"Nyt A350 ja Project Sunrise mahdollistavat lähes minkä tahansa kaupungin saavuttamisen Australiasta yhdellä lennolla. Kyseessä on Australian kaukaisen sijainnin matkailulle asettamien viimeisten haasteiden voittaminen”, jatkoi Joyce. Qantas on suunnitellut erittäin pitkien kaukolentojen avaamista jo pitkään. Vuonna 2017 tavoitteeksi otettiin suorien lentojen mahdollistaminen Australian itärannikolta Eurooppaan ja New Yorkiin. Qantas haastoi Airbusin ja Boeingin kehittämään koneen ULR-lennoilla, jotka mullistaisivat Australian lentomatkailun. Näin sai alkunsa Project Sunrise.
Joulukuussa 2019 Qantas valitsi Project Sunrisen lentokonetoimittajaksi Airbusin ja konetyypiksi tuli Airbus A350-1000. Kilpakumppanina oli Boeingin uusi 777X. Koronaviruspandemia lykkäsi hanketta ja konetilauksia eteenpäin parilla vuodella, sillä tilausta odotettiin jo vuonna 2020 ja lentojen oli määrä toteutua vuonna 2023. Nyt päivitetyn suunnitelman mukaan ULR-lennot käynnistyvät vasta loppuvuodesta 2025. “Aloitimme suorat lennot Perthistä Lontooseen vuonna 2017. Ne ovat osoittaneet suuren kysynnän ajansäästöön, jos tuote ja palvelu ovat kunnossa. Reitti oli ennen pandemiaa verkostomme pisin ja sillä oli suurin matkustajatyytyväisyys verkostossamme. Kaikki merkit osoittavat, että kysyntä kasvaa pandemian väistyessä”, totesi Joyce. “Uudet lentokontyypit tekevät uusista asioista mahdollisia. Juuri se tekee tämänpäiväisestä ilmoituksesta niin merkittävän kansalliselle lentoyhtiölle ja Australialle, jossa lentomatkustus on erittäin tärkeää”, sanoi Qantas-konsernin toimitusjohtaja Alan Joyce.
Qantas julkisti tilaavansa 12 Airbus A350-1000 -konetta, joilla on määrä lentää Project Sunrisen lentoja Australiasta suoraan useisiin kaupunkeihin kuten Lontooseen ja New Yorkiin. Uudet koneet mahdollistavat Qantasille suorat lennot Australiasta lähes mihin tahansa kaupunkiin maailmassa.
Australialaisyhtiön mukaan Project Sunrisen lennot lennetään hiilineutraalisti päästöhyvitysjärjestelmien avulla. Qantasin A350-1000-koneissa tulee olemaan neljään luokkaan jaettu matkustamo, jonka kokonaispaikkamäärä on 238. Paikkamäärä on pienin verrattuna muihin nykyisin käytössä oleviin A350-1000 -koneisiin.
Matkustamot suunnitellaan erityisesti pitkille lennoille ja niiden luvataan tarjoavan uudenlaista mukavuutta. Ensimmäisen luokan kuusi sviittiä tarjoavat todellista luksusta, sillä ne on varustettu erillisellä sängyllä ja kallistuvalla matkustajaistuimella, 32-tuumaisella viihdejärjestelmäruudulla sekä vaatehuoneella. Business-luokan 52 istuimen Qantas lupaa edustavan kokonaan uutta sukupolvea. Premium Economy -luokassa on tarjolla puolestaan lisätilaa 40 matkustajalle, kun istuinväli on 40 tuumaa. Myös turistiluokkaan 140 matkustajapaikalle luvataan 33 tuuman istuinväliä. Näiden lisäksi matkustamoon tulee hyvinvointialue, jossa voi mm. liikkua, venytellä ja virkistäytyä pitkän lennon aikana.
“Ensimmäiset Project Sunrise -kohteet ovat New York ja Lontoo. Voimme lentää suoraan Australiasta myös Pariisiin ja Frankfurtiin”, avasi Joyce mahdollisuuksia Euroopan suuntaan.
New Yorkista lentomatkaa länteen kohti Sydneytä tulee noin 16200 kilometrin verran ja Lontoosta itään Sydneyhin on noin 17800 kilometriä. Lentoajat tulevat olemaan tuuliolosuhteista riippuen noin 19 tuntia.
Lue myös:
|
|||