Airbus ja Air Canada lentävät tänään Torontosta Mexico Cityyn lennon, joka tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä 40 prosenttia tavalliseen lentoon verrattuna. A319-lentokoneen reittilennolla hyödynnetään ekopolttoainetta sekä matkan sujuvuutta parantavia järjestelyjä sekä maassa että ilmassa.
Lento on toinen neljästä biopolttoainelennosta, joilla kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n pääsihteeri Raymond Benjamin lentää Rio de Janeirossa pidettävään YK:n kestävän kehityksen Rio +20 -konferenssiin.
Ekotehokkaassa A319-koneessa käytetään polttoainetta, josta puolet on valmistettu käytetystä ruokaöljystä. Lentoreitti ja -korkeus on optimoitu niin, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän: lennonvalvonnan luvalla kone lentää suorinta mahdollista reittiä polttoaineen kulutuksen kannalta parhaalla korkeudella. Lentokenttää lähestytään jatkuvan liu’un menetelmää käyttäen, mikä pienentää paitsi polttoaineen kulutusta myös koneen aiheuttamaa melua.
Maassa ekotehokkuutta parantaa siirtyminen kiitoradalle ja -radalta vain yhden moottorin avulla sekä koneen puhdistaminen sen aerodynamiikan parantamiseksi.
“Tämän päivän lento Air Canadan kanssa osoittaa, että ilmailu pystyy vähentämään päästöjään. Jotta vähennykset saadaan tavallisille reittilennoille, tarvitaan poliittista halua edistää hankkeita biopolttoaineiden käytön lisäämiseksi ja lennonjohtojärjestelmien modernisoinnin nopeuttamiseksi”, Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier sanoo.
Airbus on sitoutunut ilmailualan yleisiin tavoitteisiin: hiilidioksidineutraaliin toimintaan vuoteen 2020 mennessä ja polttoainetehokkuuden lisäämiseen 1,5 prosentilla vuosittain. Airbusin tutkimukseen ja kehitystyöhön käyttämistä varoista yli 90 prosenttia käytetään ympäristöteknologiaan.