Airbus on toteuttanut koelentoja 100-prosenttisella SAF-polttoaineella nyt A319neo-, A350- ja A380-koneilla. Nyt toteutetuilla koelennoilla on kyse jälleen yhdestä askeleesta kohti entistä laajempaa uusiutuvien lentopolttoaineiden käytön hyväksyntää ilmailussa. Nykyisin sallittu sekoitussuhde uusiutuvien ja fossiilisten lentopolttoaineiden osalta on 50 prosenttia. Nelimoottorisen Airbus A380 -koelentokoneen yhdessä Rolls-Royce Trent 900 -moottorissa käytettiin 25. maaliskuuta 2022 suoritetulla kolmituntisella koelennolla ainoastaan uusiutuvaa lentopolttoainetta. Koelennolla selvitettiin polttoaineen käytön vaikutuksia uloimmassa moottorissa sekä APU-moottorin käytössä. Toisella A380 -koneen koelennolla suunnattiin 100% SAF-polttoaineella Toulousesta Nizzaan 29. maaliskuuta 2022. Koelennolla selvitettiin SAF-polttoaineen käyttöä lentoonlähdöissä ja laskeutumisissa. Kyseisellä koelennolla SAF-polttoainetta käytettiin sisemmässä moottorissa ja selvitettiin vaikutuksia myös polttoainemittauksiin. A380-koneen koelennoilla käytetyt 27 tonnia 100 % uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitti Total Energies, joka valmistaa biopolttoainetta Normandiassa lähellä Le Havrea. Raaka-aineina valmistaja käyttää hydroprosessoituja estereitä ja rasvahappoja (HEFA), joka ei sisällä aromaattisia yhdisteitä tai rikkiä ja koostuu pääasiassa käytetystä ruokaöljystä sekä muista jäterasvoista. Airbus on lentänyt noin 12 kuukauden aikana koelentoja 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella jo kolmella konetyypillä.
Tätä seurasi lokakuussa 2021 toteutettu koelento A319neo-kapearunkokoneella Volcan-hankkeessa (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux), jossa käytettiin myös Total Energiesin toimittamaa polttoainetta. Airbus käyttää A380-koelentokonettaan tulevaisuuden teknologian koelentoalustana. Edellämainituissa lentokonetyypeissä käytetään kolmea erilaista moottorityyppiä. Lentokoneiden lisäksi Airbus on käynnistänyt koelentokampanjan SAF-polttoaineen käytöstä myös H225-helikopterilla. ECLIF3- ja Volcan-koelentohankkeet jatkuvat myös vuodelle 2023, mutta A380-koneen osalta kyseessä oli vain noin kahden viikon mittainen koelentosarja, jonka aikana pyrittiin keräämään mahdollisimman paljon tietoa 100-prosenttisen SAF-polttoaineen käytöstä.
Uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi. Kaikki Airbusin valmistamat konetyypit voivat nykyisin hyödyntään 50 % SAF-polttoainesekoitussuhdetta fossiilisen kerosiinin kanssa. Airbusin kehityshankkeiden tavoitteena on mahdollistaa 100 % uusiutuvan lentopolttoaineen hyväksyntä käyttöön vuosikymmenen loppuun mennessä. MH Lue myös:
|
|||