Airpron Hattula: Henkilöstömme palkat ovat palvelualan parhaimmistoa

Airpro_Hattula_kalustoKäynnissä olevan lentoliikennekiistan keskiössä olevan Airpron palkat ovat yhtiön mukaan palvelualan parhaimmistoa. Työnantaja kertoo henkilöstönsä ansioiden kokonneen viime vuonna 3,6 prosenttia. Airpro työllistää moniosaajia 16 lentoasemalla ja kaikkiaan työsuhteessa on noin 1300 henkilöä.

Airpron tiedotteen mukaan palvelualan ammattilaisten ansiot ylittävät EK:n ansiotasovertailun mukaan muun muassa kiinteistönhoitajien, matkailu- ja ravintolapalveluiden, kaupanalan varastotyöntekijöiden ja kaupanalan työntekijöiden ansiotason. Kuntatyönantajien ansiovertailun mukaan Airpron taso on kilpailukykyinen myös terveydenhuollon hoitotyöhön verrattuna.

”Airpron ansiotaso on myös korkeampi kuin vartiointialan työehtosopimuksessa, joita kilpailijamme turvatarkastustehtävissä pääasiallisesti käyttävät. On esitetty, että myös Airpron tulisi noudattaa vartiointialan työehtoja, vaikka ne johtaisivat henkilöstöllämme kokonaisuutenaan heikompaan ansiotasoon sekä esimerkiksi vapaapäivien toivominen ja rytmitys muuttuisi työehtojen rakenteiden takia jäykemmäksi”, toteaa Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula.

Airpron mukaan yhtiön vakituisen kokoaikaisen työntekijän keskiansio oli viime vuonna 2700 euroa kuukaudessa. Moniosaajien työnkuvalla keskiansio kohosi laajasti yli 3000 euroon kuukaudessa.

 
Airpro työllistää koko Suomessa
 
Airpro_ready_for_pushbackAirpron henkilöstön keski-ikä yhtiössä on 32 vuotta ja Helsinki-Vantaalla selvästi allekin. Yhtiö kouluttaa työntekijänsä sekä tarjoaa pysyviä ja kokoaikaisia työsuhteita. Kesällä 2017 se  palkkaa myös noin 150 kesätyöntekijää.

Yhtiö painottaa tiedotteessaan, että sillä on tarve säilyttää kilpailukykynsä työnantajana kilpailussa palvelualan työntekijöistä. Tästä syystä yhtiössä on käytössä muun muassa tulospalkkausmalli, jonka odotetaan tuottavan häiriöttömän ja tuloksellisen toiminnan ansiosta vuodelta 2016 paremmin kuin koskaan aiemmin.


Ilmailualan moniosaajat palvelevat yli 100 yritysasiakasta


Airpro tuottaa laajan valikoiman lentoliikenteen tarvitsemia palveluita yhteensä yli sadalle yritysasiakkaalle. Asiakkaiden joukossa on muun muassa lentoyhtiöitä ja lentoasemia. Henkilöstöstä isolla osalla on laaja työnkuva, johon voi sisältyä niin lentoasemille kuin lentoyhtiöille tuotettavia palveluita.

Airpro_kalustoMuun muassa Helsinki-Vantaan lentoasemalla maahuolintatöitä tekevistä ammattilaisista suurin osa tekee tehtäviä yli alalla perinteisten liiketoimintarajojen.

Muihin tehtäviin näillä ammattilaisilla kuuluu esimerkiksi turvatarkastuksia, avustettavien matkustajien saattoja tai matkatavarakärryjen logistiikkaa. Perinteisiä lentoyhtiöille tuotettavia maahuolintatehtäviä ovat muun muassa lähtöporttitehtävät ja lentokoneiden kuormaus.

”Meille tämä tarkoittaa myös sitä, että kilpailijoita on eri palveluiden tuottajina runsaasti. Kilpailijoidemme joukossa on useita isoja palvelualan suuryrityksiä, joilla ei ole käytössä perinteisiä lentoliikenteen työehtosopimuksia ja joissa henkilöstön ansiotaso on Airprota matalampi”, muistuttaa Hattula.

”Suomen halvat lentoasemamaksut ja Airpron tarjoamat tehokkaat lentoliikenteen palvelut ovat yhdessä tukeneet Suomen lentoliikenteen menestystarinaa viime vuosina. Liiketoimintamallimme on tarjonnut isolle määrälle työntekijöitämme kehittyvän työpaikan ja hyvät henkilöstöedut" sanoo Hattula.

"Emme voi hyväksyä, että joutuisimme romuttamaan nykyisen toimintamallin, palaamaan lakkoilijoiden painostuksesta lentoliikenteessä monopoliaikana syntyneisiin viipaloituihin työnkuviin sekä vaarantamaan näin Suomen lentoliikenteen kasvua ja alan työllisyyttä. Se olisi kuin matkaisi aikakoneella taaksepäin ja lähtisi MM-hiihtoihin vanhoilla puusuksilla”, jatkaa Hattula.

Airprolla on voimassa oleva yrityskohtainen työehtosopimus, joka on solmittu suurta osaa yhtiön työntekijöistä edustavien JHL:n, Pardian ja Pron kanssa. Airprossa on perinteisesti ollut henkilöstöjärjestöjen kanssa hyvä yhdessä sopimisen kulttuuri. Tämä on näkynyt muun muassa siinä, että yhtiössä ei ole ollut työehtosopimuksessa mukana olevien järjestöjen kesken lentomatkustajia häiritseviä työtaisteluita.

IAU_lakko_2_2017”Teemme yhdessä yritysasiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa kaikkemme, että lentoliikennettä vakavasti uhkaavien lakkojen vaikutukset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi. Ponnisteluista huolimatta ulkopuolisiin yhtiöihin laajentuvan lakkoilun vaikutukset tulevat valitettavasti näkymään lentoliikenteessä muun muassa viiveinä ja jopa lentojen peruutuksina", toteaa Hattula.

"Olemme tästä hyvin pahoillamme, sillä tiedämme, että sujuvan lentoliikenteen häiriintymisellä on vakavia vaikutuksia liike-elämälle, yhteiskunnan muille toimijoille ja kotitalouksille. Lakkojen laajentumisen taustalla ulkopuolisiin yrityksiin lienee se, että perjantaina pelkästään Airprohon kohdistunut lakkoilu ei käytännössä vaikuttanut lentoliikenteeseen”, päättää Hattula.

Lue myös: