Ensimmäisenä Airbusin päätöksestä kertoi Wall Street Journal. Yhtiön edustajat ovat vahvistaneet mm. AP:lle ja CNBC:lle, että valmistaja luopuu litium-ioni -akuista asiakkaille luovutettavissa A350 XWB -koneissa. Koelentoja varten jo rakenteilla olevissa koneyksilöissä niitä kuitenkin käytetään testiohjelman alkuvaiheissa. Tuotantoversiossa palataan koeteltuun NiCad-akkuteknologiaan ja sille haetaan tyyppihyväksyntä. Muutoksen ei odoteta aiheuttavan viivästyksiä A350:n käyttöönottoon.
Tapauksille ei ole vielä löytynyt selkeää selitystä, vaikka ongelman lähtökohdaksi on paljastunut oikosulku yhdessä akun kennoista. NTSB:n ja JTSB:n tutkijat selvittävät parhaillaan, aiheuttivatko akkukennoihin muodostuneet ns. dendriitit oikosulun. Kyseessä on metallurgian alan termi, joka tarkoittaa eräänlaista ei-toivottua kiderakennetta materiaalissa. Airbusin ratkaisu on perusteltu etenkin maineenhallinnan kannalta, mutta sillä varmistetaan myös A350:n aikataulussa pysyminen. Teknisesti yhtiö luottaa edelleen käyttämäänsä litium-ioni -akkuun. Sillä ja sen säätöjärjestelmällä on eri valmistaja kuin 787-koneiden akuilla. Airbus A350:n litium-ion -akkujen ja niiden säätöjärjestelmän valmistajaksi valittiin vuonna 2008 ranskalainen Saft Groupe. Boeing 787:ssa on järjestelmän kokonaisvastuu on ranskalaisella Thalesilla, säätöjärjestelmän tekee amerikkalainen Securaplane ja akut valmistaa japanilainen GS Yuasa. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO perui 13. helmikuuta vasta vuoden 2013 alussa antamansa luvan kuljettaa lentokoneiden litium-ioni -akkuja matkustajakoneiden rahtina. Syynä lupaan oli lentoyhtiöiden tarve nopeasti AOG-tilanteissa (Aircraft On Ground) kuljettaa vara-akkuja vikaantuneisiin 787-koneisiin eri puolille maailmaa. Niiden akkuja on jouduttu vaihtamaan yli 100 kertaa, vaikka koneita on palveluksessa vasta 50. ++
|
|||