Airbusin uuden Beluga XL -kuljetuskoneohjelman suunnitelmat on todettu toimiviksi ja hanke siirtyy konseptivaiheesta yksityiskohtaisempaan suunnitteluun. Design Freeze on saatu valmiiksi alle vuodessa ohjelman julkistuksesta. Entistä suuremmalla Beluga XL -kuljetuskoneella vastataan lentokonetuotannon tulevien vuosien logistisiin haasteisiin. “Työskentelemällä yhdessä täysin yhtenäisenä tiiminä yhdessä paikassa olemme maksimoineet tehokkuutemme. Olemme ottaneet merkittävän askeleen kohti tuotannon aloittamista vuonna 2017”, sanoo Beluga XL -ohjelman johtaja Bertrand George. Beluga XL -ohjelma julkistettiin marraskuussa 2014. Kuljetuskoneen päivitys on tarpeen A350 XWB -koneiden ja muiden lentokoneiden tuotannon kasvun takia. Beluga-koneilla kuljetetaan Airbusin koneiden osia eri tuotantolaitoksilta yhtiön loppukokoonpanolinjoille Toulousessa, Hampurissa ja Sevillassa. Suuremman Beluga XL -kuljetuskoneen tuotanto-ohjelma aloitettiin marraskuussa 2014. Nimensä mukaisesti XL tarkoittaa entistä suurempaa kuljetuskonetta. Rahtiruumaan tulee mahtumaan samanaikaisesti kaksi A350 XWB -koneen siipiä, kun nykyversioon niitä menee vain yksi. Uudet koneet kasvattavat Airbusin kuljetuskykyä 30 prosentilla. Uusi versio perustuu Airbus A330-200F -rahtikoneeseen ja sen voimanlähteiksi tulee kaksi Rolls Royce Trent 700 -moottoria. Kaikkiaan XL-versioita rakennetaan viisi ja niisät ensimmäinen on tuotantokäytössä vuonna 2019. Kuljetuskonelaivastoa operoi Airbusin tytäryhtiö ATI (Airbus Transport International). Beluga XL numeroina Pituus 63,1 m Lue myös:
|
|||