Qantasin ensimmäinen kaukolennoille soveltuva Airbus A321XLR-kapearunkokone saapuu Australiaan

QF_A321XLR_1Qantasin ensimmäinen Airbus A321XLR -kapearunkokone "Great Ocean Road" (VH-OGA, MSN12323) on matkalla Airbusin Hampurin tehtailta Australiaan. Siirtolennon ensimmäinen ja ainoa pysähdys ennen Australiaa oli Thaimaan Bangkokissa, jossa A321XLR laskeutui reilun 11 tunnin lennon jälkeen. Australian Sydneyhin koneuutuuden odotaan saapuvan keskiviikkoaamuna 2. heinäkuuta 2025.

Siirtolento QF6041 Hampurista Bangkokiin oli historiallinen, sillä se on toistaiseksi pisin A321XLR-kapearunkokoneella operoitu kaupallinen lento. Pituutta reitillä Bangkokiin oli yli 9600 kilometriä. Seuraava reittiosuus Bangkokista Sydneyhin on vain reilut 7600 kilometriä. Kokonaislentoaikaa siirtolennolla kertyy noin 21 lentotuntia. Miehistön lepoajan huomioiden siirtolento-operaatio kestää noin 42 tuntia.

QF_A321XLR_FR24Jopa 8700 kilometrin pituisille reiteille soveltuvat A321XLR-koneet ovat osa Qantasin historiallista laivastouudistusta. Ensivaiheessa A321XLR nähdään Australian sisäisillä lennoilla, mutta myöhemmin konetyypillä avataan uusia yhteyksiä ns. kakkoskaupunkeihin Aasiassa ja Tyynenemeren alueella.

Qantas-konserni on tilannut kaikkiaan 40 A321XLR-konetta, joista 28 tulee Qantasille ja 12 halpalentoyhtiö Jetstarille. Kaikkiaan Qantas-konserni on tilannut Airbusilta 128 kapearunkokonetta ja 24 laajarunkokonetta.

QF_A321XLR_2Keskiviikkoaamuna 2. heinäkuuta noin kello 10.00 Sydneyhin saapuva kone on ensimmäinen kaikkiaan 28 Qantasille tulevista 197-paikkaisista Airbus A321XLR -koneista. Qantas on kouluttanut jo lähes 1000 henkilöä uuden konetyypin pariin mukaanlukien lentäjät, matkustamohenkilökunta, tekniikka ja maapalvelut. 

A321XLR on viisi metriä pidempi kuin Qantasin laivastossa niillä korvattavissa Boeing 737 -koneissa. Uudistettu matkustamo tarjoaa jopa 60 prosenttia enemmän tilaa käsimatkatavaroille sekä leveämmät economy-luokan. Lisäksi matkustajapaikkoja on 13 prosenttia enemmän ilman, että istuinväli pienenee. Business-luokan paikkojen määrä kasvaa 66 prosentilla. Economy-luokassa paikkoja on 177 konfiguraation ollessa 3+3. Business-luokassa paikkoja on 20 ja konfiguraatio on 2+2.

QF_A321XLR_busBusiness-luokassa istuinväli on 37" ja selkänoja kallistuu viiden tuuman verran. Istuimissa on kuuteen suuntaan säädettävä niskatuki sekä jalkatuki. Käytössä on myös laajeneva taittopöytä. Muuta istuimen varustusta ovat langaton latausalusta sekä USB A ja USB C -latausportit ja pidike mobiililaitteelle.

QF_A321XLR_ecoEconomy-luokan osalta istuinväli on sama kuin korvattavassa Boeing 737 -kalustossa eli 30 tuumaa, mutta istuin on leveämpi. Mukavuutta tarjoavat uudenlaiset istuintyynyt sekä kuuteen suuntaan säätyvä niskatuki. Pitkiä lentoja ajatellen tarjolla on USB A ja USB C -latausportit. 

Ennen Qantasia Pratt&Whitneyn PW1100G-JM -moottoreilla varustettu A321XLR on toimitettu Wizz Airille toukokuussa 2025. Aiemmin A321XLR-koneita ovat vastaanottaneet Iberia ja Aer Lingus. Niissä on kuitenkin erilaiset CFM LEAP-1A -moottorit.

Lue myös: