Qantas on edennyt kapearunkolaivastouudistuksessa ja valitsi projekti Wintonissa vaihtoehdokseen Airbus A320neo- ja A220 -koneperheet. Ne korvaisivat mm. nykyiset Boeing 737 ja 717 -koneet Qantasin laivastossa. Airbusin kanssa solmittu uusi alustava sopimus sisältää jopa 134 uuden matkustajakoneen hankinnan ja osto-oikeudet yli kymmenen vuoden ajanjaksolle. Kokonaisuudessaan Qantasin tilausmäärä käsittäisi tilausvahvistuksen jälkeen jo 299 Airbusin kapearunkokonetta. Qantas on tehnyt päätöksiä pitkän aikavälin lentokonelaivastosta ja uudistaa kotimaan kapearunkokalustonsa A320neo ja A220 -koneilla. Hanke tunnetaan nimellä projekti Winton, joka viittaa paikkaan, jossa Qantas perustettiin 101 vuotta sitten. Australialaisoperaattori oli suorittanut arvioinnit huoltojen, lento-operaatioiden, matkustuskokemuksen, hankinnan ja rahoituksen osalta A320neo- ja Boeing 737 MAX -koneperheiden sekä pienempien A220 ja Embraer E190/195-E2 -koneiden välillä. Nyt Airbusin kanssa solmittu aiesopimus on määrä viimeistellä ja vahvistaa tilikauden 2022 loppuun mennessä. Hankkeen toteutuminen on Qantasin mukaan kiinni keskusteluista työntekijäliittojen kanssa koskien järjestelyjä uusien koneiden operoinnista. Tämän jälkeen lopullisen päätöksen tekee vielä Qantasin hallitus. Toteutuessaan tilaus sisältäisi 40 lentokoneen hankinnan, joista 20 olisi pitkän matkan lennoille soveltuvia A321XLR (Extra Long Range) ja 20 A220-koneita. Pääosin tilaus sisältää suurimpia A321XLR -koneita sekä A220-300 -koneita. Tarvittaessa voidaan hankkia myös pienempiä A220-100 -koneita, jotka takaavat Qantasille enemmän valinnanvaraa verkoston ja taloudellisuuden suhteen. Kaikki koneet toimitetaan Pratt & Whitneyn -moottoreilla varustettuna. Lentokonetoimitukset käynnistyisivät tilikaudesta 2024 eteenpäin. Sopimuksen piiriin kuuluu myös 94 osto-oikeutta yli kymmenen vuoden ajanjaksolle, jonka aikana Qantas korvaa Boeing 737-800- ja Boeing 717 -koneet. Qantasin sopima osto-oikeus tarkoittaa vahvistettua hintaa ja joustavaa valinnanvapautta toimitussloteista sekä konetyypeistä. Näin yhtiö voi ottaa uusia koneita käyttöön kysynnän mukaan. Uusi tilaus yhdistetään myös Jetstarin aiempaan tilaukseen, joka koskee yli 100 A320neo -koneperheen lentokonetta. Näiden kahden tilauksen yhdistäminen tarkoittaa kaikkiaan 299 lentokoneen toimitusta seuraavan vuosikymmenen aikana Qantasille, QantasLinkille ja Jetstarille. Sopimuksen vahvistamisen jälkeen tilaus edustaisi Australian ilmailuhistorian suurinta lentokonetilausta. Joustavuus johti Airbusin valintaan, sillä Qantas voi vaihdella toimitettavia koneita laajasti A320neo ja A220 -koneiden välillä riippuen kulloisestakin tarpeesta. Lisäksi juuri aiemman tilauksen yhdistäminen uuteen tilaukseen oli merkittävä tekijä. Valittu A320XLR-koneperhe voi kuljettaa noin 15 prosenttia enemmän matkustajia verrattuna nykyisin käytössä oleviin Boeing 737-800 -koneisiin. Se tekee konetyypistä sopivan suurkaupunkien kuten Melbournen, Sydneyn ja Brisbanen väliseen liikenteeseen. Pitkän kantaman mahdollistamana voidaan liikennöintiä käynnistää myös uusien kaupunkiparien välillä. Pienet ja keskikokoiset A220-koneet puolestaan tarjoavat joustavuutta kotimaanlennoilla sekä alueellisilla reiteillä. Niillä voidaan lentää kannattavasti suurkaupunkeihin myös sesonkikauden ulkopuolella sekä lisätä reittitiheyttä tärkeillä alueellisilla reiteillä. Lue myös:
|
|||