteyksien kautta maailmankartalla yhdellä välilaskulla merkittävään määrään suurkaupunkeja ympäri maailmaa. Uudet suorat reitit julkistettiin Tampere-Pirkkalan lentoasemalla yhdessä Finavian ja Tampereen kaupungin kanssa 14. joulukuuta 2021. Lentoaseman asematasolla esiteltiin latvialaisyhtiön uusinta, lokakuussa 2021 vastaanotettua 149-paikkaista Airbus A220-300 -matkustajakonetta. “Euroopassa on paljon Tampereen kaltaisia kaupunkeja, joiden saavuttaminen on vaikeaa. airBaltic tarjoaa yhteyksiä juuri tällaisiin kohteisiin. Olemme aiemmin ilmaisseet, että jonain päivänä siirrymme toimimaan myös Baltian ulkopuolella. Se päivä tuli aiemmin kuin suunnittelimme. Odotimme sen tapahtuvan, kun laivastossamme on 40 A220-konetta. Määrä tulee täyteen vuoden 2022 lopussa. Näimme kuitenkin mahdollisuuden Tampereella hieman etuajassa. Tulevaisuutemme on Baltian maiden ulkopuolella”, sanoi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss Lentoposti.fi:lle. "Toivotan airBalticin uuden lentoliikenteen solmukohdan tervetulleeksi Tampereen kaupungin puolesta. Muistan kuinka iloisia olimme viisi vuotta sitten, kun Tampere-Riika -reittiyhteys avattiin. Nyt Tampere nousee kansallisella tasolla merkittäväksi liikenteen solmukohdaksi ja antaa hyvät lähtökohdat kansainvälistymiselle ja liiketoiminnan kasvattamiselle", sanoi Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen. “Tampereen seudulla on nyt kaivattu pikatie muualle Eurooppaan ja maailmalle. Uudet, suorat yhteydet helpottavat sekä yritysten kansainvälistymistä, osaajien ja opiskelijoiden houkuttelua, innovointia, matkailua että koko seudun elinvoiman kasvattamista entisestään. Tampereen seudun lisäksi uudet reitit palvelevat myös muun sisäisen Suomen tarpeita”, arvioi Ikonen uusien reittien avaamia mahdollisuuksia. "Olemme erittäin ilahtuneita airBalticin sitoutumisesta Tampereelle. Olemme työskennelleet airBalticin kanssa useiden vuosien ajan, mutta tämä avaus nostaa yhteistyön uudelle tasolle. Vaikeiden aikojen jälkeen erittäin mukava kuulla tällaisia uutisia. Tampere-Pirkkalan lentoasema on hyvin tärkeä Finavialle ja olemme investoineet siihen viimevuosien aikana 20 miljoonaa euroa, mikä on merkittävä investointitaso. Nyt olisi tärkeää, että matkustajat löytävät uudet reitit", sanoi Finavian verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkonen. Kyseessä on siis ensimmäinen kerta, kun 26 vuotta toiminut airBaltic avaa lentoliikenteen solmukohdan Baltian ulkopuolelle. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun kansainvälinen reittilentoyhtiö avaa liikenteen solmukohdan Suomessa muualla kuin Helsinki-Vantaalla. airBaltic sijoittaa Tampere-Pirkkalaan ensivaiheessa yhden A220-koneen ja sen tarvitsemat miehistöt. Ajan myötä rekrytoidaan mahdollisesti myös uutta miehistöä, jotka haluavat asua Tampereen seudulla. Ensivaiheessa Tampereelta lentävät miehistöt ja tarvittavat mekaanikot tulevat Riiasta ja asuvat hotelleissa. “Aloitamme yhdellä koneella ja meillä on kovat odotukset Visit Tampereen, Tampereen kaupungin sekä muiden lähikaupunkien aktiivisuuden perusteella. Kyseessä on merkittävä sitoutuminen hankkeeseen. He osoittivat meille, että tämän alueen ihmiset voivat täyttää lentokoneet, kun heille tarjotaan yhteyksiä. Tampere voidaan kuuden suoran reitin avulla saavuttaa merkittävän laajasti. Olemme osoittaneet Baltiassa miten yhdistämme pieniä valtioita kuten Viro, Latvia ja Liettua jo 80 kohteeseen", kertoi Gauss yhtiön laajentamisesta Suomeen. “Toukokuu on hyvä aika aloittaa, kun silloin Tampereella käynnistyy jääkiekon MM-kilpailut. Matkustajat, jotka lentävät sinne kerran haluavat varmasti lentää Tampereelle uudestaan. Se tuo vapaa-ajanmatkustukselle kysyntää. Liiketoimintasuunnitelmaa ei luonnollisesti voi perustaa MM-kisoille, mutta se antaa hyvän aloituspohjan”, kertoi Gauss avauksen ajankohdasta. “Avain on suorissa lennoissa isoihin liikenteen solmukohtiin, joihin meillä on lähtöaikoja. Frankfurt, München, Oslo ja Kööpenhamina ovat merkittäviä lentoasemia Euroopassa. Tulevaisuudessa mahdollistamme pienille ja suurille toimijoille hyvät suorat lentoyhteydet”, jatkoi Gauss. “Me olemme lentäneet jo aiemmin Tampereelta Riikaan ja olemme nähneet sen myötä positiiviset vaikutukset verkostossamme. Nyt näemme suorissa lennoissa liiketoimintamahdollisuuksia. Matkustus palautuu, kun rajoitukset poistuvat”, totesi Gauss. “Ihmiset tarvitsevat edelleen tapaamisia kasvokkain. On myytti, että online-tapaamiset vähentäisivät matkailua. Tampereelle matkustamiselle tulee olemaan paljon kysyntää useista eri syistä ja myös liikematkailun osalta. Kysyntää on myös paikallisesti ja AirBaltic tuo heille mukavan matkustuskomuksen ja mahdollisuuden käyttää päivä tehokkaasti”, arvio Gauss näkymiä. Vapaa-ajan matkustusmarkkinoita airBaltic palvelee erityisesti lentoyhteyksillä Malagaan ja Rhodokselle. Suorat Tampereelta avattavat reitit eivät vaikuta Riian kautta tarjottaviin jatkolentoihin vaan ne täydentävät Tampereen saavutettavuutta. AirBaltic panostaa myös olemassaolevaan reittiyhteyteen ja kasvattaa kesäaikataulukaudella lentojen määrää Tampere-Pirkkalasta Riikaan. Reittiä lennetään 28. maaliskuuta 2022 lähtien päivittäin. “airBaltic tarjoaa yhteyksiä ihmisille, jotka sukkuloivat eri maiden välillä. Suorat lentoyhteydet mahdollistavat helpommin kotiinpaluun Euroopasta Tampereen alueelle. Kyseessä on iso kaupunki, jolla on laaja tavoitettavuus. On yllättävää ettei Finnair lennä Tampereelta merkittävästi enemmän", kertoi Gauss. “Tallinnassa ensimmäinen kone oli menestys, jonka jälkeen lisäsimme sinne toisen koneen. Tällä hetkellä näyttää, että lisäämme sinne mahdollisesti kolmannenkin koneen. Tampereenkin osalta kaikki riippuu menestyksestä. Jos koneet täyttyvät aina, tulee toinenkin kone sinne nopeasti. Katsotaan miten toiminta käynnistyy, jonka jälkeen teemme tarvittavat analyysit”, arvioi Gauss Tampereen liikenteen solmukohdan kasvumahdollisuuksia. "Lennämme hiihtokaudella Riiasta Kittilään. Verkostoa arvioidaan jatkuvasti laajalla alueella Dubaista Kittilään. Emme halua kilpailla olemassa olevien yhteyksien kanssa, jotka näyttävät toimivan Suomessa", totesi Gauss mahdollisuudesta lentää myös Suomen sisäisiä lentoja. "Tarjoamme yhteyksiä, mutta niiden tulee olla toimivia meille sekä asiakkaille. Koneemme on tehokas reiteillä, joissa ei esimerkiksi ole junayhteyttä myös lyhyiden reittien osalta. Esimerkkeinä lennot Tallinnasta Riikaan. airBalticin lyhimpiä reittejä on myös Riika-Liepaja. Pisin on puolestaan Riika-Dubai. A220 -koneella voisimme lentää Riiasta myös Delhiin ja Addis Abebaan saakka", kertoi Gauss. “Myös kotikentällä Riiassa tapahtuu paljon. Meillä on jo 32 Airbus-konetta ja lentoasema näyttää niiden myötä hyvin vihreältä. Ennen pandemiaa lentokenttä oli jo lähellä kapasiteetin rajoja. Tällä hetkellä kapasiteetti kuitenkin riittää, mutta lentokentälle rakentuu jo uusi terminaali. Lisäksi noin 150 metrin päähän terminaalista rakentuu uusi juna-asema. airBaltic puolestaan rakentaa lentokentälle Baltian alueen suurinta lentokonehallia, joka on kooltaan 40 000 kuutiometriä. Se mahdollistaa huoltotilat seitsemälle A220-koneelle”.
Matkustajakysyntä on kasvussa – myynnissä merkittävä määrä matkustajapaikkoja Matkustuskysynnän odotetaan nousevan merkittävästi pandemian aikanaan väistyessä. Finavian tilastojen mukaan Tampere-Pirkkalan kautta matkusti vuonna 2019 eli ennen pandemiaa 222390 matkustajaa eli keskimäärin 18500 matkustajaa kuukaudessa. Luvuissa ovat mukana lähtevät ja saapuvat matkustajat. Tästä kokonaismatkustajamäärästä kotimaan matkustajia eli todennäköisesti jatkolennoille suunnanneita matkustajia oli hieman yli 87 000. airBaltic tarjoaa toukokuusta 2022 alkaen 16 suoraa uutta viikkovuoroa Tampereella Eurooppaan ja takaisin. Edestakaisilla lennoilla on viikoittain tarjolla 4640 matkustajapaikkaa. Lisäksi tarjolla on viikoittain myös 1740 istuinpaikkaa edestakaisilla lennoilla Riiaan ja Tampere-Pirkkalan välillä. Kesäkuukausien osalta tarjolla on Tampere-Pirkkalan osalta siis lähes 27000 paikkaa, joka on merkittävä määrä kapasiteettia myytäväksi. AirBalticille riittää tuloksentekoon jopa hieman alle 80 prosentin matkustajakäyttöaste. “Jos katsotaan matkustajamääriä, joita aiomme lennättää Tampere-Pirkkalan kautta tarvitaan lisää taksikuskeja, lisää bussikuskeja, enemmän ravintolapalveluita, enemmän henkilöstöä siivoamaan ja tankkaamaan koneita, purkamaan matkatavaroita. airBalticin lennot ovat mahdollisuus muille yrityksille ja ne tarvitsevat lisää työvoimaa”, arvioi Gauss tilannetta. Tarve on siis matkustajavirroille Tampereen ja Pirkanmaan alueen lisäksi laajemmalta alueelta Suomesta, mutta myös Euroopasta. Tampere-Pirkkalan lentoaseman kautta kulkevista matkustajista kilpailevat myös Ryanair, Wizz air ja SAS sekä Finnair, joka on korvannut Tampereen lentoja osittain bussikuljetuksella. Tampereelle haetaan airBalticin, Business Tampereen ja Tampereen kaupungin välisessä yhteistyössä näkyvyyttä mainostamalla kaupunkia ja lähialueita laajasti kuudessa uudessa kohteessa. Markkinoinnin kuluista vastaavat laajasti suomalaiskumppanit. “Pandemian jälkeen on erittäin hyvä strateginen askel tarjota yhteyksiä Tampereelle. Annetaan innovatiivisen airBalticin olla Tampereen seudun kasvun veturi", päätti Gauss. airBalticin odotettiin vuonna 2010 tehtyjen julkistusten myötä perustavan liikenteen solmukohdan Ouluun. Hanke kuitenkin kariutui talousvaikeuksiin vuonna 2012. Kohteina Oulusta olivat Riika, Turku, Tukholma ja Tallinna. Tavoitteena oli mm laajentaa reittiverkostoa Norjaan sekä Venäjälle. Tuolloin yhtiö suunnitteli lentävänsä myös mm. Kajaanista ja Kemistä Riikaan, Tallinnaan ja Tukholmaan. Täyden palvelun lentoyhtiö – uudet Airbus A220-300 -koneet airBaltic on ns. täyden palvelun lentoyhtiö ja sen lennoilla on business- ja economy-luokat. Ensimmäisessä on tarjolla on suuri lämminruoka ja laaja juomatarjoilu. Kustannustietoisille matkustajille on tarjolla economy-luokassa mahdollisuus tilata lennolle lämmin ruoka. Koneissa on tarjolla myös wifi-yhteys, jonka kautta voi tilata ruokaa ja juomaa matkustamohenkilökunnalta. Tarjolla on myös lennonaikainen myynti. Nykyisin latvialaisoperaattori lentää ainoastaan Airbus A220-300 -koneilla, joita sen laivastossa on nyt siis 32 kappaletta ja vuoden 2022 lopussa jo 40. Vuoden 2023 loppuun mennessä laivastossa saattaa olla jo 50 A220-300 -konetta. airBaltic tilasi vuonna 2018 kaikkiaan 60 A220-300 -konetta. Kyseisestä tilauksesta optioita oli 30 koneen verran. Tuolloin konetyyppi tunnettiin vielä nimellä Bombardier C Series. Ensimmäisen silloisen CS300 -koneensa airBaltic vastaanotti ensimmäisenä asiakkaana vuonna 2016. Suositussa A220-300 -koneessa on 149 matkustajapaikkaa 2+3 konfiguraatiossa. Tämä mahdollistaa jopa 80 prosentille matkustajista ikkuna- tai käytäväpaikan. Myös istuinväli on perinteistä suurempi ja tarjolla on hyvät jalkatilat. airBalticin A220 -koneissa penkkien yllä on pienet ruudut, joissa näkyy reittikartta, lennon tietoja, tiedot jatkolennoista sekä kaupallisia mainoksia. Matkustamon ikkunat ovat kooltaan merkittävästi isommat kuin A320- ja Boeing 737 -koneissa. Ainoastaan Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneessa on suuremmat ikkunat kuin A220-koneessa. A220-koneen käytävä on perinteistä kapearunkokoneen käytävää leveämpi ja se mahdollistaa tarjoilun aikana matkustamohenkilökunnan ja tarjoilukärryn ohittamisen esimerkiksi wc-käynnin yhteydessä. Koneessa on kolme tilavaa WC:tä, joista yksi on edessä ja kaksi takana. Tulevaisuudessa takakeittiössä sijaitsevat WC-tilat voi yhdistää yhdeksi suureksi tilaksi. Matkatavarahyllyt ovat kategorian suurimmat ja niihin mahtuu 50 laukkua enemmän matkustajia kohden kuin samankokoisessa Boeing 737 -koneessa. Lisätila mahdollistaa merkittävästi nopeamman koneeseen nousun. MH Lue myös:
|
|||